اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

نتایج عملیات ضداسرائیلی انصارالله ؛ علل و نتایج تهاجم آمریکا و انگلیس به یمن

  • کد خبر : 30509
  • 16 اسفند 1402 - 21:14
نتایج عملیات ضداسرائیلی انصارالله ؛ علل و نتایج تهاجم آمریکا و انگلیس به یمن
عملیات نظامی نیروهای مسلح یمن علیه اسرائیل علاوه بر خسارات نظامی، فشارهای اقتصادی سنگینی را متوجه این رژیم کرده است. از این رو، در پی فشار لابی های رژیم اسرائیل در جهان، ناوگانهای نظامی ائتلاف آمریکایی-انگلیسی برای دفاع از موجودیت اسرائیل در دریاهای عرب و سرخ به خط شده اند و اکنون به‌صورت روزانه به اجرای حملات هوایی علیه مناطق مختلف یمن می‌پردازند. با این حال، حملات این ائتلاف به یمن نه تنها تاکنون موجب سرکوب ارتش یمن و جنبش انصارالله نشده است، بلکه موجب افزایش مطالبات مردم یمن در ایستادگی در برابر حملات و تشدید تنش در منطقه شده است.

۱- نتایج عملیات نظامی نیروهای مسلح یمن چه بوده است؟

نیروهای مسلح یمن اقدامات خود در حمایت از فلسطین و ضد رژیم صهیونیستی را از ۲۷ مهر ماه آغاز کردند. این اقدامات در سه بخش دنبال می‌شود که شامل موارد زیر است:

– عملیات موشکی و پهپادی علیه مواضع اسرائیل در فلسطین اشغالی که تاکنون ۱۶ عملیات آن به طور رسمی اعلام شده است.

– عملیات دریایی شامل توقیف و حملات موشکی و پهپادی علیه کشتی‌های متعلق به رژیم اسرائیل، آمریکا، انگلیس و کشتی های وابسته به آنها. این مورد از اقدامات انصارالله پس از توقیف کشتی اسرائیلی گلکسی لیدر در ۲۸ آبان ماه، وارد فاز یک عملیات دریایی گسترده در دریاهای عرب و سرخ شد و شمار آن تاکنون به ۴۴ عملیات علیه کشتی‌های تجاری و نظامی آمریکایی، انگلیسی، اسرائیلی و کشتی های وابسته به آنها رسیده است.

– مقابله با حملات هوایی ائتلاف آمریکایی-انگلیسی نیز مورد دیگری از اقدامات نیروهای یمنی است که جزئیات دقیقی از آن دردست نیست و به طور کلی پدافند ارتش یمن تاکنون موفق به انهدام دو فروند پهپاد MQ-9 ارتش آمریکا در آسمان غرب یمن شده است.

این عملیات‌ها نتایج مختلفی داشته است که توقف کشتیرانی به سمت اراضی اشغالی و خسارات اقتصادی اسرائیل مهم‌ترین نتیجه آن است. علاوه بر این، هیمنه آمریکا و قدرت ناوگان نظامی آنها که همواره با ائتلاف دیگر کشورهای متحد همراه بوده به چالش جدی کشیده شده است. رسانه‌ها و تحلیلگران غربی این تنش را به واسطه نوآوری‌های انصارالله که برگرفته از تاکتیک‌های نظامی ایران است، متفاوت ترین و جدیدترین نوع از جنگ دریایی دانسته‌اند. در این جنگ برای اولین بار از موشک‌های بالستیک برای هدف قرار دادن اهداف متحرک مثل کشتی‌های غیرقانونی استفاده شده است. در این جنگ پهپادهای انتحاری، شهپاد (شناور هدایت‌ پذیر از دور) و دیگر شناورهای زیرسطحی وارد میدان شده و حملات ترکیبی و پیچیده‌ای را علیه ناوگان ائتلاف آمریکایی اجرا کرده‌اند که به گفته مقامات نظامی آمریکا چالش‌های جدید و متفاوتی برای آنها است.

۲- علل و نتایج تهاجم ائتلاف آمریکایی-انگلیسی به یمن چیست؟

همان طور که در بیانیه ها و اظهارات مقامات آمریکا و انگلیس مکررا آمده است، دلیل اصلی حملات آنها به یمن، تامین امنیت دریاها و حفاظت از کشتیرانی بین المللی عنوان شده است. اما مشخصا حمایت از اقتصاد اسرائیل و مقابله با جولان انصارالله در دریاهای سرخ و عرب دلایل کلی و اصلی غرب برای تهاجم هوایی به یمن است. البته این حملات تاثیر چندانی در کمیت و کیفیت حملات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن نداشته است و برخلاف جو رسانه‌ای که آمریکا معمولا پس از حملات خود ایجاد می‌کند، یمنی‌ها در عرصه رسانه‌ای مرعوب آمریکا نشدند.

