اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

باب المندب؛ صحنه اصلی جنگ دریایی انصارالله و ائتلاف سعودی

  • کد خبر : 28332
  • 13 مرداد 1402 - 20:36
باب المندب؛ صحنه اصلی جنگ دریایی انصارالله و ائتلاف سعودی
تقویت مواضع مخالفین انصارالله در سواحل جنوب غربی نشان از برنامه ریزی ائتلاف آمریکایی برای جنگ دریایی در آینده دارد. این طرح با نقش آفرینی امارات در منطقه جنوب غربی یمن در حال اجراست. بر اساس این طرح، نیروهای طارق صالح کنترل سواحل مدیریت حیس تا تنگه باب المندب و نیروهای شورای انتقالی جنوب کنترل سواحل منطقه رأس العاره تا عدن را بدست خواهند گرفت. اجرای این طرح با امتیازخواهی قبایل الصبیحه با مشکل مواجه شده و این قبیله درصدد تلاش برای سیطره بر این منطقه است.

تیپ هفتم نیروهای العمالقه و گروه هایی از مسلحین قبایل الصبیحه در ۶ مرداد ماه، از تلاش نیروهای طارق صالح برای ساخت پاسگاه و استقرار در نوار ساحلی باب المندب، واقع در جنوب غربی استان تعز جلوگیری کردند. این تنش با توقف حرکت نیروهای طارق صالح در نزدیکی شهرک ذباب همراه شد و قبایل الصبیحه به نیروهای طارق نسبت به هرگونه حرکت نظامی به سمت باب المندب هشدار صریح دادند.

پس از این، طارق صالح دستور ارسال نیروهای بیشتر به سمت ذباب را صادر کرد اما در نهایت با مقاومت قبایل الصبیحه، ناچار به عقب نشینی از ذباب به سمت المخا شد. قبایل الصبیحه مدعی هستند که اراضی جنوب غربی استان تعز متعلق به آنهاست و نیروهای طارق صالح باید از سایر مواضع متعلق به آنها نیز عقب نشینی کنند. آنها به این شرط اکتفا نکرده و خواستار به رسمیت شناخته شدن مسلحین آنها در چارچوب نیروهای ائتلاف سعودی و بازگشت ابوذیاب العلقمی به منصب خود در فرماندهی پشتیبانی نیروهای مقاومت وطنی (تحت فرمان طارق صالح) و همچنین تحویل قاتلان یک سرباز به نام سعدان علی سعید شدند.

طارق صالح در ۸ مرداد ماه، در اولین واکنش به درگیری با قبایل الصبیحه در باب المندب بیانیه ای تحت عنوان بیانیه رهبری نیروهای مقاومت وطنی منتشر کرد. صالح در این بیانیه باب المندب را در محدوده عملیاتی خود دانسته و با اشاره به طرحی که در عملیات مشترک با مشارکت عبدالرحمن ابوزرعه المحرمی، فرمانده نیروهای العمالقه تصویب شده است، مسئولیت استقرار در تمام مناطق استان تعز و ایمن سازی مسیر ناوبری بین المللی را از جمله وظایف تشکیلات خود دانسته است.

به دنبال این تنش، نبیل الصوفی، مشاور طارق صالح در توئیتی اعلام کرد که طرح استقرار نیروهای مشترک (تحت فرمان طارق صالح) از سوی امارات طراحی شده و از منطقه حیس در جنوب استان الحدیده تا باب المندب را شامل می شود. همچنین نیروهای شورای انتقالی جنوب از سواحل منطقه رأس العاره تا عدن محافظت خواهند کرد تا امنیت تنگه باب المندب تامین شود. علاوه بر این، در آن سوی تنگه نیروهای ارتش جیبوتی مستقر خواهند شد.

در همین راستا برخی منابع محلی گزارش دادند که نیروهای شورای انتقالی جنوب در ۹ مرداد ماه، کنترل منطقه العرضی در باب المندب را به نیروهای طارق صالح منتقل کردند.

بر این اساس، این طرح را می توان در راستای قشون کشی ائتلاف آمریکایی برای پشتیبانی از جنگ دریایی آتی با انصارالله دانست. انصارالله در ماه‌های اخیر با پشتیبانی ایران و دیگر گروه های مقاومت بیشتر به تقویت نیروی دریایی خود پرداخته و این نیرو را به موشک های مختلف و قایق های تندرو مسلح کرده است.

تنش قبایل الصبیحه با طارق صالح را نیز می توان دست اندازی برخی مقامات عربستان سعودی برای اخلال در طرح امارات دانست، چراکه آنها علاقه ای به شروع دوباره درگیری با انصارالله ندارند و از طرفی دیگر حاضر به تسلیم کامل سواحل جنوب غربی یمن به اماراتی ها نیستند. از این رو با کارت قبایل الصبیحه در این محور نقش آفرینی می کنند.

در مجموع درگیری در دریای سرخ و تنگه مهم باب المندب، بحثی است که از سالهای ابتدایی جنگ یمن مطرح بوده و با استقرار دائمی ائتلاف دریایی آمریکایی یا همان نیروهای ۱۵۳ به آب های این منطقه جدی تر شد. آمریکا و اسرائیل با دست اندازی در روند صلح یمن و همچنین تخریب روابط ایجاد شده بین ایران و عربستان درصدد هستند تا دوباره سعودیها را به جنگ با انصارالله بفرستند. سعودیها نیز علیرغم اجتناب از جنگ افروزی دوباره در یمن، به عدم انعطاف در مذاکرات و قشون کشی نظامی برای حفظ مواضع خود ادامه می‌دهند! اقدامی که تداوم راه حل سیاسی برای دستیابی به صلح در یمن را تضعیف می کند.

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=28332

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.