اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

پیروز‌ی‌ طلایی “مسکو- دمشق” در استان “حمص” با بالگرد “کاموف ۵۲”

  • کد خبر : 1962
  • 19 فروردین 1395 - 9:10

به گزارش اخبار جهادی به نقل از خبرنگار دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ارتش و نیروهای دفاعی وطنی سوریه در شرق این کشور مواضع داعش را یکی پس از دیگری فتح می‌کنند که البته این پیروزی‌های تدریجی به کمک پشتیبانی‌های هوایی انجام می‌شود. نیروی هوایی ارتش فدراسیون در ۶ ماه اخیر پشتیبانی هوایی […]

به گزارش اخبار جهادی به نقل از خبرنگار دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ارتش و نیروهای دفاعی وطنی سوریه در شرق این کشور مواضع داعش را یکی پس از دیگری فتح می‌کنند که البته این پیروزی‌های تدریجی به کمک پشتیبانی‌های هوایی انجام می‌شود.

نیروی هوایی ارتش فدراسیون در ۶ ماه اخیر پشتیبانی هوایی خوبی از نیروهای نظامی سوریه داشته و این حمایت‌های هوایی موجب توفیق پیشروی سرزمینی است.

البته “کرملین” در نبرد با تروریست‌ها و به ویژه داعش، از انواع مختلف هواپیما و هلیکوپترها استفاده کرد که یکی از این بالگردها که در آوردگاه پاکسازی ریف استان “حمص” شرکت دارد، هلیکوپتر “کاموف ۵۲  (Ka-52)”است.

این بالگرد که از جمله تجهیزات نظامی پیشرفته ارتش سوریه به حساب می‌آید، اخیرا در نبرد پیروزی آزادسازی “قرتین”  (ریف استان “حمص” سوریه ) شرکت کرد وبه توفیقات بسیار خوبی دست یافت.

**مشخصات بالگرد “کاموف ۵۲”

بالگرد  “کاموف ۵۲  (Ka-52)” یک هلیکوپتر ساخت فدراسیون روسیه بوده که در نبردهای هوایی قابلیت‌های بسیاری را برای انجام مأموریت‌های سخت دارد. این بالگرد در دهه ۹۰ میلادی تولید آن آغاز شده و به مدت قریب به ۲۰ سال چند ده فروند از آن ساخته و تحویل نیروهای نظامی فدراسیون روسیه گردیده است. توانایی رهگیری اهداف از فواصل دور و مدیریت عملیاتی و میدانی در هماهنگی با یگان‌ها از ویژگی‌های مهم بالگرد “کاموف ۵۲  (Ka-52)”  است.

۴۳۴۷۴۰۹_۹۱۰

به دلیل شکل ویژه این بالگرد به آن  “تمساح”  نیز می‌گویند.  “کاموف ۵۲  (Ka-52)” می‌تواند انواع موشک‌های سطح به سطح هواپایه (Surface to Surface Air Base Missile) می‌تواند در عملیات‌های نظامی استفاده کند که از جمله آن‌ها می‌توان به موشک  “ایلگا (Igla)” و “ویخر (Vikhr)” و… استفاده کند. همچنین این بالگرد می‌تواند انواع موشک‌های ضد تانک را حمل و شلیک کند.

“کاموف ۵۲  (Ka-52)” با طول ۱۶ و ارتفاع ۵ متر، وزن کلی بیش از ۱۲ تن، سرعت بیش از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت و برد عملیاتی بیش از ۴۵۰ کیلومتر دارای قابلیت‌های ویژهای است.

همچنین هلیکوپتر  “کاموف ۵۲  (Ka-52)” می‌تواند اسلحه‌های ۷/۶۳ و ۳۰ میلی متری موشک‌های ضدکشتی لیزری  “خا ۲۵” ، “خا ۳۱”  و “خا ۳۵”  را نیز حمل و شلیک کند.

سایت  “راشن هلیکوپتر (Russian Helicopter)” درباره بالگرد  “کاموف ۵۲  (Ka-52)” نوشت: این یک هلیکوپتر تهاجمی بوده که نسخه به روز شده بالگردهای روسی است و می‌تواند انواع ادوات زمینی و زرهی همچون تانک‌ها را منهدم کند.

۴۳۴۷۴۱۰_۲۴۳ ۴۳۴۷۴۱۱_۵۹۱

این سایت با بیان اینکه هلیکوپتر  “کاموف ۵۲  (Ka-52)”  قابلیت انجام عملیات در شرایط آب و هوایی سخت را دارد، عنوان داشت: این بالگرد توانایی تهیه شرایط مناسب برای تیم‌های عملیاتی و برخی نیروها را دارد.

سایت  “راشن هلیکوپتر (Russian Helicopter)”   با بیان اینکه بالگرد  “کاموف ۵۲  (Ka-52)” یک هلیکوپتر ۲ صندلی بوده و می‌تواند در فضای کم بالاترین مانور لازم را داشته باشد، یادآور شد: این بالگرد  دارای ۲ موتور  “وی کا ۲۵۰۰ توربوشفت”  بوده که به بالگردهای امکان می‌دهد در فاصله ۴ تا ۵ هزار متر پرواز کنند. این سایت ادامه داد: بالگرد  “کاموف ۵۲  (Ka-52)” به طیف وسیعی از سلاح‌های پیشرفته مجهز است که قابلیت انجام هر نوع مأموریتی را برای آن امکان‌پذیر می‌سازد.

**تولید مشترک بالگرد کاموف در ایران؟

سال ۱۳۸۷ و در حاشیه نمایشگاه هوایی کیش، مسئولان وقت سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح از همکاری مشترک میان این سازمان و شرکت مشهور “کاموف”، برای تولید انبوه برخی انواع بالگردهای نیمه سنگین این کمپانی روسی در داخل ایران خبر دادند.

نمایشگاه ماکس ۲۰۱۵ فرصت مناسبی بود تا مدیران شرکت های مشهور تولید بالگرد در روسیه، با مسئولان کشورمان به مذاکره برای عملیاتی شدن توافق فوق بپردازند و بر این اساس، منوچهر منطقی رییس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح با تایید مذاکرات صورت گرفته، گفت:  کلیات مربوط به انجام یک پروژه مشترک میان طرف ایرانی و شرکت “کاموف”  مورد توافق طرفین قرار گرفته است.

۴۳۴۷۴۱۲_۵۳۵ ۴۳۴۷۴۱۴_۳۰۵

منطقی تصریح کرد: با حصول توافق مذکور، طراحان و کارشناسان ایرانی و شرکت روسی، برای تولید یک محصول مشترک، مذاکرات را  تا رسیدن به تولید، پیگیری خواهند کرد.

**حضور  “کاموف ۵۲  (Ka-52)” در جنگ سوریه

بالگرد   “کاموف ۵۲  (Ka-52)”  در سوریه و در مأموریت ضد داعش در پاکسازی منطقه “قرتین” استان “حمص” شرکت کرد و پیروزی را برای اتاق جنگ “مسکو-دمشق”  در هفته های اخیر به ارمغان آورد.

در مجموع هلیکوپتر  “کاموف ۵۲  (Ka-52)” یا تمساح روسی با توجه به قابلیت‌هایی که داشته، می‌تواند در عملیات‌های مهم شرکت کند و سوال اینجاست که آیا این بالگرد در عملیات پاکسازی “رقه” و “دیرالزور” نیز شرکت می‌کند و این سوالی است پاسخ آن در آینده مشخص می شود.

گزارش از محمد زرچینی

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=1962

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.