اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

یادداشت: فلسفه موجودیت گروه‌های مقاومت جدید التاسیس در عراق چیست؟

  • کد خبر : 26870
  • 15 اردیبهشت 1402 - 17:24
یادداشت: فلسفه موجودیت گروه‌های مقاومت جدید التاسیس در عراق چیست؟
بیش از ۱۵ گروه مقاومت عراقی جدید بعد از ترور شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس توسط تروریست‌های آمریکایی جهت مقابله با اشغالگری آمریکا در عراق اعلام موجودیت کردند. در این نوشته سعی داریم تا ویژگی‌ها و برخی از اقدامات مهم گروه‌های مقاومت جدید التاسیس عراق را مرور کنیم.

پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس، نائب رئیس سازمان حشد الشعبی عراق و یاران همراه توسط تروریست‌های آمریکایی در بغداد، بیش از ۱۵ گروه مقاومت جدید با منشاء پنهان (برای در امان ماندن حشدالشعبی که بخشی از نیروهای مسلح عراق است) تاسیس شدند تا مسئولیت حملات علیه آمریکایی‌ها را برعهده گیرند.

این گروه‌ها با انجام حملات راکتی، پهپادی و انفجار بمب‌های کنار جاده‌ای در مسیر کاروان‌ها و خودروهای نظامیان آمریکایی تلاش کردند تا جو وحشت بر نظامیان آمریکایی حاکم شود. به ویژه آنکه برخی از این این اقدامات، با پیوست‌های رسانه‌ای مناسب همراه بوده که بازتاب زیادی در رسانه‌ها و محافل منطقه‌ای و بین‌المللی داشته است.

گرچه آمریکایی‌ها وظیفه نقل و انتقال تجهیزات میان پایگاه‌ها و از کویت به عراق را به پیمانکاران غیرآمریکایی (عراقی) سپردند، اما گروه‌های مقاومت با انجام حملات دقیق سعی کردند تا در حملات، تنها به تجهیزات آمریکایی آسیب وارد شود و طی سال‌های اخیر گزارشی مبنی بر جان باختن یا زخمی شدن هیچ یک از کارمندان عراقی شرکت‌های حمل و نقل منتشر نشده است.

با تداوم حملات دقیق گروه‌های مقاومت، آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند با حمل و نقل هوایی، تجهیزات و وسایل مورد نیاز خود را به عراق منتقل کنند تا از حملات مقاومت در امان بمانند. از همین رو، تعداد پرواز هواگردهای آمریکایی در عراق طی ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافت و مقاومت نیز با اشراف بر این تحرکات، ضمن هشدارهای متعدد به دولت عراق، تهدید به هدف قرار دادن هواگردهای آمریکایی‌ در حریم هوایی عراق کرد. پس از بی‌توجهی دولت عراق و آمریکایی‌ها، سرانجام گروه‌های مقاومت در ۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، یک فروند پهپاد MQ-1C Gray Eagle آمریکایی را در جنوب کرکوک سرنگون کردند. پس از این حادثه، بالگردهای شینوک آمریکایی نیز که در حال عزیمت به محل سقوط پهپاد بودند، با شلیک فلر از چنگ موشک‌های مقاومت عراق به سلامت گریختند.

علاوه بر این اقدامات، حملات دقیق دقیق پهپادی گروه‌های مقاومت عراقی به سایر مواضع نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا، باعث شده است تا این گروه‌ها، تهدیدی اساسی برای آمریکا‌یی‌ها در منطقه محسوب شوند.

تعدد این گروه‌ها، اقدامات ضربتی، پوشش رسانه‌ای مناسب و رعایت مناسب مسائل حفاظتی توسط نیروها (که از ویژگی‌های اصلی این طیف از گروه‌ها می‌باشد) باعث شده است تا آمریکایی‌ها علی‌رغم تلاش‌های بسیار و پس از گذشت چند سال، از شناسایی و ضربه به گروه‌های مقاومت جدید التاسیس ناکام بمانند. همچنین یکی از دلایل آسیب پذیری آمریکایی‌ها در برابر این گروه‌ها، عدم شناخت کافی و نبود رصد مناسب بر این گروه‌های ناشناس می‌باشد که از برگ‌های برنده مقاومت عراق محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام ، نویسنده: مصطفی پاکدل

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=26870

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.