اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

باکو: صلیب سرخ به قره باغ کالا قاچاق می‌کند

  • کد خبر : 28098
  • 25 تیر 1402 - 16:36
باکو: صلیب سرخ به قره باغ کالا قاچاق می‌کند
دولت باکو تلاش می‌کند با انسداد تنها راه ارتباطی ارامنه قره باغ کوهستانی با خارج از این منطقه، آنها را تحت فشار و محاصره شدید قرار دهد و پس از اتهام زنی به نیروهای صلحبان فدراسیون روسیه بابت قاچاق سلاح، مهمات و تجهیزات نظامی، این بار کمیته بین المللی صلیب سرخ را نیز متهم کرده است.

تلاشهای آذربایجان برای انحلال دولت و مجلس قره باغ کوهستانی(ناگورنو کاراباخ) که ارامنه آن را آرتساخ می‌نامند تاکنون ناکام مانده است. دولت باکو تلاش می‌کند تا این منطقه را به ترکیب اداری خود بازگرداند و دولت آنها را ساختگی و جدایی طلب نامیده و شبه نظامیان مسلح این منطقه را نیز گروه‌های مسلح غیرقانونی و تروریست می‌نامد‌.

پس از اظهارت اخیر الهام علیف در مورد احتمال آغاز “عملیات انتقام سه” علیه قره باغ کوهستانی؛ وی اقدامات جدیدی را در دستور کار قرار داده است. دولت باکو روز سه شنبه ۲۰ تیر (۱۱ ژوئیه) به طور رسمی کمیته بین المللی صلیب سرخ را متهم به قاچاق کالا برای ارامنه ساکن این منطقه کرده و کریدور لاچین تنها راه ارتباطی این منطقه به جهان خارج را بسته است.

ادعاهای رسمی دولت باکو

کانال آذ.تی.وی به عنوان شبکه یک تلویزیون دولتی آذربایجان با بیان این خبر اعلام کرده است: مرزبانی آذربایجان بارها قاچاق کالا توسط کمیته بین المللی صلیب سرخ را کشف و گزارش کرده است. یکم ژوئیه از کامیون کمک‌های صلیب سرخ که گاریک هاروتونیان شهروند ارمنستان راننده آن بوده کالای اظهار نشده کشف شده است. وی ۱۵ دستگاه تلفن همراه (هوشمند) بسته بندی شده را پنهان کرده بود. سوم ژوئیه نیز از کامیون شهروند دیگر ارمنستان وریژ گریگوریان ۱۱۵ دستگاه تلفن همراه شامل ۱۰ دستگاه و ۱۲۰ دستگاه تجهیزات تلفن همراه کشف شده است. پنجم ژوئیه از کامیون ساسون هاروتونیان ۱۷ باکس سیگار حاوی ۸۱۸ پاکت سیگار و ۳۲۰ لیتر بنزین که پنهان شده بود کشف شده است. طی همین روز از کامیون واکیف موسلیان شهروند ارمنستانی راننده کامیون صلیب سرخ پنج باکس شامل ۱۲۵ پاکت سیگار و هزار لیتر بنزین کشف شده است.
آذ.تی.وی درباره اقدامات انجام شده دولت باکو در این مورد تصریح کرده است: کمیته بین المللی صلیب سرخ مطلع شده اما اعمال غیرقانونی تکرار و گام‌های عملی برای جلوگیری (از قاچاق) برداشته نشده است. همچنین در خودروهای تخلیه بیماران نیز کالای قاچاق کشف شده است و بر اساس قوانین در این مورد پرونده تشکیل و بررسی آغاز شده است. عبور از ایست و بازرسی کریدور لاچن در مرز آذربایجان و ارمنستان تا اطلاع بعدی متوقف شده است. افزون بر این از همه موارد قاچاق کالا نیز تصویربرداری شده است.

قاچاق یعنی چه؟

دولت باکو حتی بار همراه بیمارانی که از ارمنستان بازمی‌گردند را نیز کالای قاچاق تلقی می‌کند! این در حالی است که در تمام جهان به جز مواد مخدر، مقادیر زیاد ارز و فلزات گرانبها، بار همراه مسافر و هر آنچه که یک فرد بتواند با خود جابجا کند کالای معاف از قوانین گمرکی محسوب می‌شود. درباره حمل کالا درون کامیون‌ها نیز محدودیت باکو برای جلوگیری از حمل سوخت در محفظه ذخیره، حمل باکس سیگار و تلفن همراه بیشتر بهانه جویی محسوب می‌شود تا مقابله با قاچاق کالا.

باکو روز یکشنبه گاز قره باغ را نیز قطع کرده بود. اکنون حرکت خودروها در این منطقه محدود و قفسه های کالا در فروشگاه‌های مواد غذایی در قره باغ کوهستانی خالی شده‌اند. ساکنان ارمنی بابت موارد پیش آمده به پایگاه فرماندهی نیروهای صلحبان فدراسیون روسیه مراجعه کرده و از سپهبد لنتسف خواستار بازگشایی این مسیر شده‌اند‌ اما روس‌ها نیز گفته‌اند که در این شرایط نمی‌توانند کار زیادی انجام دهند. البته آذربایجان همچنان به پخش تصاویر تکراری خود برای ادامه قاچاق سلاح توسط نیروهای صلحبان روسیه و خبرسازی بابت تیراندازی و نصب تجهیزات تصویربرداری توسط شبه نظامیان ارمنی در مناطق تحت کنترل صلحبانان ادامه می‌دهد.

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=28098

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.