به‌عنوان مثال، طی هفته‌های گذشته گزارش‌هایی مبنی بر عملیات زمینی علیه انصارالله منتشر شده است اما این اخبار صحت ندارد و عموما توسط رسانه‌های نامعتبر طرفدار دولت مستعفی یمن منتشر می‌شود.

آمریکا و انگلیس برای تامین نیازهای اقتصادی اسرائیل چاره‌ای جز بازگشایی مسیر دریای سرخ به روی کشتی‌های اسرائیلی ندارند، اما شرایط و تاکتیک نظامی انصارالله در این منطقه بر شرایط آمریکا برتری دارد. انصارالله بر مهم‌ترین اراضی یمن حاکمیت دارد و از این مناطق می‌تواند تسلیحات متنوع خود از موشک‌های بالستیک و کروز تا پهپادهای انتحاری و شهپادها را برای اجرای حملات مورد نظر خود به کار گیرد. در مقابل آمریکا ناوگان نظامی خود را در دریای سرخ و خلیج عدن مستقر کرده و برای تحقق اهداف خود بر روی آب دائما در حال حرکت است. آنها برای اجرای حملات هوایی علیه یمن از مبدأ پایگاه‌های عربستان و امارات محدودیت دارند و ناو هواپیمابر آیزنهاور را برای این منظور در منطقه مستقر کرده‌اند. همچنین اجرای این عملیات نیازمند رصد مداوم و شناسایی نقاطی است که هزینه های سنگین را متوجه آمریکا می‌کند.

در مجموع این حملات شاید بر کمیت حملات انصارالله تاثیر گذاشته باشد و موجب تخریب مواضع نظامی و زیرساخت‌های دیگری از یمن شده باشد اما نتایج قابل توجهی نداشته و نتوانسته اهداف آمریکا را محقق کند.

۳- آینده نبرد نیروهای مسلح یمن و ائتلاف آمریکایی-انگلیسی چگونه خواهد بود؟

آخرین وضعیت منطقه بدین گونه است که جنگ در نوار غزه و جبهه لبنان همچنان ادامه دارد. حملات مقاومت عراق و سوریه به پایگاه های آمریکا تقریبا متوقف شده اما حملات آنها به اسرائیل کماکان ادامه دارد. با توجه به این وضعیت، حملات نیروهای مسلح یمن نیز همچنان ادامه خواهد یافت، چرا که جبهه یمن جبهه پشتیبانی از گروه های فلسطینی در جنگ غزه است. متقابلا حملات ائتلاف آمریکایی به یمن نیز ادامه خواهد یافت.

مدت زمان، افزایش تنش و گستره جغرافیایی و همه چیز در جبهه یمن به شرایط جنگ در نوار غزه بستگی دارد. اقدامات در این جبهه نمی‌تواند تمام کننده یا متوقف کننده جنگ باشد اما تاثیر مهمی در فشار اقتصادی به اسرائیل و آمریکا دارد. انصارالله می‌تواند به ناوگان نظامی ائتلاف آمریکایی و حتی پایگاه‌ها و مواضع آمریکا در منطقه به ویژه در سواحل و جزایر یمن حملات موثری انجام دهد؛ می‌تواند دامنه حملات به کشتی ها را تا دریای عرب توسعه دهد و یا حتی عبور و مرور کشورهای اروپایی را از دریای سرخ ممنوع اعلام کند. همه این موارد بستگی به جنگ در جبهات مختلف فلسطین دارد و اگر اسرائیل اقدام به توسعه جنگ در لبنان کند، احتمال اجرایی شدن این موارد وجود دارد.

به طور کلی عملیات نظامی نیروهای مسلح یمن موجب توقف کشتیرانی اسرائیل و کشتی های وابسته، کاهش شدید فعالیت بنادر فلسطین اشغالی به ویژه بندر ایلات و مشغول شدن بخش قابل توجهی از توان نظامی آمریکا شده است. اما این اقدامات موجب اتمام و یا توقف جنگ در نوار غزه نشده است. در واقع جبهه‌ای که یمنی‌ها علیه اسرائیل و آمریکا گشوده‌اند یک اقدام تکمیلی بسیار مناسب است که می‌تواند برای جناح های اصلی مقاومت و اقداماتی که می‌توانند علیه اسرائیل و منافذ اقتصادی آنها از جمله کشتیرانی از طریق دریای مدیترانه اجرا کنند راهگشا باشد.

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=30509

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.