اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

دانش نظامی: موشک ضدزره الماس

  • کد خبر : 30070
  • 12 بهمن 1402 - 16:05
دانش نظامی: موشک ضدزره الماس
موشک الماس، یک موشک کوتاه‌برد ضدزره تاپ اتک “شلیک کن و فراموش کن” است که برای حمله به اهداف زرهی، استحکامات و نفرات توسط وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران طراحی و تولید شده است. موشک الماس به‌عنوان نسخه ایرانی موشک اسپایک اسرائیلی شناخته می‌شود.

موشک ضد زره الماس یک موشک هوابه‌سطح (هواپایه) و سطح‌به‌سطح (زمین‌پایه) ایرانی است که در سه نمونه الماس-۱، الماس-۲ و الماس-۳ تولید می‌شود.

موشک الماس برای اولین بار در فروردین سال ۱۳۹۹ در جریان تحویل انبوه پهپاد به نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران مشاهده شد و در رزمایش پهپادی ارتش در دی ماه همان سال به‌صورت رسمی رونمایی و توسط پهپاد ابابیل ۳ شلیک شد.

پس از رونمایی از موشک الماس و شباهتش با موشک “اسپایک” اسرائیلی، این موشک توجه بسیاری از کارشناسان نظامی را به خود جلب کرد. برخی از کارشناسان بر این باورند که پس از جنگ ۲۰۰۶ رژیم اسرائیل و حزب الله لبنان، تعدادی از موشکهای اسپایک به‌دست رزمندگان مقاومت افتاد و این موشک‌ها به ایران منتقل شده و متخصصان ایرانی با مهندسی معکوس این موشک، اقدام به طراحی و تولید موشکهای خانواده الماس کردند.

موشکهای خانواده الماس از یک سرجنگی دو مرحله‌ای شدید الانفجار و یا ترموباریک بهره می‌برند. سرجنگی موشک الماس درست در پشت دوربین آشیانه‌یاب در نوک موشک قرار دارد. سیستم هدایت موشک الماس به‌ دو صورت کاونده تصویری و حرارتی است.

موشک ضدزره الماس، به دلیل حمله به اهداف از بالا، به ضعیف ترین نقطه در ادوات زرهی برخورد کرده و به آنها آسیب می‌رساند. این موضوع کارایی این موشک را بسیار افزایش می‌دهد. علاوه بر این، موشک الماس دارای قابلیت “شلیک کن و فراموش کن” است؛ این موضوع در کاهش صدمه به خدمه موشک الماس کمک شایانی می‌کند.

با توجه به افزایش فناوری‌های دفاعی در تانک‌های مدرن و ساخت انواع سیستم‌های دفاع فعال جهت مقابله با موشکهای ضد تانک، انهدام تانک‌ها بیش از پیش سخت شده است. رژیم صهیونیستی نیز با سرمایه‌گذاری سنگین در بحث زرهی، موفق به ساخت سیستم دفاع فعال مدرن تروفی شد. اسرائیل با نصب سیستم دفاع فعال تروفی بر روی مهمترین تانک خود یعنی مرکاوا مارک-۴ کار انهدام این تانک را با موشک ضد تانک سخت کرده است.

اولین راه حل برای مقابله با سیستم‌های فوق، پرتاب دو موشک ضدزره در فاصله زمانی کم برای جلوگیری از عملکرد صحیح سیستم دفاعی است. پرتابگر دوگانه موشک دهلاویه، یکی از راه حل‌های هوشمندانه‌ی محور مقاومت برای مقابله و شکست سامانه دفاع فعال تروفی است که توسط ایران تولید شده است. این سیستم در یگان رزمی حزب الله تحت عنوان سامانه ثارالله تولید می‌شود که عملکردی کاملا مشابه پرتابگر دوگانه موشک دهلاویه دارد.

یکی از راه‌های دیگر مقابله با سیستم‌های دفاع فعال حمله از بالا (تاپ اتک) به تانک می باشد زیرا بیشتر سیستم‌های دفاع فعال از بالا توانایی واکنش ندارد. برای همین موشک‌های تاپ اتک یک گزینه خوب برای مقابله با این سیستم‌ها می‌باشد. از همین رو ایران نیز با الگو برداری از موشک ضدزره اسپایک اسرائیلی دست به ساخت و طراحی موشک الماس زد.

