اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

رسانه‌ روسی: به نسخه ایرانی RQ-170 جهت سرکوب سامانه‌های پدافندی اوکراین نیاز داریم!

  • کد خبر : 27468
  • 20 خرداد 1402 - 14:23
رسانه‌ روسی: به نسخه ایرانی RQ-170 جهت سرکوب سامانه‌های پدافندی اوکراین نیاز داریم!
یک رسانه روسی با اشاره به قدرت پهپادی ایران، خواستار خرید و به‌کارگیری نسخه ایرانی پهپاد آمریکایی RQ-170 جهت انهدام سامانه‌های پدافندی ارتش اوکراین شد.

به گزارش اخبار جهادی، با توجه به مستندات و اخبار موجود، نیروی هوافضای روسیه از اولین روزهای شروع جنگ تاکنون، نتوانستند بر آسمان اوکراین تسلط کامل پیدا کنند و ارتش اوکراین با استفاده از سامانه‌های پدافندی نظیر S-300 با اجرای عملیات در عمق اوکراین توسط هواگردهای روسی مقابله کرد. علاوه بر این موضوع، کیف طی پانزده ماه اخیر مجموعه‌ای از پیشرفته‌ترین سیستم‌های موشکی و سامانه‌های پدافندی ساخت غرب را دریافت کرده است.

یک گام رو به جلو و مثبت ارتش روسیه در جنگ با اوکراین، ظهور و استفاده از بمب‌های گلایدر بود. این بمب‌ها با داشتن ماژول‌های برنامه ریزی و قابلیت پرواز در ارتفاع پایین، اهداف تعیین شده را در فاصله ۴۰ تا ۶۰ کیلومتری مورد اصابت دقیق قرار می‌دهند. بمب‌ گلایدر، امکان هدف قرار دادن اهداف را بدون شلیک موشک‌های کروز گران قیمت و بدون ورود هواگردها به منطقه تحت پوشش سامانه‌های پدافند هوایی فراهم می‌کند.

با این حال، وجود سامانه‌های S-300 و شعاع عملیاتی آن همچنان یک خطر بسیار جدی برای هواگردهای روسی خواهد بود. روس‌ها می‌گویند که راه حلی برای این مشکل و اطمینان از تسلط نیروی هوافضای روسیه بر آسمان اوکراین وجود دارد.

یکی از این راه حل‌ها، استفاده از پهپادهای بمب‌افکن به جای جنگنده‌ها و بالگردها برای عملیات در عمق خطوط دفاعی دشمن است. برخی از رسانه‌های روسی معتقدند که ارتش روسیه به جای استفاده از پهپاد سوخو اس-۷۰ اوخوتنیک، از پهپادهای مشابه ایرانی استفاده کند.

رسانه روسی تاپ وار عنوان کرد: ما در مورد پهپادهای تهاجمی و شناسایی خانواده صاعقه صحبت می‌کنیم که در جمهوری اسلامی ایران بر اساس فناوری‌های RQ-170 نیروی هوایی آمریکا مهندسی معکوس و تولید شده‌اند. ایرانی‌ها چندین پهپاد چند منظوره را با استفاده از فناوری‌های پهپاد رادار گریز آمریکایی طراحی، تولید و به دقت بر روی آنها مطالعه کردند. تفاوت بین پهپاد شاهد ۱۴۱ و ۱۶۱ در این است که شاهد ۱۶۱ از یک موتور جت و شاهد ۱۴۱ از موتور پیستونی به‌عنوان پیشران استفاده می‌کنند.

پهپاد شاهد ۱۴۱، ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد و وزن آن در زمان پرواز به ۱۷۵ کیلوگرم می‌رسد و قابلیت پرواز تا ارتفاع ۲۰ هزار پا را دارد. پهپاد شاهد قدرت شلیک دو بمب هوشمند “سدید” با وزن ۳۴ کیلوگرم را دارد. سدید از خانواده بمب‌ها و موشک‌های هدایت شونده ضد زره هوا پایه است که به با توجه به اهداف ارتش روسیه در اوکراین، روس‌ها به شدت به آن علاقه دارند و تعدادی از نظامی نویس‌های روسیه، خرید موشک سدید-۱ و سدید ۳۴۵ از ایران را به ارتش روسیه پیشنهاد کرده‌اند!

سدید ۳۴۵ از این نظر برای روسیه دارای اهمیت است زیرا این بمب برای حمله به تجمعات یا تجهیزات راداری و نفرات توپخانه دشمن بسیار مناسب است. این بمب دارای سه نوع هدایت است که یک نوع آن هدایت تلویزیونی است که دقت آن کمترین میزان بوده و خطای آن ۵ متر اعلام شده است.

رسانه‌ روسی، مطرح کردن پیشنهاد خرید پهپادهای بمب‌افکن از ایران را به این دلایل عنوان کرد که با استفاده از این پهپادها می‌توان به عمق خطوط دفاعی دشمن (بدون به خطر انداختن جان خلبانان جنگنده‌ها) نفوذ کرد و به راحتی اهداف از پیش تعیین شده را مورد اصابت قرار داد. همچنین بر خلاف پهپادهای گل شمعدانی ۲ (شاهد ۱۳۶) این پهپادها قابل استفاده مجدد هستند. استفاده از مواد کامپوزیتی در ساخت این پهپادها باعث کاهش بازتاب راداری آنها شده است.

گفتنی است طی ماه‎های اخیر، مقامات نظامی و اطلاعاتی غربی اعلام کرده‌اند که ارتش روسیه تاکنون از بیش از ۴۰۰ فروند پهپاد تهاجمی ساخت ایران را در حملات علیه زیرساخت‌های شهری اوکراین بکار گرفته است اما از سوی دیگر، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به این اتهامات اظهار داشت: “بارها به اتهامات بی‌اساس مقامات اوکراینی در موضوع ادعائی ارسال پهپاد به روسیه پاسخ داده‌ایم و بار دیگر تاکید می‌گردد که جمهوری اسلامی ایران هیچگونه تجهیزات نظامی برای هیچ طرفی جهت استفاده در جنگ اوکراین صادر نکرده است.”

تاکنون اسناد و مدارکی در خصوص استفاده از پهپادهای بمب‌افکن ایرانی توسط روسیه در جنگ با اوکراین منتشر نشده است اما به نظر می‌رسد در صورت ادامه جنگ، شاهد ورود انواع تسلیحات ایرانی به ویژه پهپادهای شاهد ۱۴۱ و ۱۶۱ به عرصه درگیری‌ها باشیم. در هر صورت میدان‌های جنگ، یکی از اصلی‌ترین مکان‌ها برای تست‌های تسلیحات می‌باشد و ایران نیز از این موضوع مستثنی نبوده و باید از این فرصت به خوبی استفاده کند.

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=27468

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.