اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

دانش نظامی: بلدوزر زره پوش دی۹

  • کد خبر : 30213
  • 20 بهمن 1402 - 11:46
دانش نظامی: بلدوزر زره پوش دی۹
کاترپیلار دی۹ یک بلدوزر زره‌پوش مهندسی رزمی است که توسط صنایع نظامی و هوافضای رژیم اسرائیل برای کاربری نظامی به شدت تقویت شده است تا بقای بولدوزر را در محیط های جنگی افزایش دهد.

تاریخچه:
بولدوزر D9 از سال ۱۹۵۴ توسط شرکت کاترپیلار (Caterpillar) در آمریکا تولید می‌شود. این بلدوزر از یک تیغه در جلو و چند تیغه شکافنده در عقب بهره می‌برد. شرکت کاترپیلار هیچ نسخه زرهی از این بولدوزر تولید نمی‌کند. بلودوزر D9 از زمان تولید توسط ایلات متحده برای پاکسازی جنگل‌ها، در جنگ ویتنام مورد استفاده قرار گرفت. این بولدوزر در نسخه تجاری به طور پیوسته ارتقا دریافت می‌کند و نسخه های مختلفی از آن تا به امروز ارائه شده است.

بلدوزر دی ۹ به مرور ارتقاهای زیادی در ارتش اسرائیل دریافت کرد و در جنگ سینا (۱۹۵۶)، جنگ شش روزه (۱۹۶۷)، جنگ یوم کیپور (۱۹۷۳) و عملیات صلح برای گالیله (۱۹۸۲) شرکت کردند. در سال ۱۹۸۰ با توجه به تجارب جنگی قبلی زره هایی بر روی بلودزر D9L نصب شد و در سال ۱۹۹۰ نیز نسخه ای بهبود یافته از زره ها بر روی D9N، در خدمت رژیم آپارتاید اسرائیل، نصب شد.

از سال ۲۰۰۰ نسخه D9R جدید از شرکت آمریکایی خریداری شد و پس از تجهیز به یک زره تقویت شده وارد خدمت شد. در سال ۲۰۰۵ نیز یک زره جدید دیگر برای D9R معرفی و نصب شد که با توجه به تهدیدات جدید ارتقا یافته بود. بیشتر این تجارب حاصل حملات تروریستی رژیم آپارتاید اسرائیل به مناطق مسکونی مردم فلسطین حاصل میشد. زیرا بومیان و ساکنین اصلی در مقابل اعمال نژادپرستانه و تروریستی این رژیم آپارتاید دست به اقدام های مشروع میزدند.

طراحی:
اصلاح اصلی که توسط رژیم آپارتاید اسرائیل بر روی این بلدوزر انجام شده شامل نصب یک بسته زرهی در بخش های مختلف آن مانند سامانه‌های مکانیکی و کابین خدمه، به همراه شیشه های ضد گلوله برای کابین و افزودن زره های قفسه ای به خصوص به کابین جهت ایجاد حداکثر حفاظت استفاده شده است.

بلدوزر CAT D9 به شدت توسط صنایع نظامی و هوافضای رژیم صهیونیستی اصلاح شد تا در مقابل حملات سنگین مقاوم باشد.

این بلدوزر توسط واحدهای TZAMA (به عبری به معنی تجهیزات مهندسی مکانیک) از سپاه مهندسی رزمی اداره می شود. بیشترین کاربرد D9R تخریب منازل و محلات فلسطینی ها برای ایجاد شهرک های صهیونیست نشین در جهت اهداف رژیم آپارتاید اسرائیل است.

در حالت تجاری بولدوزر D9 از یک دوربین ۳۶۰ درجه استفاده میکند که به عنوان گزینه اختیاری قابل افزودن است. این دوربین به یک نمایشگر در داخل کابین نیز مجهز است. یک نردبان برقی نیز در این مجموعه به صورت اختیاری وجود دارد که رفت و آمد خدمه بلدوزر را تسهیل می‌کند.

نسخه تجاری بولدوزر کاترپیلار دی ۹

بولدوزر D9R، آخرین نسل بولدوزرهای کاترپیلار D9 در خدمت ارتش رژیم اسرائیل، از موتور دیزل ۱۸ لیتری توربوشارژ ۳۴۰۸C با قدرت ۴۷۴ اسب بخار و کشش میله کششی ۷۱/۶ متریک تن (حدود ۷۰۲ کیلو نیوتن) استفاده می‌کند و دارای سه دنده جلو و سه دنده عقب است. نسل‌های قدیمی‌تر مانند D9L و D9N به صورت ذخیره هنوز در خدمت هستند.

