اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

طالبان اعضای القاعده را به آمریکا فروخت!

  • کد خبر : 27988
  • 18 تیر 1402 - 10:10
طالبان اعضای القاعده را به آمریکا فروخت!
اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا گواه دیگری بر معامله آنها با طالبان بر سر اعضای ارشد القاعده است. این موضوع منجر شده تا مخالفین طالبان آنها را واگنر آمریکا تلقی کرده و آنها را به باد انتقاد گرفته‌اند.

به گزارش اخبار جهادی، بحث قطع روابط طالبان با القاعده، برای اولین بار پس از حمله پهپادی آمریکا به مخفیگاه ایمن الظواهری، در محله وزیر اکبر خان شهر کابل در ۹ تیر ۱۴۰۱ ه.ش و کشته شدن رهبر القاعده و تعدادی از مقامات شبکه حقانی، داغ شد و روی زبان ها افتاد. هر چند آن زمان حرف هایی به میان آمد که گروهی از طالبان (شبکه حقانی) برای به دست آوردن دل آمریکا و به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان، مخفیگاه رهبر القاعده را لو داده است، اما آن زمان این احتمال ضعیف بود و اثبات نشد.

اما اکنون پس از یک سال درمی یابیم که طالبان بر سر القاعده با آمریکا معامله ای انجام داده است. این معامله با در نظر گرفتن اظهارات اخیر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در یک نشست خبری در روز جمعه ۹ تیر ماه روشن تر می شود. بایدن در این نشست گفته است:

“به یاد دارید که من در مورد افغانستان چه گفته بودم؟ من گفته بودم که القاعده در افغانستان نخواهد بود، من گفته بودم که آنان در آنجا نخواهند بود، من گفته بودم که از طالبان کمک بگیریم، حالا چه می‌شود؟ چه اتفاقی در حال رخ‌دادن است؟ روزنامه‌ها را بخوانید، حق با من بود.”

این اظهارات بایدن گواهی بر قمار طالبان بر سر گروه القاعده است، یعنی احتمالاً طالبان طبق توافقی پنهانی بعضی از اعضای ارشد تندرو (خارجی) القاعده را به آمریکا فروخته و بعضی از اعضای میانه رو (داخلی) این گروه را با دادن سمت های حکومتی جذب و ساکت کرده است. البته دو روز بعد از اظهارات رئیس جمهور آمریکا، مولوی امیر خان متقی، وزیر خارجه حکومت طالبان با شبکه الجزیره مصاحبه نمود و در واکنش به سخنان رئیس‌جمهور آمریکا در مورد عدم حضور القاعده در افغانستان گفت:

“اکنون ایالات متحده باید به مسئولیت خود عمل کند و با حکومت امارت اسلامی تعامل مثبت را در پیش گیرد. زیرا اظهارات بایدن گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره‌ی حضور بیش از ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان را رد می‌کند. امارت اسلامی افغانستان متعهد است که به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهد تا از خاک افغانستان را به ضد دیگران استفاده کند. ما در دو سال گذشته عملا این چیز را ثابت ساخته‌ایم و حالا وظیفه‌ی آمریکا است که مسئولیت‌های خود را انجام دهد و برای تعامل مثبت با افغانستان گام بردارد.”

این سخنان متقی در مورد عمل کردن حکومت طالبان به تعهداتش و درخواست عاجزانه او از آمریکا برای برقراری روابط مثبت دیپلماتیک با طالبان، مهر تأیید دیگری است که معامله حکومت طالبان با آمریکا بر روی اعضای ارشد گروه القاعده را برملا می سازد.

بدون شک آمریکا نیز در برابر فروش اعضای ارشد القاعده توسط طالبان، به این گروه قول هایی درباره به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان و افزایش کمک های مالی و همچنین ایجاد روابط گرم دیپلماتیک داده است، اما اکنون هیچ یک از این وعده ها عملی نشده است و تنها چیزی که طالبان از این معامله به دست آورده‌اند، دریافت ۴۰ میلیون دلار آمریکایی در هفته است که به حالت تکدی‌گری به حکومت طالبان تحویل داده می شود. اکنون طالبان فهمیده‌اند که در این معامله نه تنها که با خلف وعده آمریکا روبرو شده‌اند بلکه به دست خودشان دشمنانی (القاعده) را از جنس خود ساخته اند، زیرا اعضای القاعده از سیاست های حکومت طالبان ناراضی اند و در آینده ای نه چندان دور در پی انتقام از حکومت طالبان برخواهند آمد. شاید گروه القاعده به تنهایی قادر به انتقام گرفتن از حکومت طالبان نباشد، اما بدون شک اعضای ناراضی این گروه با کمک گروه های تروریستی دیگر نظیر داعش، لشکر جهنگوی و… به سراغ معامله گران طالبان خواهند آمد و ضرباتی را به آنها وارد خواهند کرد. کمااینکه در حال حاضر نیز بسیاری از ترورها و انفجارها توسط عاملین مجهولی انجام می شود و هیچ گروهی مسئولیت آنها را به گردن نمی گیرد.

حکومت طالبان بر مبنای معامله‌ای که با آمریکا کرد، طرحی تقسیم القاعده به دو گروه ناراضی و راضی را در پیش گرفت. گروه راضی را با اعطای سمت های دولتی در حکومت خود ادغام کرد و گروه ناراضی (اعضای ارشد القاعده) را به آمریکا فروخت، غافل از اینکه گروه سومی هم به وجود خواهد آمد که نه توسط آمریکا و گروه های درون طالبانی ترور می شوند و نه با حکومت طالبان یکجا می شوند، بلکه متنفر از سیاست های حکومت طالبان و با کمک گروه های همپیمان و یا پیوستن به گروه های تروریستی دیگر در آینده ای نه چندان دور، در پی یارگیری و انتقام گرفتن از حکومت طالبان سر بر خواهند آورد.

مخالفین سیاسی و مقامات حکومت پیشین نیز با افشاگری بایدن و آشکار شدن معامله طالبان با آمریکا، این گروه را “گروه واگنر آمریکا” توصیف کرده‌اند و در اظهارات خود طالبان را برده و غلام آمریکا خوانده اند. لازم به ذکر است که گروه های ضد طالبانی از جمله سران احزاب سیاسی و مقامات حکومت پیشین نیز بر روی همین تفرقه های درونی حکومت طالبان و درگیری های احتمالی آنها با القاعده و دیگران در آینده حساب ویژه‌ای باز کرده اند. به احتمال زیاد برای نابودی حکومت طالبان همه مخالفین حاضر خواهند شد با یکدیگر همپیمان شوند، همان طوریکه تمامی گروه های تروریستی کنار هم گرد آمدند تا حکومت پیشین افغانستان را سرنگون کنند.

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=27988

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.