اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

موشک‌هایی که هرگز به هدف نرسیدند؛ شب گذشته چه اتفاقی افتاد؟! آیا اسرائیل به ایران حمله کرد؟!

  • کد خبر : 31130
  • 01 اردیبهشت 1403 - 5:22
موشک‌هایی که هرگز به هدف نرسیدند؛ شب گذشته چه اتفاقی افتاد؟! آیا اسرائیل به ایران حمله کرد؟!
صبح امروز تصاویری از لاشه سه موشک اسرائیلی در عراق و با فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری از مرزهای ایران پیدا شد. همزمانی این اتفاق با فعالیت سامانه‌های پدافند‌ی در آسمان اصفهان و تبریز، گمانه‌زنی هایی در خصوص حمله موشکی اسرائیل به ایران به‌وجود آورده است؛ در ادامه به بررسی و موشکافی اتفاقات مذکور میپردازیم.

به گزارش اخبار جهادی، بررسی‌ تصاویر منتشر شده از بقایای دو موشک در منطقه العزیزیه در استان واسط و بقایای یک موشک دیگر در منطقه اللطیفیه در اطراف بغداد نشان می‌دهد که موشکهای مذکور یا از نوع موشک‌های اسرائیلی بالستیک هواپرتاب راکس (ROCKS ALBM) و یا موشکی شبیه به آن مانند موشک بالستیک بلک اسپارو (Black Sparrow) هستند و یا بر اساس برخی گمانه‌زنی‌ها و نبود سرجنگی در تصاویر و وجود بوستر موشکها این احتمال تقویت میشود که از موشک بلو اسپارو (Blue Sparrow) استفاده شده است. در هر صورت، تصاویر موجود از بقایای موشک‌ها برای نتیجه گیری نهایی در خصوص نوع تمامی موشک‌ها کافی نیستند.

موشک راکس نوع جدیدی از موشکهای هوا به سطح اسرائیلی است که در طراحی بدنه و مشخصات، مشابهت زیادی به موشک بلک اسپارو اسرائیلی دارد و از تکنولوژی به‌کار رفته در بمبهای هواپرتاب سری اسپایس (SPICE) نیز بهره میبرد. موشک بلو اسپارو هم یکی از موشکهای شبیه ساز بالستیک سری موشکهای اسپارو است که در صورت نیاز میتواند به کلاهک جنگی مجهز شود.

بر اساس اطلاعات موجود، برد موشک راکس بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود. جنگنده های F15 و یا F16 اسرائیلی قابلیت حمل این موشک را دارا هستند. اطلاعاتی در خصوص میزان برد بلو اسپارو وجود ندارد ولی میتواند بردی حدود ۱۰۰۰ کیلومتر را برای آن تخمین زد.

بامداد امروز حوالی ساعت ۲:۵۵ دقیقه، جنگنده‌های رژیم اسرائیلی اهدافی در فرودگاه ثعله و یک پایگاه راداری در جنوب السویداء را مورد هدف قرار دادند.

ساعتی بعد در حوالی ساعت ۰۳:۵۰ دقیقه گزارشاتی از فعالیت سامانه‌های ضدهوایی در نزدیکی آسمان پایگاه هشتم شکاری نیروی هوایی، نزدیک فرودگاه اصفهان گزارش شد. همچنین گزارشات مشابهی با فاصله زمانی اندک از غرب تبریز و فعالیت سامانه‌های ضدهوایی مخابره شد. لازم به ذکر است فعالیت سامانه‌های دفاعی مذکور مربوط به توپ‌های ضدهوایی هست و هیچکدام از موشک‌های پدافندی فعال نشدند. کمی دیرتر مشخص شد که توپ‌های ضدهوایی برای هدف قرار دادن تعداد محدودی اشیاء مشکوک که همان کوادکوپترهای کوچک هستند فعال شدند و تمامی این ریزپرنده ها در آسمان نابود شده و هیچ آسیبی در هیچ تاسیساتی گزارش نشد.

— ساعاتی بعد در حوالی ۶:۴۵ دقیقه صبح گزارشاتی از رصد پرتابه‌های ناشناس توسط رادارهای عراقی و صدای انفجار در بعضی مناطق عراق گزارش شد. مقامات عراقی نیز عبور پرتابه‌های ناشناس از آسمان عراق را تایید کردند. به دنبال این موضوع، نیروهای عراقی به مناطق مذکور اعزام شده و بقایای سه موشک اسرائیلی، یک موشک در منطقه اللطیفیه در اطراف بغداد و بقایای دو موشک دیگر در منطقه العزیزیه در استان واسط کشف شد.

برآوردهای میدانی و تجمیع اطلاعات نشانگر آن است که حمله هوایی بامداد امروز علیه فرودگاه ثعله و هدف قرار دادن رادارهای ارتش سوریه در استان السویداء با هدف کور کردن ایستگاه‌های نظارتی در جنوب سوریه و تسهیل فعالیت جنگنده‌های اسرائیلی انجام شده است. از سوی دیگر کوادکوپترهایی که توسط عوامل نفوذی و از داخل خاک ایران در آسمان اصفهان به پرواز درآمدند، با هدف ضربه زدن به سامانه‌های راداری و پدافندی وارد عمل شده بودند تا در صورت موفقیت، باعث اخلال در عملکرد سامانه‌های پدافندی در منطقه مذکور شده و روند حمله احتمالی اسرائیل علیه هدف یا اهداف در اصفهان را تسهیل کنند. که البته در انجام این کار شکست خورده و تمام ریز پرنده ها در آسمان نابود شدند. و فاز آخر این عملیات شامل شلیک موشک‌های اسرائیلی و انهدام اهداف بود.

