اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

آخرین وضعیت جبهه شمال فلسطین؛ ۳۰ مهر ۱۴۰۲ (نقشه میدانی)

  • کد خبر : 29001
  • 30 مهر 1402 - 15:34
آخرین وضعیت جبهه شمال فلسطین؛ ۳۰ مهر ۱۴۰۲ (نقشه میدانی)
درگیری های حزب الله لبنان و ارتش اسرائیل در محور شمالی فلسطین و جنوب لبنان، متناسب با اوضاع و تنش منطقه ای محور مقاومت و آمریکا در سطح تبادل آتش، حملات توپخانه‌ای و هوایی محدود شده است.

درگیری های حزب الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی در محور شمالی فلسطین، از ۱۶ مهر ماه و یک روز پس از شروع عملیات طوفان الاقصی در سرتاسر نوار غزه آغاز شد. برخلاف درگیری های نوار غزه که از زمین، هوا و دریا به طور سنگین جریان دارد، در این محور محدود به تبادل آتش و حملات توپخانه‌ای و راکتی شده است. حزب الله در این درگیری‌ها به هدف قرار دادن تجمعات، مواضع دفاعی و نظامی مثل تانک، خودوری زرهی، دوربین های نظارتی و… اسرائیل می‌پردازد و ارتش اسرائیل نیز با حملات توپخانه‌ای و بمب های فسفری آتش زا به ضربات مقاومت پاسخ می‌دهد. البته این درگیری‌ها از روز گذشته با ورود جنگنده‌ها و پهپادهای اسرائیلی وارد فاز جدیدی شده است و احتمال افزایش سطح درگیری نسبت به گذشته وجود دارد.

اعزام هواگردهای نیروی هوایی رژیم اسرائیل به درگیری های جبهه شمال فلسطین، در واقع افزایش سطح درگیری از سوی اسرائیل است و حزب الله با توسعه حملات به کل مواضع اسرائیل در شمال فلسطین، افزایش حملات مشترک با مقاومت فلسطین از نوار غزه، حملات گسترده راکتی و حتی حملات پهپادی می‌تواند به تشدید تنش اسرائیل پاسخ دهد.

همان طور که شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله درسخنان روز گذشته خود اشاره کرد، درگیری‌های کنونی‌ در جنوب لبنان متناسب با اوضاع و درگیری‌های جاری است و در صورتی که لازم باشد، حزب الله حملات خود را شدت خواهد داد. در واقع حزب الله در این مرحله از زمان و در ظاهر، به دنبال گسترده کردن درگیری با اسرائیل نیست و نمی خواهد خود را مقصر و آغازگر جنگ با اسرائیل کند. این موضوع علل متعددی از جمله احتمال ورود آمریکا به جنگ، اوضاع نابسامان اقتصادی لبنان، تنش های منطقه ای و… دارد و حزب الله بدون در نظر گرفتن شرایط منطقه ای نمی تواند وارد معرکه تمام عیار با اسرائیل شود. صهیونیست ها نیز از شوک بزرگ روزهای ابتدایی عملیات طوفان الاقصی خارج شده اند و با توسعه حملات به لبنان و سوریه قصد دارند خود را مسلط به ماجرا نشان دهند.

مسئله دیگر این است که اسرائیل در حال فراهم کردن پیش زمینه های جنگ گسترده در جنوب لبنان است. کابینه جنگی رژیم صهیونیستی در جلسه ۲۶ مهر ماه طی تصمیمی مهم، دستور تخلیه شهرک ها و روستاهای مرزی در شمال فلسطین اشغالی تا فاصله پنج کیلومتری از مرز لبنان را صادر کرده است و در این راستا تاکنون ۲۷ هزار شهرک نشین از ۲۸ شهرک اشغالی در نزدیکی مرز لبنان تخلیه شده اند. بزرگترین بخش عملیات تخلیه شهرک های مرزی، مربوط به شهرک اشغالی کریات شمونه است که شامل انتقال ۲۳ هزار شهرک نشین می‌شود. این طرح برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان صهیونیست در حملات احتمالی با حزب الله و گروه‌های مقاومت و همچنین باز شدن دست ارتش برای اجرای حملات و استفاده از سلاح های ممنوعه در شمال فلسطین اشغالی و جنوب لبنان است.

در حال حاضر درگیری و تبادل آتش در سراسر مناطق مرزی لبنان و فلسطین اشغالی از الناقوره تا مزارع شبعا جریان دارد. محور مقاومت از انسجام خاصی برخوردار است و اجرای حملات متعدد به مواضع آمریکا در عراق و سوریه گواه روشنی بر همگام سازی نبرد با نوار غزه و لبنان است. آینده و سرانجام درگیری ها قابل پیش بینی نیست چرا که اسرائیل تاکنون با هرگونه گفتگو و میانجیگری در قضیه نوار غزه مخالفت کرده است و حملات هوایی را در حد بالایی (هدف قرار دادن غیرنظامیان و اماکن عمومی نظیر بیمارستان ها، مساجد، مدارس، بازار و کلیسا و…) دنبال می کند. آمریکا نیز جبهه اسرائیل را با جبهه اوکراین مرتبط کرده و در حال استفاده سیاسی از این درگیری ها است. این دو در اجرای عملیات زمینی در نوار غزه با یکدیگر هم نظر هستند و در این راستا در روزهای اخیر کمک های نظامی زیادی از آمریکا و اروپا به تل آویو و دیگر پایگاه های نظامی اسرائیل ارسال شده است. اسرائیل قصد دارد با حملات هوایی گسترده مواضع دفاعی مقاومت فلسطین در نوار غزه را نابود کند و سپس وارد عملیات زمینی شود. گزارش های غیررسمی درباره ورود نظامیان دو تابعیتی به اسرائیل نیز در همین راستاست.

در مجموع جنگ فعلی اسرائیل با مقاومت فلسطین در جبهه نوار غزه و حزب الله در جبهه شمال، جنگی منطقه ای است که آمریکا و گروه های مقاومت نیز درگیر آن هستند. عملیات زمینی اسرائیل در نوار غزه نیز با تشدید درگیری در جبهه شمال و حملات مقاومت در عراق و سوریه رابطه مسقیمی دارد و احتمال کشیده شدن آن به یمن و حتی خلیج فارس و دریای عمان نیز وجود دارد.

نقشه شمال فلسطین و جنوب لبنان / برای نمایش در اندازه اصلی کلیک کنید

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=29001

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.