اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

گزارش رسانه لبنانی: آیا عربستان ملک سلمان فرو می‌پاشد؟

  • کد خبر : 16226
  • 27 مرداد 1397 - 15:17
گزارش رسانه لبنانی: آیا عربستان ملک سلمان فرو می‌پاشد؟

یک رسانه لبنانی در گزارشی به بررسی میزان احتمال فروپاشی درونی عربستان در سایه حکمرانی ملک سلمان پرداخت. به گزارش اخبار جهادی، روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی به قلم فواد ابراهیم درصدد برآمد که به سوال مطرح شده از زمان روی کار آمدن سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی درخصوص احتمال فروپاشی درونی عربستان از نگاه کارشناسان […]

یک رسانه لبنانی در گزارشی به بررسی میزان احتمال فروپاشی درونی عربستان در سایه حکمرانی ملک سلمان پرداخت.

به گزارش اخبار جهادی، روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی به قلم فواد ابراهیم درصدد برآمد که به سوال مطرح شده از زمان روی کار آمدن سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی درخصوص احتمال فروپاشی درونی عربستان از نگاه کارشناسان سیاسی پاسخ دهد.

این تحلیلگر نوشت: این سوال چندین بار در دوره سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی و از طرف نزدیکان دستگاه های امنیت ملی آمریکا مطرح شده است. کسانی که سرگرم این مسئله هستند، به آن پاسخ نهایی نداده اند. همه توجه و اهتمام آنها روی به صدا در آوردن زنگ خطر از آینده کشوری بوده است که زمانی “جزیره ای امن در محیطی ناآرام” به شمار می رفت.

جان حنا مشاور امنیت ملی دیک چینی معاون اسبق رئیس جمهور آمریکا این پرسش را مطرح کرد که اگر گسست داخلی عربستان آغاز شود، آمریکا کمکی به این کشور خواهد کرد؟ او در مقاله ای در مجله فارین پالیسی در اکتبر سال ۲۰۱۵ میلادی یعنی ۹ ماه بعد از روی کار آمدن ملک سلمان به دولت وقت باراک اوبابا درباره نشانه های فروپاشی عربستان از قبیل کاهش قیمت های نفت، اشتباه های سیاسی خارجی و افزایش تنش با ایران هشدار داد.

در مجموع، از نظر حنا، افزایش اشتباهات در سطح تهدید موجودیت نظام سعودی است. براساس ارزیابی او، اگر بحران ها به طرز درستی مدریت نشود، این پتاسیل وجود دارد که در نهایت طوفان کاملی را ایجاد کند و خطرات بی ثباتی در داخل عربستان را افزایش دهد. از دیگر داده های حنا در این زمینه ورود تجاوزگری علیه یمن به سرنوشت نامعلوم در سایه ناتوانی ائتلاف تحت رهبری سعودی در یکسره کردن نتایج در میدان نبرد است. این تنها به معنای از دست رفتن شانس پیروزی نظامی نیست بلکه فرسایش خود نظام سعودی است که اعتبار خود را از دست می دهد و حد و مرز توانش برملا می شود و نظام سعودی را وادار می کند که به جنگ ادامه دهد؛ هرچند که ویژگی اصلی آن ناتوانی در نهایی کردن سرنوشت جنگ است. این امر به طور جزئی اقدام عربستان در بحران آفرینی حاشیه ای را برای پنهان کردن معایب بنیادین خود تفسیر می کند.

فواد ابراهیم در ادامه گزارش خود به کسری بودجه روز افزون و کاهش قیمت های نفت و ذخایر ارزی عربستان اشاره کرد و نوشت که با این وجود، دولت سعودی از عادت خود برای بذل و بخشش های اجتماعی برای مهار نارضایتی مردم دست نکشیده است.

برپایه این گزارش، جان حنا آمارهایی از وضعیت معیشتی مردم و سوء مدیریت در کشور نفت خیز عربستان از جمله میانگین بالای ۳۰ درصدی بیکاری، میانگین فقر یک چهارم جمعیت، فاجعه مکه مکرمه و جان باختن گروهی ۷۶۹ نفر از حجاج در ازدحام جمعیت، سقوط جرثقیل روی حجاج و جان باختن یکصد نفر از آنها ارائه کرد و از ورود عامل جدیدی به بحران در روابط بین ایران و عربستان و آن هم میزان کفایت آل سعود در مدیریت حرمین شریفین در سایه فاجعه مکه مکرمه اشاره کرد.

جان حنا با همان جراتی که سوال درباره احتمال فروپاشی درونی عربستان را مطرح می کند؛ با همان جرات نیز به نتایج می پردازد و هیچ چیزی را بعید نمی داند و معتقد است که باقی ماندن وضعیت به همین منوال محال است و منطق تاریخ می گوید که عربستان با خطری روبرو است که موجودیت آن را تهدید می کند اما این خطر هنوز در مراحل ابتدایی خودش است و همچنان زمان کافی برای مدیریت بحران از طریق اتخاذ تصمیمات حکیمانه و در زمان مناسب وجود دارد.

انتهای پیام/

منبع:تسنیم

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=16226

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.