اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

الیزابت سورکوف؛ محقق یا جاسوس؟!

  • کد خبر : 28198
  • 02 مرداد 1402 - 0:30
الیزابت سورکوف؛ محقق یا جاسوس؟!
یک تبعه زن اسرائیلی-روسی که سوابق زیادی در زمینه‌های سیاسی، تحقیقاتی و نظامی دارد، چند روز قبل توسط عوامل ناشناس در بغداد ربوده شد؛ در این نوشته قصد داریم تا به بررسی ابعاد این ماجرا و همچنین سوابق سورکوف بپردازیم.

پس از انتشار اخباری مبنی بر ناپدید شدن یک یک تبعه زن اسرائیلی-روسی به نام “الیزابت سورکوف”، یک مقام بلندپایه اسرائیلی ناشناس با ارائه گزارشی به یک گروه منتخب از روزنامه نگاران اسرائیلی، اخبار منتشر شده در خصوص عضویت سورکوف در سازمان تروریستی موساد را به شدت تکذیب کرد اما بررسی‌ها چیز دیگری را نشان می‌دهد.

رسانه‌های اسرائیلی، سورکوف را به‌عنوان یک “اسیر اسرائیلی” در عراق معرفی کردند و دفتر نخست‌وزیری اسرائیل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که سورکوف زنده می‌باشد و توسط کتائب حزب الله ربوده شده است. بر اساس ادعای رسانه‌های عراقی، این بیانیه مبتنی بر پیام رمزگذاری شده یکی از مأموران موساد بود که در آن ذکر شد: کلاغ به دام افتاده است!

دفتر نتانیاهو اعلام کرد: سورکوف که دارای دو تابعیت روسیه و اسرائیل است، با استفاده از پاسپورت روسی خود وارد عراق شده است. گفته شده است او دانشجوی دکترا دانشگاه پرینستون آمریکا و تحلیلگر مسائل غرب آسیا می‌باشد که برای انجام تحقیقات آکادمیک وارد عراق شده است.

چندی بعد، ابو علی العسکری، مسئول دفتر امنیتی کتائب حزب‌الله با رد این اتهامات، اذعان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به اسارت یک عنصر امنیتی این رژیم در عراق را امری خطرناک خواند.

چند روز پس از ناپدید شدن سورکوف، خواهر وی طی مصاحبه با رسانه‌های اسرائیلی بیان داشت که از لحظات اولیه ربایش خواهر اطلاع داشت و این موضوع را سریعا به اطلاع دولت اسرائیل رسانده است. وی ادعا کرد تصمیم خانواده این بود که اخبار ناپدید شدن خواهرش را مخفی نگه دارند به این امید که موضوع به‌ سرعت و بی‌سر و صدا حل شود.

بیش از ۱۵ سال است که سورکوف در توییتر حضور فعال داشته و صریحاً از جنگ‌ها و مداخلات علیه کشورهایی که ایالات متحده و اسرائیل دشمنان خود می‌دانند، به‌ویژه سوریه حمایت می‌کند. او علی‌رغم جنایات گروه‌های تروریستی و مخالف حکومت سوریه، به سفید سازی و تبلیغات مفید برای مسلحین سوری در سوریه کمک کرده است.

بر اساس اعلام دوستان نزدیک سورکوف، او از نیروهای سابق بخش اطلاعات ارتش اسرائیل بوده که در جنگ ۲۰۰۶ اسرائیل علیه حزب الله لبنان (جنگ۳۳ روزه) شرکت داشته است. سورکوف همچنین به طور همزمان در چندین اندیشکده اسرائیلی و موسسات آمریکایی از جمله مؤسسه نیولاین، عضویت و سمت دارد.

سورکوف در پنتاگون

سفرهای سورکوف به عراق!
الیزابت سورکوف به کشورهای مختلف منطقه‌ از جمله لبنان و سوریه که ورود اسرائیلی‌ها به آن ممنوع می‌باشد، سفر کرده است؛ دلایل تغییر و پنهان کردن هویت این زن در تمامی این سفر نیز جالب توجه است. سورکوف در فوریه ۲۰۱۹ گزارش داد که از منطقه اقلیم کردستان واقع در شمال عراق بازدید کرده است. طبق اعلام برخی منابع، وی در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ نیز از شهر موصل بازدید کرده است. این سفرها در حالی صورت گرفته است که ورود صهیونیست‌ها به عراق ممنوع می‌باشد. همچنین رژیم اسرائیل، شهروندان خود را از سفر به کشورهایی از جمله عراق، بدون مجوز ویژه از وزارت کشور اسرائیل منع می‌کند. با در نظر گرفتن این موارد، حضور هر اسرائیلی در عراق (به‌ویژه یک زن اسرائیلی آن هم با چنین رزومه‌ای!) حساسیت برانگیز می‌شود.

برخی منابع مدعی شدند: سورکوف برای اولین بار در اوایل سال ۲۰۲۲ از بغداد بازدید کرد. او به چندین شهر عراق از جمله بصره، میسان و نجف سفر کرد و با یک زن عراقی در محله کراده در بغداد سکونت داشت و در آنجا به یک باشگاه ورزشی رفت و آمد می‌کرد. او بار دیگر با ویزای دو ماهه در نوامبر ۲۰۲۲ وارد عراق شد و در ژانویه سال جاری در امارات متحده عربی آن را تمدید کرد.

