اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

استفاده مغرب از پهپادهای اسرائیلی علیه پولیساریو

  • کد خبر : 27853
  • 11 تیر 1402 - 22:33
استفاده مغرب از پهپادهای اسرائیلی علیه پولیساریو
یک نشریه آمریکایی، استفاده مغرب از پهپادهای رژیم صهیونیستی برای مقابله با جبهه پولیساریو را فاش کرد.

 به گزارش اخبار جهادی، نشریه آمریکایی «اینترسپت» فاش کرد که مغرب از شماری از پهپادهای اسرائیلی چه برای حمله و چه برای رصد و نظارت برای مقابله با جبهه پولیساریو که خواهان استقلال صحرای غربی از مغرب است، استفاده می‌کند.

بر اساس این گزارش، این پهپادها، عدم توازن کنونی در رویارویی مغرب با جبهه پولیساریو را افزایش می‌دهد. جبهه پولیساریو در مبارزه خود از خمپاره استفاده می‌کند و مبارزانش از سوار خودروهای قدیمی می‌شوند و از روش جنگ چریکی استفاده می‌کنند. 

پولیساریو  یک سازمان سیاسی نظامی در صحرای غربی است که در سال ۱۹۷۳ به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعمار اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد.

صحرای غربی [جمهوری دموکراتیک عربی صحرا]، منطقه‌ای مورد مناقشه میان دولت مغرب و جبهه پولیساریو است. پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶، جمهوری دموکراتیک عربی صحرا را در مستعمره پیشین اسپانیا ایجاد کرد و به مخالفت با اقدام اسپانیا در تقسیم صحرای غربی میان مغرب و موریتانی پرداخت.

موریتانی و پولیساریو در سال ۱۹۷۹ با یکدیگر صلح کردند و بدین ترتیب بخش جنوبی جمهوری صحرا (به نام وادی الذهب) به این جمهوری بازگشت اما پادشاهی مغرب تمام منطقه شمالی صحرای غربی را که «الساقیه الحمراء» نامیده می‌شود، در اشغال خود نگاه داشت و ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیساریو بر روی مقاومت علیه مغرب متمرکز شده است.

دو سال پیش بود که روزنامه اسپانیایی «اسپانیول» فاش کرد که مغرب در معامله‌ای به ارزش ۵۰ میلیون یورو، پهپادهای اسرائیلی از نوع «هارون» را خریداری کرده است.

به نوشته اینترسپت، شبکه‌های اجتماعی تصاویری از پهپاد هارون را در فرودگاه شهر «الداخله» در صحرای غربی منتشر کرد‌‌ه‌اند. تاریخ این تصاویر به اواخر سال ۲۰۲۰ و اوایل سال ۲۰۲۱، باز می‌گردد.

بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی برای اولین بار، شش سال پیش از نزدیکی علنی با رباط و به رسمیت شناختن مالکیت مغرب بر صحرای غربی در دسامبر ۲۰۲۰ از سوی آمریکا،  سه فروند از این پهپاد را با میانجیگری فرانسه به مغرب داد.

پس از عادی‌سازی روابط میان مغرب و رژیم صهیونیستی، در دسامبر ۲۰۲۰، معاملات نظامی میان دو طرف افزایش یافت و «بنی گانتز» وزیر جنگ وقت رژیم صهیونیستی، به مغرب سفر کرد و یک یادداشت همکاری نظامی با همتای مغربی امضا کرد.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز چند روز بعد، از امضای یک قرارداد تسلیحاتی به ارزش ۲۲ میلیون دلار با مغرب خبر داد و نوشت که این کشور به موجب این قرارداد، پهپادهای انتحاری از نوع «هاروپ» را خریداری کرده است.در سپتامبر سال گذشته نیز، مغرب ۱۵۰پهپاد دیگر از رژیم صهیونیستی خریداری کرد.

رژیم صهیونیستی و مغرب تاریخی طولانی در همکاری امنیتی و اطلاعاتی دارند، موساد در رباط دفتر دارد و در سال ۱۹۶۷ رژیم اسرائیل، اضافه سلاح ارتش خود که ساخت فرانسه بود را به مغرب فروخت. همانگونه که مستشاران نظامی اسرائیلی به مغرب رفتند تا به این کشور در اقدام علیه جبهه پولیساریو کمک کنند. اما دور جدید روابط نظامی دو طرف پس از آن آغاز شده است که تل آویو و رباط در ۱۰ دسامبر ۲۰۲۰ از سرگیری روابط خود را که از سال ۲۰۰۰ و در پی انتفاضه دوم قطع شده بود، اعلام کردند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=27853

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.