اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

نیویورک‌تایمز: اکثر تسلیحات حماس از اسرائیل تامین شده است

  • کد خبر : 30011
  • 08 بهمن 1402 - 21:06
نیویورک‌تایمز: اکثر تسلیحات حماس از اسرائیل تامین شده است
یک روزنامه آمریکایی در گزارشی به منابع تامین تسلیحاتی که حماس در جنگ اخیر استفاده کرده و پرداخته و نوشته که این تسلیحات نه از ایران و نه از طریق تونل‌ها بلکه از خود اسرائیل تامین شده است.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» روز یکشنبه در گزارشی به منابعی که جنبش حماس برای تامین تسلیحات خود استفاده می‌کند پرداخته است.

در این گزارش آمده است بسیاری از تسلیحاتی که نیروهای اسرائیلی در اعمال محاصره علیه غزه به کار گرفته بودند هم اکنون علیه آنها استفاده می‌شود.

ارتش اسرائیل، منبع اصلی تسلیحات حماس

نیویورک تایمز نوشت: «ارتش اسرائیل و منابع اطلاعاتی به این نتیجه رسیده‌اند که تعداد زیادی از تسلیحاتی که حماس در حملات هفت اکتبر و در جنگ غزه به کار گرفته از منبع بعیدی آمده است: خود ارتش اسرائیل».

در ادامه این گزارش آمده است: «برای سال‌ها، تحلیلگران معتقد بودند با وجود آنکه ارتش اسرائیل محاصره همه جانبه‌ای علیه غزه اعمال کرده، حماس به طور گسترده به مسیرهای زیرزمینی برای تسلیحات خود روی آورده است اما اطلاعات اخیر نشان داد که حماس تا چه اندازه قادر به ساخت موشک‌ها و تسلیحات ضد تانک خود با استفاده از هزاران مهماتی بوده که اسرائیل آنها را به داخل غزه پرتاب کرده اما منفجر نشده‌اند. حماس همچنین مبارزان خود را با تسلیحاتی که از پایگاه‌های نظامی اسرائیل ربوده شده،‌ مسلح کرده است».

برآورد اشتباه اسرائیل درباره توانایی حماس برای دستیابی به سلاح

این روزنامه آمریکایی اضافه کرد: «اطلاعات جمع آوری شده طی ماه‌های پیش از جنگ نشان داد که مقامات اسرائیلی نه تنها درباره نیت حماس پیش از ۷ اکتبر (۱۵ مهرماه) قضاوت اشتباهی کرده بودند بلکه آنها درباره توانایی حماس برای دستیابی به تسلیحات نیز برآورد صحیحی نداشته‌اند».

چیزی که بسیار واضح بوده این است که بسیاری از تسلیحاتی که نیروهای اسرائیلی برای اعمال محاصره علیه غزه طی ۱۷ سال گذشته استفاده می‌شده هم اکنون علیه آنها استفاده می‌شود.

نیویورک تایمز نوشت: «مواد منفجره ارتش‌های آمریکا و اسرائیل، حماس را قادر ساخت تا باران موشک‌ را علیه اسرائیل فرو ریخته و برای نخستین بار از غزه به شهرهای اسرائیلی نفوذ کند».

میشائیل کارداش، معاون سابق رئیس بخش خنثی سازی بمب پلیس اسرائیل و مشاور پلیس اسرائیل می‌گوید: «مهمات منفجر نشده، منبع اصلی مواد منفجره برای حماس بوده است. آنها بمب‌ها و خمپاره‌هایی که از اسرائیل شلیک می‌شده (اما عمل نمی‌کردند) را به کار گرفته و با تغییر کاربری برای مواد منفجره و موشک‌هایشان استفاده می‌کردند».

کارشناسان تسلیحاتی می‌گویند که حدودا ۱۰ درصد از مهمات منفجر نمی‌شود اما در مورد اسرائیل، این آمار می‌تواند بالاتر باشد.

زرادخانه اسرائیل مملو از تسلیحات بسیار قدیمی است

یکی از افسران اطلاعاتی اسرائیل که همانند تعداد دیگری از افسران اطلاعاتی خواسته به صورت گمنام به بررسی موضوعات امنیتی بپردازد، گفته است: «زرادخانه اسرائیل شامل موشک‌هایی است که مربوط به دوران جنگ ویتنام بوده و سال‌هاست که دیگر توسط آمریکا یا دیگر ارتش‌ها تولید نمی‌شود و نرخ عدم انفجار این موشک‌ها و بمب‌ها می‌تواند بالاتر و تا ۱۵ درصد باشد».

با احتساب این موضوع، سال‌ها بمباران‌های پراکنده و همچنین بمباران‌های اخیر علیه غزه، این منطقه را با هزاران تُن مهمات منفجر نشده که منتظر استفاده مجدد هستند، پُر کرده است. یک بمب ۷۵۰ پوندی (۳۴۰ کیلوگرمی) که منفجر نشده است می‌تواند به صدها موشک و راکت تبدیل شود.

