اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

گزارش | ترکیه، ادلب و آینده سوریه

  • کد خبر : 16328
  • 07 شهریور 1397 - 11:45
گزارش | ترکیه، ادلب و آینده سوریه

با آن که ترکیه در مذاکرات آستانه، در کنار روسیه و ایران قرار گرفته، اما به نظر می رسد رویکردهای آنکارا در قبال مسئله ادلب و آینده سوریه تا حدودی با رویکردهای تهران و مسکو متفاوت باشد. به گزارش اخبار جهادی،هم اینک موضوع ادلب و احتمال حمله به این استان مهم و استراتژیک سوریه، توجه […]

با آن که ترکیه در مذاکرات آستانه، در کنار روسیه و ایران قرار گرفته، اما به نظر می رسد رویکردهای آنکارا در قبال مسئله ادلب و آینده سوریه تا حدودی با رویکردهای تهران و مسکو متفاوت باشد.

به گزارش اخبار جهادی،هم اینک موضوع ادلب و احتمال حمله به این استان مهم و استراتژیک سوریه، توجه بسیاری از رسانه‌ها و محافل سیاسی جهان را به سوی خود جلب کرده است. برخی از رسانه‌های جهان و منطقه از احتمال توطئه شیمیایی آمریکا در ادلب خبر می‌دهند و برخی از تحلیلگران نیز بر این باورند که در شرایط فعلی، هیچ کشور و هیچ گروهی چنین ریسکی را نمی‌پذیرد.

اهمیت ادلب

مجاورت استان ادلب با استان‌های مهمی همچون حلب، حما و لاذقیه و نیز هم مرز بودن آن با ترکیه، موجب آن شده که ادلب از منظر جغرافیای جنگ اهمیت ویژه‌ای پیدا کند.
ادلب، کانالی ویژه برای بیشترین تردد نیروهای افراطی و تروریستی و گذرگاه ورود آنها به سوریه بوده و نیز بسیاری از ادوات و مهمات جنگی از ادلب به جاهای دیگر منتقل شده است.

علاوه بر این، فتح ادلب از منظر حاکمیت سیاسی دولت مرکزی سوریه نیز از اهمیت شایان توجهی برخوردار است. چرا که سوریه و دو حامی مهم این کشور یعنی روسیه و ایران، بر این باورند که تا زمانی که استان ادلب به طور کامل تحت حاکمیت سیاسی سوریه قرار نگیرد، خطر حمله مجدد نیروهای افراطی و تروریستی همچنان وجود دارد.

نگرش متفاوت اردوغان

با آنکه در مذاکرات آستانه و تغییر صحنه بحران سوریه، ترکیه نیز در کنار ایران و روسیه قرار گرفته و این مثلث در چند سال اخیر توانسته مانع از نفوذ آمریکا در پرونده سوریه شود، با این حال چنین به نظر می‌رسد که در برخی از مسائل مرتبط با آینده سوریه اردوغان نگرش متفاوتی دارد.

ترکیه در چند سال گذشته بر مخالفین اسد سرمایه‌گذاری کرده و تلاش می‌کند تا در آینده سوریه، آنها را به قدرت برساند و به این ترتیب از نفوذ بیشتری در معادلات سیاسی امنیتی و اقتصادی دمشق، برخوردار شود.

اگر قرار شود که حمله گسترده‌ای به ادلب صورت گیرد و تمام مخالفین مسلح در این استان از بین بروند، چنین چیزی عملاً به معنی کاهش نفوذ آتی ترکیه در سوریه نیز خواهد بود و این یکی از تناقضات مهم تصمیم گیری‌های سیاسی ترکیه در پرونده سوریه است.

انتقال دیواره‌های بتنی و ادوات نظامی ترکیه به مرز سوریه

رسانه‌های ترکیه امروز از این موضوع خبر داده‌اند که ستاد کل نیروهای مسلح این کشور، به منظور حفظ جان افسران و سربازانی که در ۱۲ نقطه جغرافیایی مختلف و در صحنه نبرد، تحولات ادلب را از دور دیده بانی می‌کنند، سنگرهای بتنی ایجاد می‌کند. به همین منظور چندین تریلی حامل دیواره‌های بتن پیش ساخته به سوریه منتقل شده است.

ترس آنکارا از توافق کردها و دمشق

در هفته‌های اخیر بین نیروهای سیاسی و نظامی کردی وابسته به پ ک ک و دولت مرکزی سوریه مذاکراتی صورت گرفته که انجام این مذاکرات موجب افزایش نگرانی‌های ترکیه شده است.

کردها در نشست با مسئولان عالی‌رتبه سیاسی و امنیتی دمشق، خواستار آن شده‌اند که نیروهای خود را در عملیات حمله به ادلب شریک کنند، اما شرط کردها برای حضور در این عملیات این بوده که سوریه و روسیه نیز در آینده نیروهای وابسته به ترکیه را از شهر کردنشین عفرین در شمال سوریه بیرون برانند و کنترل این شهر را به نیروهای کرد بسپارند. اگرچه دولت سوریه این پیشنهاد را نپذیرفته، اما در هر حال نصب رادارهای آمریکا در مناطقی از شمال سوریه و احتمال استفاده از نیروهای کُرد در عملیات ادلب، موجب نگرانی اردوغان و تیم سیاست خارجی وی شده است.

انتهای پیام/

منبع:تسنیم

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=16328

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.