اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

ارتش یمن پایگاه های موشکی زیرزمینی می‌سازد

  • کد خبر : 31202
  • 12 اردیبهشت 1403 - 21:23
ارتش یمن پایگاه های موشکی زیرزمینی می‌سازد
تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای یک موسسه مطالعاتی غربی نشان می دهد که ارتش یمن در حال ایجاد چند پایگاه موشکی زیرزمینی در استان‌های صنعا و صعده است.

به گزارش اخبار جهادی، تصاویر ماهواره ای بررسی شده توسط مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژیک (IISS) نشان می دهد که ارتش یمن در راستای توسعه گسترده تأسیسات نظامی زیرزمینی خود اقدام به ایجاد چند پایگاه در استان‌های صنعا و صعده کرده است.

انصارالله در گذشته نیز از غارهای طبیعی و تونل‌های ساده و کوچک برای در امان ماندن از حملات هوایی نیروهای علی عبدالله صالح و حتی استقرار نیروهای مسلح خود استفاده می‌کردند، اما در سالهای اخیر این شیوه توسعه یافته و تأسیسات موشکی زیرزمینی کاملاً جدیدی در ساخت هستند. این تأسیسات زیرزمینی پیش از رویارویی انصارالله با ائتلاف آمریکایی-انگلیسی شکل گرفته و نشان می‌دهد که یمنی‌ها از سالها پیش خود را برای درگیری‌های آینده با آمریکا و غرب آماده می‌کردند.

طبق تصاویر ماهواره‌ای این گزارش، انصارالله در منطقه الحفا در جنوب شرقی صنعا و منطقه عطان در جنوب غربی صنعا در حال توسعه پایگاه های زیرزمینی دوره حکومت علی عبدالله صالح و در ارتفاعات شرق صعده در حال ساخت پایگاه‌های زیرزمینی است.

مقایسه آخرین تصاویر ماهواره‌ای با تصاویر سال‌ها و ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که آوارها از ورودی‌های تونل‌ها پاکسازی شده‌اند و مسیرهایی برای عبورومرور خودروهای جدید و خودروهای سنگین منتهی به داخل تونل‌ها ایجاد شده است. تصاویر منطقه الحفا در ابتدای سال ۲۰۱۸ و مارس ۲۰۲۲ میلادی گویای توسعه یکی دیگر از زیرساخت های زیرزمینی قدیمی ارتش یمن است.

در منطقه جبل عطان شهر صنعا، انصارالله در واقع دست به توسعه پایگاه موشکی اسکاد سابق ارتش یمن (در زمان حکومت علی عبدالله صالح) زده و در نیمه اول سال ۲۰۲۳ شروع به ساخت یک تونل بزرگ کرده که نشان دهنده کار بر روی یک تاسیسات بزرگ زیرزمینی است.

پایگاه زیرزمینی انصارالله در منطقه عطان، جنوب غرب شهر صنعا

انصارالله در اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی، کار بر روی تاسیسات جدیدی را در دره ای در شرق شهر صعده آغاز کرده است. تصاویر ماهواره‌ای در فوریه ۲۰۲۴، سه ورودی تونل را نشان می‌دهد که عرض زیادی دارند و وسایل نقلیه سنگین و انبوهی از خاک‌های حفاری در کنار آن ریخته شده است. دو سایت دیگر در نزدیکی صعده دارای همین ویژگی‌ها هستند که با ساخت و ساز تأسیسات نظامی-زیرزمینی سازگار است، اما نمی‌توان آنها را به طور قطعی شناسایی کرد.

پس از توافق اولیه و برقراری آتش بس بین انصارالله و عربستان سعودی در ۱۳ فروردین ماه، یمنی‌ها تلاش‌های گسترده‌ای را برای نوسازی و توسعه تأسیسات نظامی به ویژه پایگاه‌های موشکی و هوایی آغاز کردند. تسلیحات موشکی و پهپادی انصارالله و همچنین جنگنده‌ها و بالگردهای بجامانده از دوران حکومت علی عبدالله صالح نیاز به محل استقرار امن‌تری دارند و در این راستا پایگاه‌های نظامی یمن در حال توسعه بیشتری هستند.

حملات هوایی ائتلاف سعودی در سال‌های اول جنگ یمن و انهدام بخش زیادی از تسلیحات نیروی هوایی یمن نشان داد که ارتش این کشور برای حفظ توانایی‌های خود نیاز مبرمی به پایگاه‌های امن دارد و ایده ایجاد پایگاه‌های زیرزمینی بهترین راهکار برای این موضوع است. گستردگی این پایگاه‌های زیرزمینی، اندازه ورودی‌ها و حجم جابجایی‌ها نشان می‌دهد که انصارالله از لو رفتن موقعیت این اماکن واهمه‌ای ندارد و از این لحاظ آمادگی‌های لازم امنیتی را ایجاد کرده است.

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=31202

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.