نیویورک تایمز نوشت که حماس به پیام‌های این روزنامه برای اظهار نظر در این باره پاسخ نداده است و ارتش اسرائیل نیز در بیانیه‌ای گفته که همچنان به از بین بردن حماس پایبند است اما پاسخ مشخصی به سوالات درباره تسلیحات حماس پاسخ نداده است.

این روزنامه آمریکایی در گزارش خود نوشت: «مقام‌های آمریکایی پیش از حملات اکتبر نیز می‌دانستند که حماس ممکن است برخی از تسلیحات ساخت اسرائیل را که به سوی غزه شلیک شده اما منفجر نشده را استفاده مجدد کند اما دامنه این موضوع پس از حملات ۷ اکتبر، کارشناسان تسلیحاتی را شگفت زده کرده است».

ربوده شدن هزاران گلوله و صدها تفنگ و نارنجک از پایگاه‌های اسرائیل

مقامات اسرائیلی پیش از این نیز می‌دانستند که زرادخانه‌های آنها در برابر سرقت آسیب پذیر است. گزارش نظامی که اوایل سال گذشته منتشر شده، نشان می‌دهد که هزاران گلوله و صدها تفنگ و نارنجک، از پایگاه‌های نظامی این رژیم که حفاظت ضعیفی داشته، ربوده شده‌اند.

در گزارش نظامی آمده است که برخی از این تسلیحات، راه خود را به سوی کرانه باختری پیدا کرده و برخی دیگر نیز از طریق سینا، راهی نوار غزه می‌شده‌اند اما این گزارش بر امنیت نظامی متمرکز بوده است. در این گزارش آمده است: «ما در حال تامین دشمنان‌مان با تسلیحات خودمان هستیم».

نیویورک تایمز نوشت: «پیامدهای این گزارش در روز هفت اکتبر پدیدار شد. تنها چند ساعت پس از آنکه حماس از مرزهای غزه عبور و به شهرک‌های اسرائیلی اطراف حمله کرد، پیکر یکی از مبارزان حماس که در بیرون از پایگاه نظامی «رعیم» کشته شده بود پیدا شد. بر روی یکی از نارنجک‌هایی که در کمربند وی بود نوشته‌های عبری وجود داشت که مشخص شد یکی از جدیدترین نارجک‌های ضد گلوله ساخت اسرائیل بوده است. تعدادی از مبارزان حماس تواتسند پایگاه را تسخیر کنند و بر اساس گفته مقام‌های اسرائیلی، مقداری سلاح از این پایگاه غارت شده و به غزه منتقل شده است».

اعضای یکی از تیم‌های تحقیقاتی اسرائیل بقایای یکی از موشک‌های حماس را که به سوی شهرک‌های اسرائیلی شلیک شده بود مورد بررسی قرار داد. با بررسی این راکت، مشخص شده که مواد منفجره این راکت به احتمال زیاد از موشک‌های منفجر نشده‌ای باشد که ارتش اسرائیل در جنگ قبلی به سوی غزه شلیک کرده بود.

بر اساس ویدئوهایی که حماس منتشر کرده و بقایای تسلیحات کشف شده توسط اسرائیل، مواد منفجره ضد تانک، کلاهک‌های آرپی‌جی و نارنجک‌ها با تغییر کاربردی تسلیحات اسرائیلی ساخته شده‌اند.

مقامات اسرائیلی معتقدند راکت‌ها و موشک‌ها نیازمند حجم زیادی از مواد منفجره هستند که قاچاق آنها به داخل غزه بسیار مشکل است. با این وجود حماس در روز ۷ اکتبر، آنقدر راکت و موشک شلیک کرده که سامانه پدافند هوایی گنبد آهنین نتوانست با تمام آنها مقابله کند. حماس در این حملات راکت‌ها را به سوی شهرها و پایگاه‌های نظامی اسرائیل شلیک کرد و یک راکت نیز به یکی از پایگاه‌های نظامی اسرائیل اصابت کرد که گمان می‌رود که بخشی از برنامه موشکی هسته‌ای اسرائیل را در خود جای داده است.

حماس زمانی برای ساخت موشک از پودر قند استفاده می‌کرد اما الان خلاق شده است

نیویورک تایمز در گزارش خود نوشت: «حماس زمانی برای ساخت موشک‌های خود از موادی مانند کود و پودر قند متکی بود اما از سال ۲۰۰۷ اسرائیل محاصره شدیدی علیه غزه اعمال کرد و وادرات برخی کالاها از جمله تجهیزات الکترونیکی و رایانه‌ای که می‌توان از آنها برای ساخت تسلیحات استفاده کرد، محدود کرد. محاصره و مقابله با تونل‌های ورودی و خروجی به غزه، حماس را مجبور به خلاقیت کرد. توانایی ساخت حماس در حال حاضر به اندازه‌ای پیچیده شده که می‌تواند سر جنگی بمبی به وزن ۲۰۰۰ پوند (۹۰۷ کیلوگرم) را جدا کرده و مواد منفجره آن را خارج کرده و از آنها استفاده مجدد کند».

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=30011

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.