اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

حمله ترکیبی سپاه؛ سرکوب تروریست‌ها و باز هم هشدار به اسرائیل

  • کد خبر : 29834
  • 27 دی 1402 - 15:32
حمله ترکیبی سپاه؛ سرکوب تروریست‌ها و باز هم هشدار به اسرائیل
نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساعت ۰۰:۰۰ بامداد سه شنبه ۲۶ دی ماه، با شلیک مجموعا ۲۴ موشک بالستیک، مواضع گروههای تروریستی در کشور سوریه و مقر جاسوسی رژیم اسرائیل در کردستان عراق را در هم کوبید. اما اهداف این حمله موشکی و پهپادی گسترده چه بود؟

بر اساس اظهارات سردار حاجی زاده، فرمانده هوافضای سپاه و اطلاعات میدانی که وجود دارد، این حملات علیه مقر فرماندهی و جاسوسی موساد در حدود ۱۰ کیلومتری شهر اربیل و همچنین علیه مقرهای فرماندهی و آموزشی گروههای تکفیری مرتبط با داعش شاخه خراسان در منطقه کفرتخاریم در شمال ادلب سوریه انجام شده است.

حمله به مقر موساد در اربیل عراق با شلیک ۱۱ فروند موشک فاتح-۱۱۰ و فاتح-۳۱۳ انجام شد. از این تعداد ۴ فروند موشک از غرب ایران از کرمانشاه (پایگاه تنگه کنشت) و ۷ فروند موشک دیگر از شمال غرب ایران از تبریز (سایت موشکی آذرشهر) به سمت هدف شلیک شد. همچنین طبق ویدیوهای منتشر شده از حمله‌ی اربیل، یک یا دو فروند پهپاد انتحاری نیز به کار برده شده است اما در چهار بیانیه سپاه به این موضوع اشاره‌ای نشده و از تعداد و نوع پهپادهای انتحاری مورد استفاده در این عملیات نیز جزئیاتی در دست نیست. با این وجود به احتمال زیاد این پهپادها از نوع شاهد ۱۳۱ یا ۱۳۶ هستند.

گفتنی است در جریان حمله به مقر موساد در اربیل چهار نفر از جمله پیشرو دزه‌ای از تاجران کُرد نزدیک به اسرائیل و آژی امین، فرمانده اطلاعات سابق نیروهای پیشمرگه کشته شده‌اند.

حمله به مقر گروه های تروریستی در سوریه با شلیک ۱۳ موشک انجام شد. از این تعداد ۴ فروند موشک بالستیک خیبرشکن از جنوب خوزستان از منطقه دارخوین به سمت ادلب سوریه شلیک شد و مقر گروه های تروریستی در منطقه تلتیا را مورد هدف قرار داد. همچنین ۹ فروند موشک دیگر نیز به سمت اهدافی در سوریه پرتاب شده است اما اطلاعاتی از نوع موشکها و یا اهداف در دسترس نیست. اما سردار حاجی‌زاده، طی مصاحبه ای اعلام کرد که مواضع تروریستها در شرق فرات نیز مورد حمله موشکی قرار گرفته است. با توجه به اخبار میدانی از منطقه ادلب و حلب و سخنان سردار حاجی‌زاده به نظر میرسد تعدادی از این ۹ موشک در مناطقی از شمال سوریه و تعدادی دیگر در شرق سوریه به اهداف مورد نظر اصابت کرده باشند.

نکات مهم این عملیات چیست؟

ایران در این حمله از تاکتیک “حمله ترکیبی” که پیش از این در حمله آرامکو و یا در عملیات های ارتش روسیه در جریان جنگ اوکراین شاهد آن بودیم استفاده کرده است. یعنی پیش از حمله موشکی به اربیل، یک یا چند فروند پهپاد پرتاب شده و سامانه‌های پدافندی C-RAM آمریکا که در پایگاه نظامی حریر مستقر هستند را به خود مشغول کرده‌اند و سپس موشک‌های بالستیک بدون دردسر به مقر صهیونیستی اصابت کرده‌اند. همچنین با شلیک ۲۴ فروند موشک، این عملیات، بزرگترین عملیات موشکی ایران تاکنون بوده است.

همان طور که در بیانیه‌های سپاه ذکر شده است این عملیات در پاسخ به حملات تروریستی در کرمان و سیستان و بلوچستان و همچنین ترور فرماندهان سپاه (شهید سید رضی موسوی) و جبهه مقاومت (شهید صالح العاروری) توسط اسرائیل انجام شده است. اما بُعد مهم‌تر آن نمایش قدرت موشکی و توانایی های جدید ایران به آمریکا و اسرائیل است.

در این عملیات برای اولین بار، موشک بالستیک راهبردی “خیبرشکن” به صورت عملیاتی در میدان نبرد به کار گرفته شد و اهدافی در برد حدود ۱۲۶۰ کیلومتری (از دارخوین در استان خوزستان تا تلتیتا در شمال غرب سوریه) را به صورت دقیق و نقطه زن مورد اصابت قرار داد. همان طور که از نام این موشک پیداست هدف متخصصان سپاه از ساخت این موشک، ایجاد توانایی برای هدف قرار دادن مواضع اسرائیل بوده است و عملیاتی شدن خیبرشکن در میدان نبرد، هشدار جدی و واضح به رژیم اسرائیل است. همچنین این عملیات، اولین حمله موشکی نیروهای ایرانی در برد بالای ۱۲۰۰ کیلومتر از مبدأ ایران است و تاکنون چنین حمله‌ موشکی انجام نشده بود.

حمله ترکیبی سپاه به مواضع تروریستی در عراق و سوریه / برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=29834

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.