اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

شریک عقاب ۲۰۲۳؛ رزمایش مشترک نظامی ارمنستان و آمریکا

  • کد خبر : 28642
  • 22 شهریور 1402 - 10:20
شریک عقاب ۲۰۲۳؛ رزمایش مشترک نظامی ارمنستان و آمریکا
رزمایش ۱۰ روزه شریک عقاب ۲۰۲۳ با شرکت ۸۵ نظامی آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنی جهت آماده‌سازی ارمنستان برای شرکت در ماموریت‌های بین‌المللی آغاز شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری “تحولات جهان اسلام” رزمایش نظامی مشترک بین ارمنستان و آمریکا به نام “شریک عقاب ۲۰۲۳” از ۲۰ شهریور ماه در نزدیکی ایروان آغاز شد.

هدف از انجام این رزمایش، افزایش سطح قابلیت همکاری یگان‌های شرکت‌کننده در ماموریت‌های بین‌المللی حافظ صلح و افزایش هماهنگی نیروهای ارمنی با استانداردهای ناتو اعلام شده است.

در همین رابطه، کرملین هشدار داد که این رزمایش باعث “نگرانی” روسیه شده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین در این خصوص اظهار داشت: البته چنین اخباری به‌ویژه در شرایط فعلی باعث نگرانی است. بنابراین ما این خبر را عمیقاً تحلیل و وضعیت را رصد خواهیم کرد.

در حال حاضر گروه‌هایی از نیروهای حافظ صلح روسیه در مناطق مرزی مورد مناقشه بین ارمنستان و آذربایجان حضور دارند. از زمان امضای آتش‌بس در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰، حدود ۲۰۰۰ نیروی روسی در منطقه حاضر می‌باشند که وظیفه حفظ آرامش و صلح را برعهده دارند.

این رزمایش‌ در بحبوحه ناامیدی فزاینده ارمنی ها از شکست روسیه در تضمین و تامین برقراری توافق صلح و آتش بس قره باغ برگزار میشود. هم جمهوری آذربایجان و هم جمهوری ارمنستان از نحوه عملکرد نیروهای صلحبان روسیه در قره باغ ناراضی هستند و بیم آن میرود که این روند در نهایت موجب باز شدن پای بیگانگان به منطقه قفقاز شود.

با شعله ور شدن مجدد تنش‌ها با باکو، ارمنی‌ها از عدم حمایت نظامی و سیاسی روسیه ابراز ناامیدی کردند. همچنین نخست‌وزیر ارمنستان اخیراً گفته است که مسکو “نمی‌تواند یا نمی‌خواهد” گذرگاه لاچین را کنترل و مدیریت کند. پاشینیان بیان کرد که اتکای امنیتی تاریخی ارمنستان به روسیه یک “اشتباه استراتژیک” بوده است.

برخی تحلیلگران بر این باورند روسیه به دلیل جنگ اوکراین، تمام حواس خود را معطوف اوکراین کرده است و فاقد یک برنامه و استراتژی روشن در قفقاز است. همچنین شاید روسیه در صحنه بین المللی منزوی شده است و در حال از دست دادن نفوذ خود در حیاط خلوت دوران شوروی یعنی منطقه قفقاز است.

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=28642

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.