اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

تقویت نیروی هوایی عراق با «جی اف ۱۷» و جایگزین شدن با «اف ۱۶»

  • کد خبر : 28009
  • 19 تیر 1402 - 8:12
تقویت نیروی هوایی عراق با «جی اف ۱۷» و جایگزین شدن با «اف ۱۶»
نیروی هوایی عراق قصد دارد جنگنده‌های «جی‌اف 17» ساخت پاکستان را با جت‌های «اف 16» جایگزین کند و دلیل آن غیرعملیاتی شدن جنگنده‌های ساخت آمریکا پس از تحویل به عراق است.

به گزارش اخبار جهادی، عراق پس از دو سال گفت‌وگوی دیپلماتیک با پاکستان قراردادی را برای خرید جنگنده‌های «جی اف-۱۷» ساخت امضا کرد و قرار است این جنگنده‌‌ها جایگزین ناوگان قدیمی «اف-۱۶» شوند.

وبگاه «بالگرین میلیتری» روز یکشنبه دراین باره نوشت، آخرین نمونه از جنگنده جی اف-۱۷ توسط عراق، مالزی، نیجریه، جمهوری آذربایجان و میانمار خریداری شده است. در حالی که جزئیات این قرارداد محرمانه‌است، اما شایعه شده که عراق ۱۲ جنگنده از این نوع را به قیمت ۶۶۴ میلیون دلار خریداری کرده است.

 قراراست این جنگنده‌ها جایگزین جت‌های اف-۱۶ ساخت آمریکا شوند. این جنگنده‌ها پس از تحویل گرفتن از ایالات متحده به سرعت غیرعملیاتی تبدیل شدند و نیاز به تعمیرات سنگین پیدا کردند.  

پیش از این، عراق به فکر خرید هواپیماهای روسی بود، اما با توجه به تحریم‌های سخت‌گیرانه‌ای که آمریکا علیه روسیه اعمال کرد، بغداد تصمیم گرفت با روسیه تعامل نکند.

دلایل متعددی برای پرواز نکردن جنگنده‌های اف-۱۶ عراقی وجود دارد. یکی از دلایل اصلی عدم وجود قطعات یدکی و بازآماد آنهاست. دلیل دیگر کمبود نیروی فنی آموزش دیده برای استفاده و نگهداری از این جنگنده‌هاست. نیروی هوایی عراق برای آموزش و حفظ خلبانان و تکنسین‌های ماهر با مشکل مواجه است.

جنگنده جی اف-۱۷ جایگزین مقرون به صرفه با اف-۱۶  است و انتظار می‌رود عراق قابلیت دفاع هوایی قابل اعتمادتر و پایدارتری ارائه دهد. جی اف-۱۷ کمی کوچکتر و سبکتر از اف-۱۶ است. هر دو هواپیما مجهز به سامانه‌های اویونیک و تسلیحات پیشرفته هستند.

جی اف-۱۷ مجهز به نمایشگر دیجیتال کابین خلبان و سامانه‌های راداری پیشرفته است. این به خلبان اجازه می‌دهد آگاهی موقعیتی بهتری داشته باشد و به طور موثرتری با اهداف درگیر شود.

این جنگنده در قیاس با اف-۱۶ عراق تسلیحاتی پیشرفته‌تری دارد. جی اف-۱۷  هواپیمای جنگی سبک وزن، تک موتوره است که به طور مشترک توسط مجتمع هوانوردی پاکستان و شرکت هواپیماسازی چنگدو چین توسعه یافته است.

این هواپیما توسط نیروی هوایی پاکستان در عملیات‌های ضد تروریستی استفاده شده و همچنین در نمایشگاه‌های بین‌المللی هوایی شرکت کرده است.

گفته می‌شود که عراق به خرید جنگنده‌های چند منظوره و دو موتوره «رافال» ساخت فرانسه نیز علاقه دارد. اگرچه بودجه دفاعی عراق سال‌هاست در تنگنا قرار دارد. برخی رسانه‌ها گزارش کرده‌اند که در بودجه دفاعی سال ۲۰۲۳ عراق تحویل ۱۴ جنگنده رافال با هزینه سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار تخصیص داده شده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=28009

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.