اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

تغییر راهبرد صهیونیست‌ها در مواجه با نسل جدید مقاومت

  • کد خبر : 28012
  • 19 تیر 1402 - 11:18
تغییر راهبرد صهیونیست‌ها در مواجه با نسل جدید مقاومت
ناکامی شاباک در مقابله و مهار مقاومت مسلحانه در کرانه و استمرار اقدامات شهادت طلبانه باعث شده تا رژیم صهیونیستی با وجود هزینه سیاسی و بین‌المللی وادار شود ارتش خود را به کرانه باختری بفرستد.

به گزارش اخبار جهادی، در جریان تجاوز غیر انسانی اخیر به کرانه باختری، رفتار رژیم صهیونیستی در حمله وحشیانه به جنین با نیروهای نظامی از زمین و هوا به خبر اول رسانه‌های منطقه‌ای و حتی بین المللی تبدیل شد و انعکاس زیادی در فضای بین المللی داشته است. براساس آخرین آمار ۱۲ فلسطینی در عملیات صهیونیست‌ها به شهادت رسیدند و ۱۴۰ نفر نیز زخمی شدند که حال تعدادی از آنها وخیم گزارش شده است. صهیونیست‌ها در مقابل دیدگان شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های بین المللی(حتی رسانه های غربی) یک عملیات نظامی را آغاز کردند که هزینه سیاسی بالایی برای این رژیم داشت و این درحالی است که موفقیت سیاسی زیادی نمی‌توان نسبت به آن انتظار داشت.

همزمان با این تحولات کشورهای اسلامی و عربی به شدت این حمله رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و خواستار توقف فوری این حمله شده اند که این محکومیت فراگیر درحالی است که عادی سازی روابط با کشورهای عربی به مهمترین رویا صهیونیست‌ها تبدیل شده است. البته در این میان ایالات متحده کما فی سابق از اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی حمایت بعمل آورد تا نشان دهد حتی در روزهای سرد روابط بنیامین نتانیاهو با جو بایدن، شراکت راهبردی تل آویو و واشنگتن خلل ناپذیر است.

اما فارغ از آخرین وضعیت درگیری و محکومیت این حمله صهیونیست ها نکته حائز اهمیت تغییر راهبرد صهیونیست‌ها در قبال تحولات کرانه باختری است که هزینه سیاسی زیادی برای تل آویو داشته است. وضعیت جاری کرانه باختری که می توان آنرا انتفاضه مسلحانه پراکنده مردم این منطقه علیه رژیم صهیونیستی نامید، به پاشنه آشیل رژیم تبدیل شده است. صهیونیست‌ها از مدت‌ها قبل طراحی شان برای مقابله با کرانه را آغاز کرده بودند هر چند که تامین امنیت این منطقه عمدتا به تشکیلات خودگردان فلسطین محول شده بود.

در واقع بخش امنیتی تشکیلات (امن عام و امن وقائی) مسئولیت کنترل مردم فلسطین در کرانه باختری را در ازای کمک‌های سالانه آمریکا و غرب برعهده داشت که مهمترین عامل تنفر مردم فلسطین از این تشکیلات همین کارگزاری رژیم بود. دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان تحت عنوان هماهنگی(تحت فرمان) شاباک هرگونه تلاش برای شکل گیری هسته‌های مقاومت را سرکوب می‌کرد و با نفوذ اطلاعاتی دشمن مقاومت بود.

فساد داخلی در میان رهبران سیاسی و امنیتی تشکیلات خودگردان و اختلافات داخلی اعضای این تشکیلات منجر به تضعیف شدید این مجموعه گردید که فضای تنفس برای هسته‌های جدید مقاومت همچون کتائب جنین و عرین الاسود را فراهم کرد و در مقابل صهیونیست‌ها دست به کار شدند تا خودشان با نسل جدید نیروهای مقاومت مواجه شوند.

در ابتدا در میان صهیونیست‌ها دو رویکرد برای نحوه مواجه با نیروهای مقاومتی در کرانه وجود داشت، رویکرد اول مبتنی بر حمله نظامی همه جانبه ارتش و سرکوب شدید مقاومت در نابلس و جنین همانند تجربه حمله سال ۲۰۰۲ به جنین و رام الله بود. رویکرد دوم مبتنی بر عملیات امنیتی بجای نظامی بود که طی آن با شناسایی هدفمند مهمترین فرماندهان مقاومت توسط تیم‌های ترور حذف فیزیکی شوند.

در برهه بعد از سیف القدس، صهیونیست‌ها تصمیم گرفتند گزینه دوم را مدنظر قرار دهند و بیشتر عملیات امنیتی و اطلاعاتی را برای مقابله با مقاومت مدنظر قرار دادند و برخی از مهمترین چهره‌های مقاومت از جمله ابراهیم النابلسی را ترور کردند.

با این حال دو تحول عمده باعث تغییر رویکرد صهیونیست‌ها در قبال کرانه باختری(جنین و احتمالا نابلس) شد؛ اول از همه روی کار آمدن دولت دست راستی در تل آویو بعد از انتخابات سال گذشته است که اساسا دیدگاه های تندرو دارند و علاقه دارند با اقدامات نظامی و بهره برداری تبلیغاتی از آن پایگاه شان را در میان رای دهندگان صهیونیست تقویت نمایند.

دومین دلیل نیز می‌تواند به ناکامی عملیات اطلاعاتی شاباک در مهار و مقابله با هسته‌های جدید مقاومت در کرانه باختری مرتبط باشد. عملیات‌های ترور و دستگیری های شبانه با همکاری تشکیلات خودگردان نتوانست مانع از ادامه شکل گیری جنبشی مردمی در کرانه شود و حملات شهادت طلبانه علیه شهرک نشین ها تشدید شده است. از سوی دیگر نیروهای مقاومتی در شمال کرانه باختری اکنون به صورت سازمان یافته علیه صهیونیست‌ها دست به سلاح می‌برند که این امر باعث شد تا ارتش بجای شاباک وارد شود.

این حجم از مقاومت منجر به وحشت صهیونیست‌ها شده و روند دستاوردهای سیاسی اسرائیلی‌ها در فلسطین که با اقداماتی چون اعلان پایتختی قدس، توقف مذاکرات سازش و عادی سازی روابط با دول حاشیه خلیج فارس را معکوس کرده و عملا تل آویو را در موضع ضعف قرار داد و تمام برنامه‌های نتانیاهو را برهم ریخته است.

از همین رو صهیونیست‌ها تصمیم گرفتند طی عملیاتی گسترده وارد جنین به عنوان یکی از اصلی ترین مراکز مقاومت در کرانه شوند و این چنین اعتبار سیاسی و بین‌المللی شان را در برابر افکار عمومی جهان به حراج بگذارند. این درحالی است که دستکم در جریان اخیر به جنین روشن شد که مقاومت شگفتی های زیادی برای اسرائیل خواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=28012

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.