اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

عملیات تروریستی در چابهار و تاثیر آن بر کریدور شمال-جنوب

  • کد خبر : 30942
  • 18 فروردین 1403 - 20:37
عملیات تروریستی در چابهار و تاثیر آن بر کریدور شمال-جنوب
انجام عملیات‌های همزمان توسط عوامل گروه تروریستی جیش العدل در جنوب شرق کشور، مسائلی را در خصوص امنیت این مناطق و تاثیر آن بر کریدور شمال-جنوب به وجود آورده است که در این نوشته قصد داریم به آنها بپردازیم.

رشد اقتصادی کشورهای جنوب شرق آسیا، فرصتی را برای ایران که جایگاه و نقشی مهم در ایجاد اتصال میان شرق و غرب دارد، به وجود آورده است. در این میان اما بندر چابهار، به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران همچنان شرایط مطلوبی برای ایفای نقش جدی در مسئله مذکور ندارد؛ این نقصان در حالی است که این بندر می‌تواند بستری برای ادغام اقتصاد‌های جنوب‌شرق آسیا و اوراسیا باشد.

خنثی‌سازی نقش ایران بر اثر ناامن سازی و عدم استفاده از ظرفیت‌های جغرافیایی باعث خواهد شد تا تهران، از جریان توسعه‌‌ی بین‌المللی و نقش جدی خود در منطقه دور بماند و این موضوعات، پایه و اساس بسیاری از مشکلات در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و… خواهد بود. از سوی دیگر، در صورت توسعه بندر چابهار و ایفای نقش ایران در حوزه ترانزیت، این کشور به یکی از اصلی‌ترین بازیگران تجارت بین‌الملل در منطقه تبدیل خواهد شد و نقش اساسی در تامین امنیت آن نیز خواهد داشت.

از همین روی، رژیم صهیونیستی با همراهی تعدادی از کشورهای منطقه به دنبال هدف قرار دادن ظرفیت‌های جغرافیایی ایران و کارشکنی در پروژه‌های ترانزیتی می‌باشند. به نوعی می‌توان گفت که اسرائیل با کمک برخی از متحدین منطقه‌ای خود قصد دارد تا نقش جمهوری اسلامی ایران را در ترانزیت جهانی بسیار کم‌رنگ کرده و به مرور آن را به کلی خنثی کند.

این مسائل باعث شده است تا چابهار بیش از گذشته مورد توجه سرویس‌های جاسوسی بیگانه و مزدوران‌ آنها یعنی گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب قرار گیرد. انجام عملیات‌های هدفمند و کور تروریستی از جمله هدف قرار دادن غیرنظامیان، حمله به مراکز نظامی، کاشت مین، تله‌های انفجاری و بمب‌های کنار جاده‌ای در مسیرهای مواصلاتی برخی از اقدامات این گروه‌ها جهت ناامن نشان دادن مناطق جنوب شرق ایران به ویژه بندر چابهار است.

انجام عملیات تروریستی در چابهار برای اخلال در امنیت قطب ترانزیتی ایران می‌تواند آسیب‌های جدی در زمینه‌های جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی، توسعه بندر و پیشنهاد آن به عنوان یک مسیر امن و… ایجاد نماید و این دلایل بر کریدور شمال-جنوب تاثیرات بسیاری خواهند داشت. با وضعیت فعلی و با توجه به عدم امنیت مناطق مورد نظر و عدم توسعه و تکمیل پروژه‌های ترانزیتی مهم به ویژه بندر چابهار، شاهد کاهش جدی نقش ایران در تجارت جهانی و منطقه‌ای خواهیم بود. علاوه بر این، طرح توسعه روابط ایران با افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی تحت شعاع قرار خواهد گرفت و سرمایه گذاران خارجی برای ادامه کار خود دچار تردید و یا انصراف خواهند شد. این موضوع زمانی تاثیر واقعی خود را نشان می دهد که ایران برای توسعه بندر چابهار و بستر سواحل جنوبی استان سیستان و بلوچستان هزینه های سنگینی را متحمل شده است و همه این سرمایه گذاری ها با حملات تروریست های جیش العدل تحت تاثیر قرار می گیرند.

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=30942

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.