اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

اهداف آمریکا از نقل و انتقال نیروهای نظامی در شمال عراق و مناطق مرزی سوریه

  • کد خبر : 28095
  • 25 تیر 1402 - 15:31
اهداف آمریکا از نقل و انتقال نیروهای نظامی در شمال عراق و مناطق مرزی سوریه
اصرار گروه‌های مقاومت عراقی در خصوص خروج آمریکا از عراق و تهدیدات مستمر علیه منطقه الخضرا بغداد که سفارت آمریکا رد آن قرار دارد، واشنگتن را به بررسی گزینه‌هایی برای حفظ نیروهای خود در عراق و ایجاد پایگاه‌های جدید در اقلیم کردستان و یا در جنوب سوریه در مناطق مرزی عراق و سوریه مجبور ساخته است. آمریکایی‌ها حدود بیست سال است که در عراق حضور دارند. گرچه تعداد و کیفیت حضور آنها مختلف بوده اما در حال حاضر حضور آمریکایی‌ها در عراق تثبیت شده است. آنها از عواید حضور در سوریه و انتقال کاروان‌های نظامی خود به پایگاه‌های تازه تاسیس نیز بهره‌مند می‌شوند.

پس از اعلام حمایت گروه‌های مقاومت عراقی از مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از عراق، آمریکایی‌ها تصمیمات جدیدی برای موضع‌گیری اتخاذ کردند. جدای از اینکه واقعا سناریوهایی واکنشی آمریکا برای خروج از عراق چه خواهد بود، در دو سال اخیر جایجایی مستمر نیروها و کاروان‌های آمریکایی در شمال عراق و مرز سوریه و عراق، شدت یافته است.

تهدیدات مستمری که علیه منطقه الخضرا بغداد وجود داشت، واشنگتن را بر آن داشت تا برای ساخت پایگاه‌های جدید یا توسعه پایگاه‌های نظامی خود در منطقه شمالی عراق برنامه ریزی کند. در همین زمینه فعالیت‌هایی برای توسعه «پایگاه هوایی الحریر» که در ۷۰ کیلومتری شمال شرقی شهر اربیل واقع شده است، در دستور کار آمریکایی‌ها قرار گرفت.

این فعالیت‌ها شامل افزایش ظرفیت این پایگاه نسبت به سال‌های قبل است که ممکن است تنش جدیدی میان اقلیم کردستان عراق و جناح‌های حامی نیروهای مقاومت عراقی که مصرانه به دنبال اخراج آمریکایی‌ها از عراق هستند، شود. به گفته یکی از افسران نظامی وزارت دفاع عراق، توسعه ظرفیت این پایگاه شامل ایجاد پناهگاه‌های زیرزمینی، انبار و خوابگاه درون پایگاه می‌باشد. به عقیده کارشناسان در سال‌های اخیر پایگاه الحریر تقریبا به مرکز مدیریت عملیات آمریکا در مناطق مرزی عراق و سوریه تبدیل شده است. پایگاه الحریر یکی از پایگاه‌های نیروی هوایی عراق و عملیات ویژه پیشمرگه کرد است که آمریکایی‌ها در سال ۲۰۰۳ این پایگاه را تصرف کردند.

آنها همچنین قصد دارند بخشی از نیروهای آمریکایی را در پایگاه «سوران» که در چند کیلومتری پایگاه الحریر قرار دارد، مستقر سازند. در حال حاضر تقریباً ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی در سراسر کشور عراق پراکنده شده‌اند که عمدتاً در تأسیسات نظامی بغداد و اقلیم کردستان قرار دارند. پایگاه هوایی الحریر، پایگاه هوایی در فرودگاه بین‌المللی اربیل، پایگاه هوایی القیاره و پایگاه نظامی K1 از مهمترین پایگاه‌های آمریکایی در شمال عراق هستند.

حضور آمریکا در مناطق شمالی عراق، به ویژه در منطقه کردستان، در درجه اول برای حمایت و کمک نظامی از کردها و حراست از چاه‌های نفت متمرکز بوده است. نیروهای آمریکایی در پایگاه های نظامی مختلف در اقلیم کردستان از جمله اربیل و دهوک مستقر شده‌اند. گذرگاه القائم عراق واقع در منطقه مرزی این کشور با سوریه نیز از مناطق مهمی است که کاروان‌های آمریکایی در آن تحرک پیوسته دارند و نقل و انتقال نیرو از عراق به سوریه و بالعکس از این گذرگاه انجام می‌شود. گذرگاه غیرقانونی الولید در شمال‌شرق سوریه (با گذرگاه عراق و سوریه در منطقه التنف اشتباه نشود) نیز دیگر گذرگاه مهم نقل و انتقال آمریکایی‌هاست. به گزارش منابع خبری در ماه‌ها اخیر چندین مرتبه کاروان‌های آمریکایی متشکل از ده‌ها خودرو و کانتینر نظامی آمریکایی از شمال عراق وارد پایگاههای ایالات متحده در الحسکه سوریه شده‌اند.

