اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

افزایش ساخت و ساز در پایگاه آمریکایی التنف

  • کد خبر : 28713
  • 03 مهر 1402 - 12:50
افزایش ساخت و ساز در پایگاه آمریکایی التنف
بررسی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که فعالیت‌های ساخت و ساز در پایگاه آمریکایی التنف واقع در منطقه مثلث مرزی میان سوریه، عراق و اردن نسبت به گذشته افزایش داشته است.

پس از آنکه در ماه گذشته، چند فروند هواپیمای حامل نظامیان و مشاوران نظامی وارد پایگاه هوایی عین الاسد واقع در استان الانبار شد، تحرکات نظامیان آمریکایی در مناطق مختلف عراق از جمله در غرب این کشور نیز افزایش یافت. همزمان با این تحرکات، منابع رسانه‌ای عراق اعلام کردند که گشت‌های زمینی نظامیان آمریکایی در نزدیکی پایگاه‌های خود در غرب استان الانبار و در نزدیکی مرزهای مشترک با سوریه پس از چندین سال مجدداً از سرگرفته شده است.

بررسی تصاویر ماهواره‌ای و مقایسه تصاویر گرفته شده از پایگاه التنف در جنوب شرق سوریه در بازه‌های زمانی مختلف نشان می‌دهد که این پایگاه شاهد اضافه شدن استحکامات جدید، تجهیزات و زیرساخت‌های جدید بوده است.

در تصاویر ماهواره‌ای که که در ژوئن ۲۰۲۲ ثبت شده است، مساحت پایگاه التنف ۱.۴۵ کیلومتر مربع و محیط آن ۵.۱۵ کیلومتر مربع بوده است، اما این در حالی است که تصاویر ماهواره‌ای اخیر شرکت Maxar، مساحت این پایگاه را ۱.۸۶ کیلومتر مربع و محیط آن را ۵.۹۱ کیلومتر مربع نشام می‌دهد. یعنی مساحت پایگاه التنف ۰.۴۱ کیلومتر مربع و محیط آن ۰.۷۶ کیلومتر مربع افزایش یافته است.

لازم به ذکر است، علاوه بر افزایش موانع، عمق خاکریز‌های اطراف پایگاه نیز افزایش داشته است که این موضوع نشان دهنده تلاش آمریکایی‌ها برای افزایش حفاظت بیرونی پایگاه است. بررسی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که واشنگتن، تجهیزات جدیدی از جمله یک بالن سفید رنگ به عنوان سیستم نظارتی پیشرفته (سیستم تشخیص تهدید مداوم) را در پایگاه التنف مستقر کرده است.

مقایسه بین تصاویر ماهواره‌ای بیان‌گر آن است که واشنگتن استفاده از استتار و شبکه‌های حفاظتی را بر روی چند ساختمان و تجهیزات، به ویژه پایگاه‌های مسلحین جیش سوریه الحره (مغاویر الثوره سابق) افزایش داده است.

همچنین تغییرات متعددی در زیرساخت های پایگاه از جمله ساخت یک ورودی جدید در محدوده شمال غربی پایگاه مشاهده می‌شود. بنابراین، پایگاه التنف اکنون دارای دو ورودی است. چهار ساختمان بزرگ به مساحت ۲۴۰۰ متر مربع نیز در مرکز پایگاه ساخته شد که به نظر می‌رسد انبار تجهیزات یا مکان اسکان نظامیان باشد؛ این موضوع می‌تواند بیان‌گر حضور نیروهای نظامی جدید در پایگاه باشد. در شمال پایگاه نیز ساختمان‌های بزرگ از جمله سه ساختمان دیگر به ترتیب با مساحت ۲۵۰ متر مربع، ۲۰۰ متر مربع و ۱۵۰ متر مربع بنا شده است که هنوز هدف از ساخت آنها مشخص نیست.

این تحرکات و تغییرات، گمانه‌زنی‌های تحلیلگران منطقه‌ای در خصوص برنامه‌ریزی آمریکا علیه امنیت کشورهای منطقه و نیت شوم واشنگتن جهت عملیاتی‌ کردن طرح‌های مخرب خود را تقویت می‌کند. همچنین احتمال می‌رود آمریکایی‌ها با تقویت پایگاه التنف، سعی در افزایش فعالیت‌های نظامی در مرزهای عراق و سوریه داشته باشند تا در جریان این اقدامات، نقش حشد الشعبی در استان الانبار را محدودتر و کمرنگ‌تر سازند.

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=28713

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.