بر اساس اطلاعات موجود در این عملیات، رژیم اسرائیل ۳ موشک راکس یا بلو اسپارو یا ترکیبی از آنها به سمت ایران شلیک کرده است. گمانه زنی ما این است که جنگنده های اسرائیلی موشکها را از شمال‌شرقی‌ترین نقطه مرزهای سرزمینهای اشغالی فلسطین شلیک کرده است؛ و یا در حالت دوم، جنگنده‌های اسرائیلی با طی مسیر در خط مرزی اردن و سوریه با گذر از استان السویداء موشکها را از مناطقی در نزدیک پایگاه التنف در مرز سوریه به سمت ایران شلیک کرده باشند. بررسی میدانی و تطبیق برد موشک‌ها، احتمال صحت این گمانه‌زنی را تقویت میکند.

محل سقوط بوستر موشکها و مسیرهای احتمالی حمله

در خصوص حمله اسرائیل ذکر این نکته بسیار ضروری است که هر سه موشک شلیک شده یا بوستر آنها در فاصله ای در حدود ۱۰۰ کیلومتری از مرز ایران سقوط کرده‌اند و به هیچ عنوان حتی به خاک ایران هم نرسیده‌اند! حتی در صورت در نظر گرفتن این گمانه زنی که موشکها از سرجنگی جدا شونده (مانند بلو اسپارو) بهره می‌برده‌اند و بقایای موشکها در واقع بوستر موشکها بوده‌اند، باید گفت در این صورت هم، سرجنگی موشکها مخصوصا در این نوع موشک و در این نوع از پرتاب و پیمایش مسیر، پس از جدایش از بدنه قادر به طی مسیری در حدود ۱۰۰ کیلومتر نیستند و در این مورد هم سرجنگی موشکها به ایران نرسیده اند، چه برسد که ۴۵۰ کیلومتر دیگر به داخل خاک ایران نفوذ کرده و به اصفهان برسند! فعال نشدن هیچکدام از سامانه‌های پدافندی موشکی ایران و عدم رویت هرگونه نقطه برخورد و خسارات در ایران، بار دیگر ثابت میکنند که پرتابه‌های متخاصم وارد خاک ایران نشده اند. (گمانه زنی ها و تصاویر ماهواره ای بی کیفیت در خصوص خسارت بر سامانه های S300 درست نیست و اگر هم خسارتی باشد مربوط به ریزپرنده هاست.)

با توجه به تفاسیر موجود باید گفت که حمله موشکی اسرائیل به‌صورت کامل با شکستی تحقیر آمیز مواجه شده است. از این رو، عملا انجام عملیات تلافی جویانه دیگری توسط ایران منتفی است، چرا که موشکها اصولا هرگز به ایران نرسیده اند تا نیاز به تلافی باشد. همچنین پرواز چند ریزپرنده که در گذشته نیز مسبوق به سابقه بوده است، بهانه لازم برای اجرای یک عملیات بزرگ موشکی علیه رژیم اسرائیل را به ایران نمیدهد.

ابهامات و گمانه زنی‌هایی در خصوص کلیت ماجرا و چگونگی شکست اسرائیل وجود دارد که در ادامه به آن اشاره میکنیم. این گمانه زنی‌ها متغیرهایی دارند که همگی آنها قابل صحت سنجی کامل نیستند.

یک احتمال در خصوص عدم موفقیت این حمله موشکی آن است که موشکهای مذکور در نهایت برد خود دچار خطا شده و ارتباط خود را با مرکز از دست داده‌اند و یا به دلیل نقص فنی سقوط کرده باشند که امری کاملا محتمل است.

احتمال دیگر آن است که با توجه به عدم موفقیت ریزپرنده‌ها و عملیات خرابکارانه علیه سامانه های راداری و پدافندی در اصفهان، اسرائیل در مرحله نهایی حمله از انجام آن پشیمان شده باشد و پرتابه‌ها کنسل شده باشند. زیرا در صورت انجام عملیات و رهگیری کامل موشکها در خاک ایران ضمن وقوع یک رسوایی بزرگ دیگر برای اسرائیل، ایران را مجبور به انجام یک پاسخ تلافی‌جویانه دیگر در مقیاسی بسیار بزرگتر میکرد.

احتمال دیگر آن است که سامانه‌های راداری و پدافندی ایران با انجام یک جنگ الکترونیک و سایبری بسیار قوی مانع از رسیدن موشکها به مرزهای ایران شده و تهدیدات را در خارج از مرزهای ایران خنثی کرده باشند. این موضوع نیازمند قدرت جنگ الکترونیک بسیار بالایی است.

احتمال دیگر نیز آن است که خود آمریکا برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها اقدام به جنگ الکترونیک و ساقط کرده موشکهای اسرائیلی کرده باشد. آمریکا به شدت از هزینه‌ها و عواقب یک نزاع فراگیر بین اسرائیل و ایران می‌هراسد و توانایی مقابله با حملات تلافی جویانه کوتاه مدت و یا بلند مدت ایران علیه اسرائیل را ندارد.

و احتمال آخر نیز می‌تواند شامل امدادهای غیبی باشد و موشکهای اسرائیلی گرفتار تیر غیب شده باشند! ایران طی سالهای بعد از انقلاب به وفور شاهد این امدادات غیبی بوده است و موضوعاتی از این دست به هیچ عنوان یک مسئله عجیب و غیرمنتظره برای ایران نیست! حادثه معروف طبس خود یکی دیگر از امدادهای غیبی است که به صورت رسمی ثبت شده است.

پی‌نوشت: این نوشتار بر اساس اطلاعات قطعی موجود نوشته شده است و در صورت به‌روزرسانی اطلاعات و یافته‌های جدید در خصوص برخورد احتمالی پرتابه‌های متخاصم در داخل خاک ایران تصحیح و به‌روز میشود.

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=31130

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.