کابین و بخش های زرهی توانایی محافظت از خدمه در مقابل بمب، گلوله های معمولی، آتش تک تیر انداز را داشته و زره های افزودنی جدید امکان مقاومت در برابر راکت های ضد زره (RPG) را فراهم می‌کنند. همچنین امکان نصب یک تیربار بر روی سقف و یا نارنجک انداز بر روی آن وجود دارد.
این نسخه نظامی دارای دو خدمه شامل راننده و فرمانده است. یک دریچه در سقف برای فرمانده تعبیه شده که امکان استفاده از مسلسل ۷/۶۲ میلیمتری را به آن میدهد.

بولدوزر دی ۹ (دوبی) کاملا زره پوش که بر روی سقف یک مسلسل ۷/۶۲ میلیمتری نصب شده است

تجهیزات زرهی افزوده شده به بلدوزر تقریبا ۱۵ تن به وزن آن اضافه می‌کنند و وزن را به ۶۵ تن می‌رساند. به دلیل ساختار بادوام D9 و زره های اضافه شده به آن، این بلدوزر توان مقاومت در برابر مین های زمینی، بمب های دست ساز و بمب های کنار جاده ای را دارد. این بولدوزر زره پوش توان یدک خودروهای زرهی را تا وزن ۷۰ تن دارد.

بلدوزر زرهی دوبی برای طیف گسترده ای از وظایف مهندسی رزمی مانند حفر خندق، ایجاد استحکامات ساختمانی، ایجاد راه، نجات خودروهای زرهی گیر افتاده، واژگون شده یا آسیب دیده، پاکسازی میدان مین، احداث سنگرهای خاکی، منفجر کردن انواع تله های انفجاری، پاکسازی موانع روی زمین برای نیروی زمینی و خودروهای زرهی جنگی و تخریب سازه ها کاربرد دارد. این بلدوزر تمام وظایف خود را باید در زیر حجم آتش به انجام برساند.

ارتش رژیم صهیونیستی همچنین از یک بولدوزر زرهی کنترل از راه دور D9N به نام «رام هاشاچار» نیز استفاده میکند. این بولدوزر برای مواقعی که خطر زیادی برای جان انسان وجود داشته باشد، طراحی شده است.

بولدوزرهای D9R و D9N هر دو در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ به کار گرفته شدند و نقش قابل توجهی در بازگشایی مسیرها، پاکسازی موادمنفجره، تخریب سازه‌هایی مانند ساختمان‌های مسکونی، مقرها، انبارها، پاسگاه‌ها، پناهگاه‌ها، تونل‌ها و بسیاری از سازه های غیرنظامی نقش بسیاری داشتند.

نسخه های مختلف بولدوزر که تا به امرزو ساخته شده است

در سال ۲۰۱۴ بولدوزر دوبی به عنوان زره پوش ترین بولدوزر جهان در کتاب رکوردهای گینس ثبت شد.

در سال ۲۰۱۸ نسخه ای از بولوزر زره پوش دی ۹ با نام “پاندا” از سری Caterpillar D9T معرفی شد که نسخه‌ی کنترل از راه دور این بولدوزر است. در سال ۲۰۱۹ نیز Elbit Systems برنده قرارداد IMOD برای نصب سیستم حفاظت فعال Iron Fist بر روی بولدوزرهای زرهی D9 ارتش اسرائیل شد تا از آنها در برابر موشک های ضد تانک محافظت کند. از سرنوشت نصب سامانه دفاع مشت آهنین (Iron Fist) بر روی این بولدوزر اطلاعاتی در دست نیست.

مشخصات بلدوزر زره پوش دی ۹ (دوبی):
نوع: بلودزر زره پوش
تولیدکننده: کاترپیلار و صنایع دفاعی رژیم اسرائیل
سازنده: آمریکا و رژیم اسرائیل
سال ساخت: از سال ۱۹۵۴ تا کنون
ورود به خدمت: از سال ۱۹۵۵
خدمه: دو نفر (فرمانده و اپراتور)
طول: ~ ۸/۱ متر
عرض: ~ ۴ متر
ارتفاع: ~ ۴ متر
موتور: caterpillar 3408C دیزل با توان ۴۷۴ اسب بخار
ظرفیت سوخت: ۹۶۰ لیتر
سرعت: ۱۵ کیلومتر بر ساعت
وزن: ۶۵ تن در حالت کاملا محافظت شده
سلاح: مسلسل ۷/۶۲ میلیمتر و نارنجک انداز

بلدوزر زرهی D9 – برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

منابع:
Caterpillar D9 Armored bulldozer
Large Dozers D9
Israel Defense Force uses armored Caterpillar D9 bulldozers to destroy IEDs
IDF Caterpillar D9

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=30213

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.