علیرغم ادعای مکرر مقامات اسرائیلی از جمله نتانیاهو، مبنی بر اینکه سورکوف برای انجام تحقیقات در راستای تحصیلات دکترای خود در عراق حضور داشته است، سیاست‌های آشکار منتشر شده توسط دانشگاه پرینستون، بهانه‌های مقامات اسرائیلی را رد می‌کند زیرا کشور عراق در میان حدود ۲۰ کشور به اصطلاح رده X است که دانشگاه پرینستون، دانشجویان خود را به شدت از سفر به آن برای کسب و کار دانشگاهی منع می‌کند؛ قانون و سیاستی که قبل و بعد از سفر سورکوف به عراق وجود داشت.

علاوه بر این موضوع، تمامی دانشجویان دانشگاه پرینستون باید هرگونه سفر داخلی یا بین‌المللی مرتبط با درس را در دانشگاه ثبت کنند تا این اطمینان حاصل شود که سفر آنان با قوانین مطابقت دارد. دانشجویان می‌توانند به کشورهای دسته X سفرهای شخصی داشته باشند (به عنوان مثال برای دیدار با دوستان یا خانواده) اما قانون دانشگاه پرینستون بدون ابهام است: “شما نمی‌توانید برای کارهای شخصی به کشورهای رده X سفر کنید و سپس به فعالیت‌های مرتبط با درس و دانشگاه بپردازید!”

نکته جالب توجه این است الیزابت سورکوف طی مصاحبه‌ای با یک خبرنگار عراقی در شهرک صدر بغداد، با توصیف دولت آمریکا به عنوان یک “حکومت ظالم” علیه عراق، روزنامه نگار عراقی را تحسین می‌کند. با توجه به حمایت‌های گسترده و دائم او از مداخله نظامی ایالات متحده در سوریه و سایر کشورهای جهان و عضویت وی در موسسات و اندیشکده‌های آمریکایی، این یک دروغ و فریب آشکار است. همچنین سورکوف علی‌رغم داشتن سابقه در انتشار اخبار و مطالب ضد شیعه و ترویج افکار افراط‌گرایان وابسته به القاعده در سوریه، خود را به عنوان هوادار و حامی صدر معرفی می‌کند!

ویدیوی گفتگوی سورکوف به زبان عربی با یک خبرنگار عراقی در شهرک صدر بغداد

بر اساس اظهارات افراد عراقی نزدیک به سورکوف، وی با اسامی مختلف با تعدادی از عراقی‌ها دیدار و در خصوص گروه‌های مقاومت، جریان صدر و… سوالاتی مطرح کرد. وی همچنین از برخی افراد، تقاضای دیدار با رهبران جنبش صدر عراق را داشته است. گفته می‌شود که سورکوف در روزهای قبل از ناپدید شدن خود، گفتگویی با یکی از رهبران ارشد جنبش صدر عراق انجام داده بود.

آیا شاهد تبادل سورکوف خواهیم بود؟
گزارش‌های ضد و نقیضی در مورد تلاش‌های طرف‌های مختلف برای آزادی سورکوف منتشر شده است. برخی رسانه‌ها ادعا می‌کنند که از ماه ژوئن، ایران و اسرائیل با میانجی‌گری روسیه درباره تبادل زندانی‌ها از جمله سورکوف مذاکره کرده‌اند. اما از سوی دیگر، سفیر روسیه در بغداد هرگونه دخالت روسیه در پرونده او را رد کرده است.
همچنین گزارش هایی مبنی بر تلاش‌های گسترده دولت عراق جهت شناسایی مکان سورکوف منتشر شده است زیرا سفارت ایالات متحده در بغداد به شدت پیگیر موضوع ناپدید شدن او می‌باشد.

در فوریه ۲۰۲۱، سورکوف در توییتی اعلام کرد که “به طور کلی مخالف” تبادل زندانیان است؛ حتی اگر در سفر بعدی خود به سوریه یا عراق بازداشت شود!

الیزابت سورکوف آخرین بار در ۲۳ مارس در محله الکراده در بغداد در حال ترک کافه رضا علوان دیده شد. سورکوف به زبان‌های انگلیسی، عبری، روسی و عربی تسلط کامل دارد و از پاسپورت روسی خود برای سفر آسان به کشورهای عربی تحت پوشش کارهای تحقیقاتی و حقوق بشری استفاده می‌کرد.

سورکوف در حال ترک کافه رضا علوان بغداد

به نظر می‌رسد تل‌آویو در عملیات نفوذ یکی از عناصرش به بغداد با اسم رمز “کلاغ” با شکست روبرو شده است. با این حال، ممکن است مدتی طول بکشد تا به طور کامل مشخص شود که چرا سورکوف در عراق بود و دقیقاً چه اقداماتی را انجام داده یا در صدد انجام آن بوده است!

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=28198

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.