اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

عاشورا در افغانستان؛ علت تیراندازی طالبان در کابل و غزنی چه بود؟

  • کد خبر : 28264
  • 07 مرداد 1402 - 19:05
عاشورا در افغانستان؛ علت تیراندازی طالبان در کابل و غزنی چه بود؟
مردم افغانستان با حضور در مساجد، تکیه ها و حسینیه های شهرهای کابل، مزارشریف، هرات، قندهار و مناطق مختلف این کشور، مراسم عزاداری حسینی را در روزهای تاسوعا و عاشورا برگزار کردند.

به گزارش اخبار جهادی، مردم شهرهای مختلف افغانستان اعم از شیعیان و اهل سنت با برگزاری مراسم های عزاداری و سخنرانی در مساجد جامع، تکیه ها و حسینیه ها، توزیع بسته های معیشتی و اهدای خون در روزهای تاسوعا و عاشورا به عزاداری برای حضرت امام حسین علیه السلام و شهدای کربلا پرداختند.

مسئولین حکومتی، علمای دینی، دانشجویان، فرهنگیان، عاشقان و دلدادگان اهل‌بیت (ع) با حضور در چند مکان مشخص از جمله مسجد جامع خاتم النبیین (ص) در منطقه سوم، تکیه خانه چنداول در منطقه اول، مسجد جامع الزهرا (س) در منطقه ششم، مسجد جامع حضرت علی (ع) در منطقه سیزدهم و مسجد جامع محمدیه در منطقه هجدهم شهر کابل با برگزاری مراسم های ویژه، از عاشورای حسینی تجلیل کردند.

علمای دینی و اهالی استان بامیان نیز با حضور مسئولین محلی حکومت طالبان و اقشار مختلف مردم به برگزاری اقامه نماز وحدت مسلمین در ظهر عاشورا پرداخته و به گونه ویژه‌ای از این روز تجلیل کردند.

همچنین مسئولین محلی حکومت طالبان، بزرگان مردمی و اهالی استان بلخ با تجمع در مسجد جامع سلطانیه، مرکز علمی-فرهنگی ثقلین و هیئت ریحانه الحسین (ع) در شهر مزارشریف با برگزاری مراسم سخنرانی و عزاداری و همچنین توزیع بسته های غذایی از روز عاشورا تجلیل کردند.

شهرک المهدی، محله حاج عباس و دیگر نقاط شهر هرات به احترام ماه عزای سیدالشهدا (ع) سیاه پوش شد و اهالی استان هرات با حضور مقامات محلی حکومت طالبان، بزرگان دینی و مردمی و جوانان و فرهنگیان از روز عاشورا با برگزاری مراسم ویژه عزاداری، اهدای خون و توزیع بسته های غذایی به مردم، تجلیل کردند.

لازم به ذکر است که اهالی استان قندهار با برگزاری مراسم عزاداری و نذر در مسجد جامع فاطمیه (س) شهر قندهار، اهالی استان هلمند در مسجد جامع جعفری ها در شهر لشکرگاه و اهالی استان های لوگر، بدخشان، فراه، نیمروز، بادغیس، دایکندی، بغلان، ارزگان، زابل، پکتیا، جوزجان، فاریاب، سرپل، قندوز و دیگر استان‌ های افغانستان با حضور در مساجد جامع و حسینیه ها، در امنیت کامل از روز عاشورا بزرگداشت به عمل آوردند.

به طور کلی ایام محرم امسال در مناطق مختلف افغانستان در فضای امنی برگزار شد و محدودیت های خاص طالبان عمدتا برای مسائل امنیتی وضع شده است. در این میان، وقوع چند حادثه از جمله شلیک مسلحین طالبان برای متفرق کردن مردم و دستگیری یک خودروی مشکوک به حمله انتحاری در غرب کابل، قمه زنی عده ای وابسته به یک جریان انحرافی و همچنین تیراندازی در محل تجمع هیئت قلعه شهاده در منطقه نوآباد شهر غزنی منجر به شهادت دو کودک ۹ و ۱۳ ساله به نام های غلام علی و ابراهیم و مجروحیت سطحی ۱۳ نفر غیرنظامی دیگر شد. علت تیراندازی طالبان در شهر غزنی تا این لحظه مشخص نشده است.

همچنین بازداشت آیت الله سید محسن حجت، از اعضای شورای علمای شیعه که در روزهای اخیر از محدودیت های طالبان انتقادات شدیدی کرده بود با مقاومت مردم منطقه سوم کابل لغو شده و میانجیگری مقامات محلی و شورای علما برای حل این موضوع ادامه دارد.

شورای علمای شیعه افغانستان و دیگر عوامل اجرایی مراسم های عزاداری نیز طی پیام های مختلفی از تأمین امنیت کامل ایام محرم در مناطق مختلف افغانستان و همچنین بازداشت افراد منحرفی که با سوءاستفاده از عزاداری عاشورا، اقدام به قمه زنی کرده بودند، تقدیر و تشکر کردند.

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=28264

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.