اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

آخرین وضعیت نظامی در نوار غزه، روز ۹۷ام نبردها (نقشه میدانی)

  • کد خبر : 29735
  • 22 دی 1402 - 5:59
آخرین وضعیت نظامی در نوار غزه، روز ۹۷ام نبردها (نقشه میدانی)
بررسی آخرین وضعیت نظامی در جبهات مختلف نوار غزه پس از گذشت ۹۷ روز از نبردها

در جنوب نوار غزه، طی چهار روز اخیر، نیروهای رژیم اسرائیل گستره‌ی پیشرویهای خود را در جنوب و جنوب غرب شهر خان یونس افزایش دادند. در این محور، نیروهای اسرائیلی به غزان النجار رسیده اند و درگیریها در اطراف این روستا ادامه دارد. ارتش اسرائیل با پیشروی در این محور قصد دارد شهر خان یونس را از سمت جنوب دور بزند و جاده‌های منتهی به شهر رفح را قطع کند.
درگیریها در شمال شهر خان یونس نیز ادامه دارد. نیروهای اسرائیلی طی چند روز اخیر پیشرویهایی در این محور انجام داده اند، اما با توجه به بافت شهری و مقاومت سرسختانه مبارزان فلسطینی، میزان پیشرویها محدود و کم است.

در وسط نوار غزه، نیروهای اسرائیلی به آهستگی اما به‌صورت پیوسته در حال پیشروی هستند. در جبهه النصیرات، نیروهای اسرائیلی یک خط در غرب المغراقه جلو آمده اند. در جبهه البریج، نیروهای اسرائیلی تقریبا اردوگاه البریج را محاصره کرده اند و سقوط البریج حتمی به نظر میرسد. در جبهه المغازی، نیروهای اسرائیلی در شمال و جنوب المغازی پیشروی کرده اند و این اردوگاه را دور زده اند و در حال پیشروی بر روی جاده صلاح الدین و مناطق اطراف آن هستند. جبهه جحرالدیک نیز پس از پیشرویهای چند روز اخیر ارتش اسرائیل در اطراف البریج و النصیرات، طبیعتا به کنترل ارتش اسرائیل در آمده است.

در شمال نوار غزه، پس از عقب نشینی نیروهای اسرائیلی از داخل شهر غزه به حومه شهر، درگیری خاصی در شمال نوار غزه وجود ندارد. فقط برخی درگیریهای پراکنده در حومه شهر گزارش شده است.

طی روزهای اخیر در خصوص وضعیت میدانی در شمال نوار غزه، نقشه های ضد و نقیضی منتشر شده است. عده ای بر این باورند که نیروهای اسرائیلی به کلی عقب نشینی کرده اند و عده ای دیگر هم عقب نشینی ارتش اسرائیل را قبول ندارد و با استناد به نقشه اندیشکده های آمریکایی و یا طرفدار اسرائیل، بر حضور اسرائیل در شهر غزه تاکید دارند! عده ای حماس را پیروز کامل میدانند و عده ای رژیم اسرائیل را. در هر صورت تمام این اختلاف نظرها، سلیقه‌ها، مخالفتها، خوشایندها و ژست‌های متعصبانه تاثیری در اصل ماجرا و آنچه که در واقعیت در شمال نوار غزه میگذرد ندارد.
مثلا وقتی که ده‌ها فیلم و گزارش از بیت حانون وجود دارد که تایید میکند نیروهای اسرائیلی از بیت حانون خارج شده و در حومه بیرونی شهر موضع گرفته اند، چه فرقی میکند که افرادی مانند وارمپر یا آن اندیشکده آمریکایی، بیت حانون را به‌طور کلی به رنگ آبی و در کنترل اسرائیل نشان دهند؟! خب بکنند، واقعیت که تغییر نمیکند؛ گذر زمان همه چیز را نشان خواهد داد…

برخی سوال میکنند که چرا رژیم اسرائیل از تصرفاتش در شهر غزه دست کشید و عقب نشینی کرد؟ جواب این پرسش این است اگر چه رژیم اسرائیل از بسیاری از مناطق در شمال غزه عقب نشینی کرده است، با این حال از شمال غزه دست نکشیده است و حتی برعکس، به برخی از اهداف نیز دست یافته است. هدف اصلی اسرائیل از حمله به نوار غزه، نابودی حماس عنوان شده بود. اما نابودی و از بین بردن نوار غزه و زیرساختهایش هدف دیگر رژیم و یا به زعم بعضی کارشناسان، هدف اصلی رژیم از حمله به نوار غزه است، زیرا آنها خود خوب میدانند که حماس و مقاومت که در واقع یک تفکر بنیادین است، با عملیات نظامی بدین شکل از بین نخواهد رفت.
بنابراین، اولا به دلیل تراکم بسیار زیاد بافت شهری و وجود حجم گسترده ای از تونل‌های کشف نشده، برقراری کنترل پایدار بر شهر و یا به‌عبارت دیگر دست یافتن به کنترل نظامی کامل بر شمال نوار غزه ممکن نیست و نیروهای اسرائیلی هر روز در کمین مبارزان فلسطینی گرفتار شده و تلفات خواهند داد. ثانیا، هزینه‌های جنگ در غزه سرسام آور است و اسرائیلی ها ترجیح میدهند در وضعیت اقتصادی فعلی تا جای ممکن از هزینه های جنگ بکاهند. ثالثا، ارتش رژیم اسرائیل ترجیح میدهد به‌جای سرگرم کردن نیروها در یک جنگ شهری بی پایان در شهر غزه و شمال نوار غزه، آنها را از این منطقه بیرون بکشد، ریکاوری کند و به دیگر جبهه‌های فعال در وسط و جنوب نوار غزه ارسال کند.
از این رو، با توجه به همه‌ی موارد بالا رژیم اسرائیل به این نتیجه رسیده است که بهترین کار، خروج از مناطق شهری شمال نوار غزه است. این موضوع در مورد وسط نوار غزه و جنوب نوار غزه نیز صدق میکند و اسرائیلی پس از ویرانی‌ها و کشتار نهایتا از آنها نیز عقب نشینی خواهند کرد.

حال باید پرسید: آیا رژیم اسرائیل گروه‌های مقاومت فلسطینی را در شهر غزه نابود کرده است و یا در تمام نوار غزه نابود خواهد کرد؟ خیر و نمی‌تواند. اما موفق به نابودی حداکثری زیرساخت‌ها و ویرانی کامل نوار غزه شده است. اینکه این واقعیت را پیروزی یا باخت تلقی کنیم به نوع نگاه و طرز تفکر شما بستگی دارد!

آخرین وضعیت نظامی نوار غزه پس از ۹۷ روز نبرد – برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=29735

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.