موشک الماس-١:
موشک الماس-١ از نظر طراحی و‌ مشخصات به موشک ضد زره اسپایک LR بسیار شبیه است. الماس-١ از چهار باله با ترکیبی مشابه با موشک طوفان بهره میبرد. در موشک الماس یک موتور سوخت جامد با خروجی گاز داغ مشابه موشک طوفان بر روی بدنه آن دیده می‌شود. با توجه به تصاویر و مشخصات اعلامی، این موشک از جستجوگر تصویری و فیبر نوری برای یافتن و انهدام اهداف استفاده می‌کند. برد این موشک ۴۰۰۰ متر است و وزنی معادل ۱۵ کیلوگرم دارد.

موشک ضد زره الماس-۱
تست موشک ضد زره الماس-۱

موشک الماس-۲:
موشک الماس ۲ نسخه پیشرفته‌تر موشک الماس ۱ است و برد آن در صورت شلیک از پرتابگر زمینی به حدود ۸۰۰۰ متر افزایش یافته است. این موشک قابلیت نفوذ در ۱۰۰۰ میلیمتر زره را دارد. این موشک نیز مانند موشک الماس ۱ می‌تواند از پرتابگر زمینی و هوایی شلیک شود.

تست موشک تاپ اتک الماس-۲

موشک الماس-۳:
موشک الماس-۳ آخرین و جدیدترین نسخه موشکهای خانواده الماس است. الماس-۳ از نمونه های الماس ۱ و ۲ بزرگتر است و به‌نظر می‌رسد از روی موشک اسپایک ER نمونه برداری شده باشد. با توجه به اینکه پیکربندی الماس۳ و اسپایک ER شباهت زیادی به یکدیگر دارند، به احتمال زیاد مشخصات آنها نیز به یکدیگر نزدیک باشد. از این رو، احتمالا الماس ۳ بردی در حدود ۱۰ کیلومتر دارد. سرجنگی این موشک نیز از نوع دو مرحله ای شدید الانفجار و یا ترموباریک است و برای هدایت از آشیانه یاب فروسرخ و جستجوگر الکترواپتیک بهره می‌برد و توان نفوذ در ۱۰۰۰ میلیمتر زره را دارد. همچنین در صورت حذف فیبر نوری و استفاده از فرستنده رادیویی برای هدایت این موشک و شلیک آن از هواگردها، بردی در حدود ۱۶ کیلومتر برای موشک الماس-۳ متصور است.

موشک الماس-۳ و موشک الماس-۲ در پس‌زمینه

در تصویر زیر خانواده موشکهای الماس را در یک قاب مشاهده میکنید. موشک‌ها به ترتیب از چپ به راست موشک الماس-۱، الماس-۲ و الماس-۳ هستند. در این تصویر شباهت ظاهر و ابعاد نمونه‌های الماس ۱ و ۲ و تفاوت ابعاد و ظاهر آنها با موشک الماس ۳ به روشنی مشخص است.

از چپ به راست موشک الماس-۱، الماس-۲ و الماس-۳

مشخصات موشک الماس:
نوع: موشک ضدزره تاپ-اتک هوابه‌سطح و سطح‌به‌سطح
طول موشک: ۱۱۰۰ میلیمتر الماس۱و۲ – ۱۶۰۰ میلیمتر الماس۳
قطر موشک: ۱۳۰ میلیمتر الماس۱و۲ – ۱۷۰ میلیمتر الماس۳
برد: ۴ کیلومتر الماس۱ – ۸ کیلومتر الماس۲ – ۱۰ کیلومتر الماس۳
وزن: ۱۵ کیلوگرم الماس۱و۲ – ۳۴ کیلوگرم الماس۳
سرجنگی: دو مرحله‌ای (خرج گود شدید الانفجار/ترموباریک)
میزان نفوذ در زره: حدود ۶۰۰ میلیمتر (الماس۱) – حدود ۱۰۰۰ میلیمتر (الماس۲و۳)
نوع سوخت: جامد
هدایت: آشیانه‌یابی فروسرخ (IIR) و الکترواپتیکال
سکوی پرتاب: هواگرد و پرتابگر زمینی
ساخت: ایران

موشک ضدزره الماس – برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=30070

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.