اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

گاردین: ایران بزرگ‌ترین قدرت خاورمیانه است

  • کد خبر : 29726
  • 24 دی 1402 - 15:37
گاردین: ایران بزرگ‌ترین قدرت خاورمیانه است
حمایت بی‌قید و شرط واشنگتن از اسرائیل در بحبوحه جنگ غزه و تحولات اخیر در منطقه نشان داده است که دیگر نه آمریکا و متحدانش بلکه ایران بزرگ‌ترین قدرت غرب آسیا است.

به گزارش اخبار جهادی، «قدرت برتر خاورمیانه دیگر، آمریکا، مصر همسو با غرب، عربستان سعودی یا حتی اسرائیل نیست بلکه ایران است»، روزنامه انگلیسی «گاردین» در خصوص تحولات اخیر در غرب آسیا و حمله ائتلاف آمریکا به یمن، چنین جملاتی را نوشت.

طبق این گزارش، حمله اخیر ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده آمریکا به یمن را شکست دیگری از سیاست غرب در منطقه غرب آسیا توصیف کرد که در ادامه شکست چنددهه‌ای برای حل درگیری‌ها میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی بروز پیدا کرده است.

این گزارش با این مقدمه نوشت که حمله مشترک واشنگتن و لندن به انصارالله یمن تأکیدی بر این واقعیت ناخوشایند بود که اهرم سیاسی واشنگتن رو به افول است، دیپلماسی این کشور ناکارآمد است، اقتدارش تحقیر شده است و انصارالله بدون هرگونه هراسی متعهد شده که به حملات خود ادامه دهد.

بر اساس گزارش این روزنامه انگلیسی، جنگ غزه به تقویت جایگاه ایران منجر شد و در عوض، تصمیم عجولانه رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن برای حمایت بی‌قید و شرط از رژیم صهیونیستی و وتو کردن قطعنامه‌های آتش‌بس سازمان ملل، از سوی افکار عمومی جهان طرد شد.

این گزارش سپس ادامه داد که سیاست‌های بایدن در منطقه غرب آسیا منسوخ و دور از دسترس به نظر می‌رسد. آمریکا که هرگز در جهان عرب محبوبیت نداشته است، همواره به عنوان یک شر ضروری تحمل می‌شد اما دیگر این طور نیست و هم‌اکنون ایران در جایگاه راهبر و هدایت‌کننده قرار دارد.

از طرف دیگر، طبق آن‌چه در این گزارش آمده است، اوضاع رژیم صهیونیستی نیز از هفتم اکتبر (۱۵ مهر) و آغاز دور جدید جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در غزه بدتر شده و نگرش جامعه جهانی به این رژیم بدتر شد و تل‌آویو با اتهامات نسل‌کشی در دادگاه لاهه روبرو شد.

سفیر عربستان سعودی در لندن خالد بن بندر به شبکه بی بی سی گفته است که آنچه در غزه روی داده با توجه به ادامه آن علی‌رغم تقاضای جامعه جهانی برای پایان دادن به درگیری‌ها، «شکستی برای انسانیت» بوده است.

گاردین با اشاره به بهبود روابط جمهوری اسلامی با کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و روابط دوستانه تهران با پکن و مسکو نوشت که چنین مواردی ایران را به یک قدرت تبدیل کرده است و ایران به گروه بریکس و سازمان همکاری شانگهای پیوست.

از طرف دیگر، اقتصاد ایران رو به رشد است و در ماه فوریه، رئیس‌جمهور چین شی جینپینگ به رئیس‌جمهور ایران سیدابراهیم رئیسی گفت که چین از مبارزه ایران با «قلدری و یکجانبه‌گرایی» ایالات متحده حمایت می‌کند.

این روزنامه ادامه داد که همکاری و مشارکت دفاعی ایران و روسیه نیز رو به رشد است به طوریکه گزارش‌ها نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی احتمالاً به زودی بمب‌افکن جنگده‌های سوخو ۳۵ و بالگردهای تهاجمی روسیه را تحویل می‌گیرد و مشارکت دفاعی این دو کشور بنا به گزارش گاردین به سطحی بی‌سابقه می‌رسد.

بر اساس این گزارش، صادرات روسیه به ایران رو به رشد است و مسکو و تهران تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری برای توسعه میادین گاز طبیعی ایران را به امضا درآوردند.

«روئل مارک گریچت» و «ری تکیه» تحلیلگران مسائل سیاسی می‌گویند: «امروز، روحیه جمهوری اسلامی حس پیروزمندانه است.از تحریم‌ها عبور کرده است و به کمک متحدان قدرتمندش، اقتصاد خود را تثبیت کرده و شروع به پر کردن ذخایر دفاعی خود است».

تحلیگر روزنامه گاردین «سایمون تیسدال» نیز تأکید دارد: «ایران پس از ۴۵ سال تلاش، بالاخره بچه بزرگ این بلوک شده است.  تحریم، طردشدگی و تهدید تهران کارساز نبوده است. ایالات متحده، بریتانیا – و اسرائیل – با یک حریف بزرگ روبرو هستند..اگر می‌خواهیم از یک درگیری بزرگ‌تر جلوگیری کنیم، نیاز فوری به یک رویکرد دیپلماتیک تازه است».

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=29726

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.