اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

بحران نظامیان گمشده جمهوری آذربایجان در ارمنستان

  • کد خبر : 26628
  • 25 فروردین 1402 - 12:13
بحران نظامیان گمشده جمهوری آذربایجان در ارمنستان
دو نظامی ارتش آذربایجان در عمق ۲۰ کیلومتری منطقه سیسیان استان سیونیک ارمنستان هم مرز با شاهبوز نخجوان بازداشت شده‌اند. آذربایجان پیش از این اعلام کرده بود که دو نظامی ارتش به دلیل شرایط هوای مه آلود در مرز شاهبوز نخجوان گم شده و خبری از آنها در دست نیست.

به گزارش اخبار جهادی، وزارت دفاع ارمنستان در این باره گفته است: دو نظامی آذربایجان حدود ساعت یک تا دو بامداد دوشنبه ۲۱ فروردین در روستای بنونیس توسط ساکنان محلی دیده شده‌اند. یک نفر از آنها با لباس غیرنظامی در روستای آواتاشن به وسیله مردم دستگیر و به پلیس تحویل داده‌ شده است. این نظامی تنها یک چاقو داشته و در بازجویی گفته است که یک سرباز دیگر وی را همراهی می‌کرد. جستجو برای نظامی دوم ادامه دارد.

نخست وزیر ارمنستان روز چهارشنبه ۲۳ فروردین در مجلس این کشور بیان کرده است: نظامی آذربایجان بخاطر فشار و تحقیر به خاک ارمنستان فرار کرده است.

طبق تصاویر منتشره ساکنان‌ روستای آواتاشن، نظامی بازداشت شده آذربایجان گفته است که سه روز گذشته را بدون غذا در جنگل بوده و گرسنه است. ساکنان بنونیس هم به رسانه ها گفته‌اند که این دو نظامی نخستین بار درب خانه یک زن را زده اند اما هیچ آسیبی به او وارد نکرده‌اند.

منابع خبری ارمنستان تصاویری از بازداشت دومین نظامی با یونیفرم ارتش آذربایجان را در یک جاده جنگلی منتشر کرده‌اند که مردم او را روی زمین انداخته و کتک می‌زنند. وی اعلام کرده است که می‌خواهد به کشورش بازگردد.

روستاهای بنونیس و آواتاشن در ۲۰ کیلومتری مرز با آذربایجان قرار دارند‌. آذربایجان پیش از این اعلام کرده بود که دو نظامی ارتش به دلیل شرایط هوای مه آلود در مرز شاهبوز نخجوان گم شده و خبری از آنها در دست نیست.

دومین نظامی اکنون در پاسگاه پلیس کاپان است و منابع ارمنی مدعی هستند که او یک مرد ۵۷ ساله را کشته است. ویدئویی ضبط شده در شبکه‌های اجتماعی از تلفن همراه سرباز آذربایجانی دیده می‌شود که او می‌گوید سر ارمنی‌ها را بریدیم و آنها را گرفتار کرده‌ایم. ما خائن به وطن نیستیم. البته گفته می‌شود که این تلفن متعلق به مرد کشته شده ارمنی است.

آرا سوساکیان جنگلبان منطقه فردی است که دومین نظامی را در نزدیکی مرغداری جاده کاپان به ایروان گرفته و دستهای او را بسته و به پلیس کاپان تحویل داده است. وی در گفتگو با رسانه ها گفته است سرباز دستگیر شده آذربایجان در ابتدا خود را شهروند ایران معرفی کرده است!

معاون فرماندار سیونیک درباره نظامی دوم گفته است: این نظامی زمانی که پیدا شده مسلح نبوده اما قطعاً سلاح داشت. احتمالاً می خواست از مرز عبور کند اسلحه را پنهان کرده بود ولی موفق به عبور از مرز نشد.
همچنین یک نقشه از مسیر حرکت دومین نظامی آذربایجان منتشر شده که منابع رسمی آن را تایید نمی‌کنند. اگر این نقشه درست باشد دومین نظامی میخواسته از طریق مرز سیونیک به رایون قبادلی آذربایجان برود.

جنگ لفظی میان آذربایجان و ارمنستان بالا گرفته و جیحون بایرام اف وزیر خارجه دولت باکو مقامات ایروان را به شکنجه نظامیان اسیر کشورش متهم کرده است. نماینده آذربایجان در اتحادیه اروپا هم به دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت کرده است.

هم اکنون پاشینیان و دولت در ارمنستان از سوی تندروهای ارمنی به مسامحه در این مورد متهم شده‌اند.

هنوز نمی‌توان گفت که نظامیان آذربایجان چرا و چگونه وارد خاک ارمنستان شده‌اند. آیا آنها واقعا از ارتش فرار کرده‌اند؟ آیا برای شناسایی وارد این منطقه شده بودند؟ آیا در یک اقدام خودسرانه دست به این کار زده‌اند؟ شایان ذکر است سیسیان در جایی قرار دارد که بزرگراه ارتباطی به جنوب ارمنستان از آنجا می‌گذرد.

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=26628

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.