اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

رسانه آمریکایی: روسیه پهپادهای ایرانی را کپی و از آنها برای حمله به اوکراین استفاده می‌کند

  • کد خبر : 28441
  • 21 مرداد 1402 - 21:05
رسانه آمریکایی: روسیه پهپادهای ایرانی را کپی و از آنها برای حمله به اوکراین استفاده می‌کند
در حالی که برخی مقامات غربی مدعی به‌کارگیری پهپادهای ایرانی توسط روس‌ها در جنگ اوکراین می‌باشند، یک رسانه آمریکایی به نقل از پژوهشگران تسلیحات جنگی اعلام کرد که روس‌ها، پهپاد ۱۳۶ ایران را کپی و با نام گیران۲ استفاده میکنند. این اعتراف تایید کننده ادعای مقامات ایرانی مبنی بر عدم دخالت ایران در جنگ اوکراین و یا تحویل پهپادهای ایرانی شاهد ۱۳۶ برای حمله به اوکراین است.

به گزارش اخبار جهادی، روزنامه نیویورک تایمز با انتشار گزارشی اعلام کرد: گزارشی که روز پنج‌شنبه توسط یک گروه پژوهشگران تسلیحاتی منتشر شد، بیان‌گر آن است که روسیه روند کپی کردن پهپاد‌های تهاجمی دریافتی از جمهوری اسلامی ایران را علی‌رغم تحریم‌هایی که برای فلج کردن تولید تسلیحاتی روسیه صورت گرفته است، آغاز کرده و آن‌ها را در نبرد علیه نیرو‌های اوکراینی به کار می‌گیرد.

پژوهشگران تسلیحاتی اواخر ماه جولای به کیف،پایتخت اوکراین سفر کردند و به بررسی لاشه‌های دو پهپاد تهاجمی پرداختند که در نبرد‌های جنوب شرق اوکراین به کار گرفته شده بودند. هر دو فروند از پهپادها، پهپاد‌های شاهد ۱۳۶ ایران بودند اما دارای ماژول‌های الکترونیکی بودند که با قطعاتی که قبلاً از پهپادهای جاسوسی روسیه کشف شده بود، مطابقت داشته‌ است. همچنین موادی که در ساخت این پهپاد‌ها به‌کار رفته و نیز ساختار داخلی بدنه‌شان، تفاوت زیادی با پهپاد‌هایی داشت که گفته می‌شد در ایران ساخته شده‌اند.

این تحقیقات توسط سازمان “تحقیقات تسلیحات جنگی”Conflict Armament Research (سی‌ای‌آر) مستقر در انگلیس انجام شده که سلاح‌ها و مهماتی را که در جنگ‌ها مورد استفاده قرار گرفته را شناسایی و مورد بررسی قرار می‌دهند.

روسیه و اوکراین در جبهه‌های مختلف، پهپاد‌های شناسایی و رزمی مختلفی را به کار می‌گیرند. برخی از این پهپاد‌ها مکررا قابل استفاده‌اند و برای ماموریت‌های شناسایی طراحی شده‌اند. نوع دیگری از پرنده‌ها که به‌صورت تجاری هم در دسترس هستند، کوادکوپترهایی هستند که می‌توانند از دشمن جاسوسی کرده یا با رها کردن نارنجک‌های کوچک، به دشمن حمله کنند.

با این‌حال، پهپادهای خانواده شاهد و دیگر پهپاد‌های شبیه آن، پهپاد‌های تهاجمی یا انتحاری هستند که برای پرتاب، نیازمند باند پرواز نیستند و با برخورد به هدف منفجر می‌شوند. گفته می‌شود که آن‌ها حدود هشتاد پوند مواد منفجره حمل می‌کنند و بُرد پروازی‌شان تا ششصد مایل است. به گفته دامین اسپلیترز، یکی از پژوهشگران تسلیحاتی، این نوع پهپاد به روسیه امکان می‌دهد تا الگو‌های تهاجمی خود با تکیه بر پهپاد‌های انتحاری را حفظ کند. این موضوع که روس‌ها، این پهپاد را در داخل خاک خود تولید می‌کنند، به آن‌ها اجازه می‌دهد که به آن متکی بمانند.

نسخه روسی پهپاد ایرانی شاهد ۱۳۶، عموما به‌عنوان گیران-۲ یا گرانیوم-۲ (در زبان روسی) شناخته می‌شود. تصاویر این نسخه پهپاد روسیه، در ماه گذشته میلادی در رسانه‌های اوکراین منتشر شد. بررسی اسناد و مدارک حاکی از آن است که روس‌ها اکنون با استفاده از پهپادهای تولید داخل به هدف قرار دادن نظامیان اوکراینی می‌پردازند.

بدنه پهپاد‌های ایرانی که مورد تجزیه و تحلیل پژوهشگران قرار گرفته بود، با نوعی مواد سبک ساخته شده بود اما گیران‌های روسی با فایبرگلاسی که بر روی لایه‌های فیبرکربن بافته شده، ساخته شده‌اند. پهپادهای گیران که مورد بررسی پژوهشگران قرار گرفتند، حاوی ماژول‌های الکترونیکی به نام کومتا بود که محققان قبلاً در پهپادهای روسی که در میدان جنگ کشف شده بود، مشاهده کرده بودند. روس‌ها با استفاده از سامانه‌های هدایتی کومِتا، الکترونیک داخلی مورد نیاز پهپاد‌ها برای پرواز و هدایت به نقطه هدف را ساده‌سازی کرده‌اند.

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=28441

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.