اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

قره‌باغ کوهستانی خود را برای ادغام در جمهوری آذربایجان آماده می‌کند! (نقشه میدانی)

  • کد خبر : 28676
  • 30 شهریور 1402 - 3:10
قره‌باغ کوهستانی خود را برای ادغام در جمهوری آذربایجان آماده می‌کند! (نقشه میدانی)
پس از اعلام آتش بس موقت میان جمهوری آذربایجان و قره باغ کوهستانی، مذاکراتی در ۳۰ شهریورماه در شهر یولاخ برای تعیین وضعیت این منطقه برگزار خواهد شد؛ مذاکراتی که مقدمات پیوستن قره باغ کوهستانی به بدنه جمهوری آذربایجان را فراهم میکند.

از ساعت ۱۳:۰۰ امروز یعنی ۲۹ شهریور آتش بسی موقت با میانجی‌گری روسیه میان جمهوری آذربایجان و نیروهای آرتساخ (قره باغ کوهستانی) برقرار شد. البته این آتش‌بس به درخواست مکرر ارامنه قره باغ کوهستانی برقرار شده است و نیروهای ارتش آذربایجان میل چندانی به آن نداشتند.

پس از آنکه ارتش جمهوری آذربایجان از روز گذشته عملیات گسترده ای را از زمین و هوا علیه قره باغ کوهستانی آغاز کرد، نیروهای موسوم به آرتساخ به شدت تحت فشار قرار گرفتند و بسیاری از مواضع نظامی و پدافندی آنها نابود شد. همچنین یگانهای زمینی ارتش آذربایجان به راحتی مناطق جدیدی از قره باغ کوهستانی را به تصرف خود درآوردند.

در جنگ دوم قره باغ علیرغم برتری هوایی جمهوری آذربایجان، ارتش آذربایجان متحمل تلفات بسیار بالای حدود ۲۷۰۰ نفری شده بود و در طرف مقابل حدود ۳۷۰۰ نفر کشته شدند. آذربایجان از این موضوع درس گرفت. در واقع پس از جنگ دوم قره باغ و به علت تحویل مناطق وسیعی از غرب قره باغ کوهستانی و همچنین گذرگاه لاچین به دولت باکو، تمامی مسیرهای تدارکاتی از خاک ارمنستان به منطقه قره باغ کوهستانی قطع شد و نیروهای آرتساخ در محاصره کامل قرار گرفتند و از لحاظ لجستیک و نیرو به‌شدت ضعیف شدند. از این رو پیش بینی میشد که در جنگ آتی، قره باغ کوهستانی هیچ شانسی در برابر هجوم جدید نخواهد داشت و تلفات ارتش آذربایجان نیز ناچیز خواهد بود.

این موضوع به وضوح در صحنه میدانی دیده شد و طی ۲۴ ساعت عملیات نظامی ارتش جمهوری آذربایجان در قره باغ، مناطق قابل توجهی به سیطره دولت باکو درآمد:

در غرب قره باغ کوهستانی و در محور کلبجر، ارتش آذربایجان به راحتی مناطق چارکتار و گتاون را به کنترل خود در آورد و تا نزدیکی هیوالی در مرکز مناطق شمالی پیش رفت. در شرق قره باغ کوهستانی و در محور آقدام، معدن کاشن به کنترل نیروهای آذربایجانی درآمد. در محور فضولی نیست صومعه و منطقه آماراس به کنترل نیروهای آذربایجان درآمد.

آخرین وضعیت میدانی در قره باغ پس از پیشروی ارتش جمهوری آذربایجان در محور غربی، شرقی و جنوبی قره باغ کوهستانی – برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

از این رو، نیروهای آرتساخ قبل از آنکه کل قره باغ را با تلفات بالا و خفت از دست دهند، درخواست آتش بس کردند.

حال دولت باکو دست بالا را در مذاکرات دارد. در این مذاکرات، دولت ارمنی قره باغ کوهستانی باید منحل شود، نیروهای نظامی این دولت باید خلع سلاح شوند و به ارمنستان بروند و تمامی مواضعشان را به نیروهای صلحبان روسیه تحویل دهند و در نهایت و در ادامه‌ی این روند، تمام منطقه قره باغ کوهستانی باید به بدنه اصلی جمهوری آذربایجان ضمیمه و ملحق شود.

ذکر این نکته قابل توجه است که ایران و روسیه نیز منطقه قره باغ کوهستانی را جزئی از جمهوری آذربایجان می‌دانند و از پیوستن آن به خاک جمهوری آذربایجان با رعایت حق شهروندی ارامنه قره باغ کوهستانی حمایت میکنند.

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=28676

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.