اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

باور نمی‌کنند جولانی، قحطانی را نکشته باشد!

  • کد خبر : 31148
  • 04 اردیبهشت 1403 - 10:24
باور نمی‌کنند جولانی، قحطانی را نکشته باشد!
کشته شدن ابوماریه القحطانی از نزدیکان جولانی در اواخر ماه مبارک رمضان یکی از خبرهای مهم مناطق شمال سوریه بود که در این یادداشت تلاش می‌کنیم به آن بپردازیم.

ابو ماریه القحطانی نفر دوم هیئت تحریر الشام در روز ۱۶ فروردین ماه ۲۸ روز پس از آزادی از زندان شش ماهه‌اش به اتهام جاسوسی در محل اقامتش در سرمدا واقع در شمال سوریه در حالی که از چند میهمان استقبال می‌کرد در اثر یک انفجار که به نظر می‌رسد توسط یک عامل انتحاری انجام شده باشد کشته شد.

سناریوهای متعددی در باره قتل القحطانی ارائه می‌شود ولی آنچه بین تمام روایت‌ها مشترک است این است که سه تن در محل استقبال قحطانی حاضر می‌شوند و یک جعبه حاوی شمشیر را به او هدیه می‌دهند، در همین حین انفجاری رخ می‌دهد و قحطانی کشته می‌شود. روایت‌های نخستین معارضان جولانی حاکی از این بود که جعبه شمشیر حاوی مواد منفجره بوده و انفجار آن باعث مرگ قحطانی شده است. اما چند ساعت بعد از فراگیر شدن این روایت، دوربین رسانه تحریر الشام وارد سالن استقبال قحطانی شد در حالی که هنوز جسد پاره پاره شخصی در جلو سالن افتاده بود و به بیرون از سالن حمل نشده بود. گزارشگر که جعبه سالم شمشیر را نشان می‌داد اظهار داشت که این جسد یک انتحاری است، و درواقع قحطانی توسط یک انتحاری کشته شده است. انتحاری ای که تصاویر او باعث شده بود تا پیش از این فیلم، برخی او را خود قحطانی تلقی کنند.

در هر صورت روایت رسمی تحریر الشام و جولانی این بود که این عملیات از سوی یک عنصر انتحاری منتسب به داعش انجام شده‌است. این در حالی بود که داعش هیچ‌گاه این ترور را بر عهده نگرفت.

تصاویر بعدی منتشر شده، متعلق به جسد آماده تدفین قحطانی بود، برخی از معارضان جولانی تلاش کردند نشان دهند که این جسد همانی بود که توسط رسانه‌های تحریر الشام به عنوان انتحاری قلمداد شده بود.

تصاویر آمدن جولانی بر سر جسد قحطانی و سخنان تأثیرگذار او بر سر جسد قحطانی، که بعد از این تصاویر منتشر شد بیشتر یادآور رابطه پوتین و فرمانده نیروهای واگنر پریگوژین بود. اما جولانی در تشییع جنازه القحطانی شرکت نکرد، و مظهر الویس شرعی جنجالی هیئت تحریر الشام بر جسد قحطانی نماز خواند.

درواقع با اینکه تحریر الشام به شدت تلاش می‌کند نشان دهد که یک انتحاری داعشی قحطانی را کشته است ولی به نظر نمی‌رسد روایت تحریر الشام خیلی اقناع کننده باشد.

انتشار تصاویری از شعر خوانی یاران قحطانی علیه جولانی پس از آزادی او در مقر اقامتش، که از سوی برخی معارضان جولانی و در روزهای پس از کشته شدن قحطانی منتشر شد، از سوی برخی معارضان نشانه‌ای از اختلاف عمیق بین جولانی و قحطانی تلقی شد.

قحطانی که منتسب به قبیله جبور عراق بود، با توجه به مناسبات قبیله‌ای بین قبایل شرق سوریه و قبایل غرب عراق، نفوذ خوبی در میان قبایل شرق سوریه موسوم به منطقه شرقیه داشت، و دست کم در میان قبیله جبور در سوریه جایگاه خوبی داشت، شاید برای همین بود که اگر جولانی به راستی قحطانی را کشته باشد، به جای محاکمه علنی او تلاش کرد تا کشته شدن او را به گروهی دیگر منتسب کرده و خود بر جسد او مویه کند.

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=31148

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.