اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

اسرائیل در مراکش کارخانه تولید پهپاد احداث می‌کند

  • کد خبر : 31164
  • 06 اردیبهشت 1403 - 0:45
اسرائیل در مراکش کارخانه تولید پهپاد احداث می‌کند
حکومت پادشاهی مراکش و رژیم صهیونیستی از سالها پیش روابط نظامی ویژه ای با یکدیگر داشتند. پس از توافق‌ اسرائیل با برخی حکومتهای عربی تحت عنوان “توافق ابراهیم” در سال ۲۰۲۰ میلادی، روابط طرفین علنی شده است و اسرائیل آشکارا به انعقاد قراردادهای نظامی با مراکش می‌پردازد. ساخت کارخانه تولید پهپاد در مراکش یکی از آخرین توافقات نظامی بین دو رژیم است که اجرایی می‌شود.

در سپتامبر ۲۰۲۲، ارتش مراکش ده‌ها فروند پهپاد عمودپرواز WanderB و ThunderB از شرکت اسرائیلی بلوبرد آئرو سیستمز (BlueBird Aero Systems) خریداری کرده بود. اما چند روز گذشته، رونن نادیر، مدیر عامل بلوبرد آئرو سیستمز تأیید کرد که سایت تولید محلی پهپاد، در ماه‌های گذشته در مراکش ساخته شده است و به زودی کار مونتاژ پهپاد را آغاز خواهد کرد.

بر اساس آنچه که از روابط نظامی مراکش و رژیم صهیونیستی فاش شده است، تاکنون مراکش سامانه دفاعی باراک ام ایکس و پهپادهای هارون و هاروپ ساخت صنایع هوافضای اسرائیل، سامانه ضد پهپاد گنبد اسکایلاک و پهپادهای واندربی و تاندربی شرکت بلوبرد را خریداری کرده است.حکومت مراکش در سال ۲۰۲۴ میلادی بودجه ای بالغ بر ۱۲.۸۸ میلیارد دلار را به صنعت دفاعی خود تخصیص داده است و بر اساس توافقنامه همکاری نظامی که در سال ۲۰۲۱ با رژیم اسرائیل منعقد شده است، صنایع نظامی مراکش با کمک تجربه و متخصصین رژیم اسرائیل توسعه خواهد یافت. این به معنای رشد و نفوذ روز افزون اسرائیل در مراکش است.افتتاح خط تولید پهپادهای اسرائیلی نیز در همین راستا تعریف میشود. این موضوع نشان میدهد که رژیم اسرائیل و مراکش به سرعت در حال گسترش همکاری‌های نظامی هستند؛ مسئله ای که ممکن است امنیت کشورهای شمالی و غربی قاره آفریقا را به‌شدت مورد تهدید قرار دهد.لازم به ذکر است، حکومت پادشاهی مراکش سالهاست که با اشغال صحرای غربی درگیر یک جنگ طولانی مدت با جبهه آزادی‌بخش پولیساریو است. همچنین روابط مراکش با تنها همسایه شرقی خود یعنی کشور الجزایر تیره و تار است. جالب اینجاست که که الجزایر در بین تمامی کشورهای عربی دشمنی واضح‌تر و بیشتری با رژیم صهیونیستی دارد و همچنین در مناقشه بین صحرای غربی و مراکش از جبهه آزادی‌بخش پولیساریو حمایت میکند. از این رو نفوذ رژیم اسرائیل در مراکش به مانند نفوذ این رژیم در جمهوری آذربایجان و آنچه که در آن اتفاق می‌افتد موضوعی کاملا حساب شده و با برنامه است.

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=31164

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.