اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

السودانی در دیدار با بایدن: برای همکاری کامل با آمریکا تلاش می‌کنیم

  • کد خبر : 31096
  • 28 فروردین 1403 - 15:06
السودانی در دیدار با بایدن: برای همکاری کامل با آمریکا تلاش می‌کنیم
نخست وزیر عراق طی سفری رسمی به آمریکا با رئیس جمهور این کشور در کاخ سفید دیدار کرد و در خصوص برخی مسائل گفتگو کرد.

به گزارش اخبار جهادی، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در ۲۷ فروردین ماه در کاخ سفید با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دیدار و گفتگو کرد.

السودانی در این دیدار بیان داشت:‌ همگان را به پایبندی به قوانین بین‌المللی که بر مصونیت دفاتر دیپلماتیک تاکید دارد تشویق می‌کنیم. سفر من به آمریکا پس از برهه‌ای حساس انجام می‌شود و این نشانگر اهمیت روابط میان دو طرف است. ما با هرگونه تعرض به غیرنظامیان مخالف هستیم.

وی تاکید کرد: روابط آمریکا و عراق به نقطه عطفی مهم رسیده است و ما به سوی مشارکت پیش می‌رویم. روی انتقال از روابط نظامی به مشارکت کامل با ایالات متحده کار می‌کنیم. جنگ علیه گروه تروریستی داعش بنیان همکاری میان عراق و آمریکا بود. پیروزی بر گروه تروریستی داعش مهم است و با جانفشانی عراقی‌ها و حمایت دوستان ما محقق شد.

السودانی با اشاره به مساله خروج نیروهای آمریکایی از عراق گفت: ما پیرامون مشارکت پایدار بر اساس توافق چارچوب راهبردی رایزنی خواهیم کرد. ما به مصوبات کمیته عالی هماهنگی میان عراق و آمریکا پایبند خواهیم بود. دولت من در اجرای این توافق جدیت دارد.

رئیس جمهور آمریکا نیز در این دیدار مدعی شد که آمریکا در جلوگیری از گسترش درگیری در خاورمیانه عزم دارد و نسبت به دستیابی به توافق آتش‌بسی که آزادی اسیران صهیونیست را در پی داشته باشد و مانع از گسترش درگیری شود پایبند است.

بایدن اظهار داشت که آمریکا تلاش بی سابقه‌ای برای دفاع از اسرائیل در برابر حمله ایران کرد. آمریکا به حفاظت از منافع خود و منافع شرکای خود در غرب آسیا از جمله عراق پایبند است.

این نخستین سفر نخست وزیر عراق به آمریکا پس از تشکیل کمیته مشترک نظامی میان بغداد و واشنگتن برای ارزیابی خطر داعش و پایان مأموریت نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق می‌باشد. در حالی که السودانی بر خروج نظامیان آمریکایی تاکید داشته و مقامات عراقی نیز پیگیر این موضوع می‌باشند، مسئولان آمریکایی از جمله سفیر واشنگتن در بغداد مدعی هستند که داعش در عراق هنوز یک تهدید بوده و فعالیت ائتلاف بین‌المللی برای شکست کامل گروه تروریستی داعش در عراق هنوز پایان نیافته است. پیش‌تر نیز سفیر واشنگتن در بغداد طی مصاحبه با یک رسانه با اشاره به اهمیت استراتژیک عراق برای آمریکا بیان داشت که کشورش برنامه‌ای برای خروج از عراق و سایر کشورهای منطقه ندارد.

با توجه به سوابق و سخنان مقامات آمریکایی‌، پرونده خروج نظامیان آمریکایی از عراق بدون دخالت گروه‌های مقاومت و اعمال فشار و اقدامات نظامی بسته نخواهد شد زیرا تجربه نشان داده است که این موضوع تنها با پیگیری‌های دیپلماتیک قابل حل نخواهد بود. خروج نظامیان آمریکایی از عراق و توافق دولت‌های عراق و آمریکا موضوع جدیدی نیست. در زمان نخست وزیری مصطفی الکاظمی و در آخرین دور گفتگوی راهبردی بین بغداد و واشنگتن مقرر شد تا انتهای سال ۲۰۲۱ میلادی حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق پایان یابد اما دولت آمریکا به راحتی خلاف توافق عمل کرد!

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=31096

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.