مواجه با حملات احتمالی ایران و نیروهای مقاومت و نیز مدیریت عملیات‌هایی در مرز ایران و اقلیم کردستان عراق، دلیل مهم دیگری است که کارشناسان منطقه برای فعالیت آمریکایی‌ها در شمال عراق بیان می‌کنند. مقامات آمریکا چند روز پس از فاش شدن اطلاعات محرمانه روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات اطلاعاتی که ادعا میکردند ایران برای مرحله جدیدی از حملات مرگبار علیه نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق آماده میشود، اعلام کردند که این برنامه ریزی از تهران و با روسیه انجام می‌شود و شامل استراتژی گسترده‌تری برای بیرون راندن آمریکایی‌ها از منطقه می‌باشد.

به نوشته این روزنامه، ایران و متحدانش در تلاش برای ایجاد و آموزش نیروها برای استفاده از بمب های کنار جاده‌ای قوی‌تر هستند که به طور خاص برای هدف قرار دادن خودروهای نظامی آمریکا و کشتن پرسنل آمریکایی طراحی شده‌اند. جبار عوده، یکی از مسئولین چارچوب هماهنگی عراق (الاطار التنسیقی)، گفت: «نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه عین الاسد، در غرب الانبار، هفته‌ها است که به دنبال ایجاد سه نقطه کانونی جدید در مرز عراق هستند. ما به هرگونه استقرار جدید نیروهای آمریکایی با نگرانی بررسی می‌کنیم، زیرا آمریکا اساساً نمی‌خواهد فضای امن عراق ثابت بماند و تلاش برای استقرار مجدد است. سناریوی جدیدی که ممکن است بسیاری از جزئیات آن پنهان باشد.» خروج نیروهای آمریکایی از سوریه در رأس اهداف استراتژیک ایران و روسیه در منطقه قرار دارد. آمریکا اینگونه تهدیدات را بسیار جدی می‌گیرد و اخیراً سامانه‌های دفاعی HIMARS را در پایگاه‌های خود در حومه دیرالزور و حسکه و پایگاه‌های شمال عراق مستقر کرده‌اند.

روزنامه واشنگتن پست اعلام کرده است که ایران در حال تدارک برنامه‌هایی برای سازماندهی مخالفان آمریکا در عراق و سوریه با هدف دامن زدن به مقاومت مردمی و حمایت از جنبش‌ها برای حمله به کاروان‌های آمریکایی‌ در شرق و شمال شرق سوریه است. مقامات ارشد نظامی و اطلاعاتی روسیه، ایران و سوریه بر ایجاد یک “مرکز هماهنگی” برای هدایت این کمپین به توافق رسیده‌اند. وی خاطرنشان کرد که علیرغم تقویت اتحاد روسیه با ایران از زمان آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین، رهبران روسیه و ایران نظرات متضادی در مورد مدیریت سوریه پس از جنگ دارند. به نظر می‌رسد که گروه‌های وابسته به ایران در عراق و سوریه علاوه بر هدف قرار دادن کاروان‌های آمریکایی با بمب‌های قوی، بر روی استفاده از پهبادها برای حمله به پایگاه‌های آمریکایی تمرکز دارند.

البته در مورد پاسخ‌های احتمالی آمریکا، به نظر می‌رسد واکنش آمریکایی‌ها تند باشد، زیرا کاخ سفید حداقل در کوتاه مدت قصد خروج از سوریه و عراق را ندارد. در پاسخ به هماهنگی‌های ایران، روسیه و سوریه نیروهای آمریکایی نیز در حال آماده سازی گروه‌های متعلق به قبایل عرب مخالف ایران در عراق و سوریه برای مقابله با نفوذ ایران در سوریه و گسترش آنها در مرزهای عراق و اردن هستند. نیروهای دموکراتیک سوریه در الحسکه، نیروهای موسوم به «انقلابیون رقه» و ارتش آزاد سوریه مستقر در منطقه التنف در مرز اردن و گروه‌های دیگر معارض دیگر در حال آماده شدن هستند.

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=28095

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.