اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

تغییر موضع پاکستان در قبال طالبان و افغانستان

  • کد خبر : 30380
  • 02 اسفند 1402 - 21:43
تغییر موضع پاکستان در قبال طالبان و افغانستان
همان طور که در روابط پرتنش ماههای اخیر پاکستان و افغانستان نیز دیده شد، دولت پاکستان اقدامات جدیدی را علیه حکومت طالبان و مهاجرین افغانستانی در پاکستان آغاز کرده است. این اقدامات به داخل پاکستان محدود نشده و در سیاست خارجی این کشور نیز دنبال شده است.

در این راستا دولت پاکستان علاوه بر اعمال محدودیت‌های شدید علیه مهاجرین افغانستانی و اخراج آنها از پاکستان، بستن گذرگاه مرزی تورخم و افزایش محدودیت های اقتصادی در رابطه با طالبان، با چهره های مخالف طالبان در مقامات حکومت پیشین افغانستان از جمله محمد محقق، ژنرال عبدالرشید دوستم، عطا محمد نور و صلاح الدین ربانی و… وارد گفتگو و تبادل نظر شده است و این دیدارها در سفر نمایندگان پاکستان به ایران، ترکیه و امارات انجام شده است.

علت این چرخش سیاست را می‌توان در تغییر دولت پاکستان و سیاست کلی این کشور در قبال افغانستان جستجو کرد. پاکستان به واسطه منافع و تهدیداتی که از جانب افغانستان حس می‌کند، هیچگاه از هیچ دولتی در افغانستان حمایت نکرده است و در اکثر مواقع از مخالفین مسلح دولت مستقر در افغانستان و در رأس آنها طالبان حمایت کرده است.

پاکستان مدعی است که مسلحین گروه تحریک طالبان در افغانستان حضور دارند و با روی کار آمدن طالبان در افغانستان مجال بیشتری برای فعالیت علیه پاکستان پیدا کرده‌اند. طالبان علیرغم درخواست های مکرر پاکستان اقدام موثری در جهت کنترل تحریک طالبان انجام نداده و حملات این گروه و زیرمجموعه های آن علیه دولت پاکستان همچنان ادامه دارد. این موضوع را می‌توان علت اصلی رجوع پاکستان به مخالفین طالبان در افغانستان دانست.

طالبان نیز در شرایط فعلی می‌تواند به محدودیت بیشتر تحریک طالبان پاکستان و تلاش برای حفظ و تقویت روابط با پاکستان بپردازد.

مسئله جدیدتر و مهم‌تر در روابط پاکستان و طالبان، ادعای ارسال مسلحین داعش به افغانستان است. احسان الله احسان سخنگوی پیشین تحریک طالبان پاکستان در یک نوشته به ارائه مطالبی می‌پردازد که نشان می‌دهد، پاکستان با حمایت داعش، قصد ناامن کردن افغانستان را دارند. وی در این باره می‌گوید: «بر اساس اطلاعات من، سازمان‌های اطلاعاتی پاکستان برای پنهان سازی ارتباط خود با داعش، عملیات‌های دروغین بیشتری را انجام خواهند داد. افراد ذکر شده در اینجا بخشی از طرحی هستند که توسط افسران اداره اطلاعات نظامی مستقر در مناطق خیبر و مهمند ایجنسی برای ترویج ناامنی در افغانستان و اعمال فشار بر آن طراحی شده است.»

طالبان تاکنون برای ارسال اعضای داعش از خاک پاکستان مستنداتی ارائه نکرده‌اند اما مدعی هستند که علت درگیری اخیر مرزی با پاکستان در مرز کنر-باجور بر سر همین مسئله بوده است. در صورتی که این موضوع اثبات شود، ادعاهای دیگر درباره نقش سازمان اطلاعاتی پاکستان را در چالش های تروریستی منطقه به ویژه موضوعات مربوط به ایالت بلوچستان پاکستان و استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران برجسته می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=30380

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.