اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

هگزاکوپتر مسلسل؛ راهکاری برای تقویت سریع و کم هزینه مرزبانی ایران

  • کد خبر : 27672
  • 31 خرداد 1402 - 17:42
هگزاکوپتر مسلسل؛ راهکاری برای تقویت سریع و کم هزینه مرزبانی ایران
با بررسی تجهیزات فعلی نیروهای مرزبانی ایران، به نظر می‌رسد جلیقه های ضدگلوله سبک و همچنین تسلیحات جدید در کنار خودروهای زرهی همچون طوفان و کیا به جای تویوتا نیاز ضروری مرزبانان ماست. این موارد نیاز روز هر کشوری با مرزهای ناامن است و علاوه بر این، پیشرفت روزانه صنعت پهپادی ایران نیز پاسخ های بسیار سریع به تهدیدات مرزی را فراهم می‌نماید.

با توجه به وجود تهدیدات مختلف در مناطق مرزی کشور، به ویژه در مرزهای جنوب شرقی، امکان واکنش سریع هوایی به حملات پیاده بسیار اهمیت دارد. زمانی که شما دچار تنش با مرزبانی یک کشور و یا مسلحین گروه تروریستی در نقطه صفر مرزی می‌شوید، امکان انجام عملیات نظامی بعد از پایان تنش به جهت تنبیه طرف مقابل وجود ندارد، زیرا موجب افزایش سطح تنش می‌شود.

استفاده از جنگنده، بالگرد و پهپادهایی در کلاس مهاجر-۶، در همان لحظات ابتدایی درگیری و مواقع محدود به همان درگیری معقول است اما درگیری‌های کوچک و سریع امکان استفاده از این دارایی‌های نظامی ارزشمند را از مدافعین سلب می‌کند. پس واکنش سریع و محکم در درگیری نظامی سریع و کوتاه اهمیت بسیار زیادی دارد.

تقویت نیروی مرزی به‌شکلی که در همان لحظه اول برخوردی خردکننده داشته باشد قطعا جوابی درست و به جا به یک تنش مرزی است. در این راستا استفاده از پهپادهای کوچک در ایستگاه‌های مرزی یا خطوط پشتیبانی توپخانه‌ای و خمپاره‌ای عقبتر از نقاط مرزی برای افزایش دقت در انجام حملات توپخانه‌ای و همچنین تجهیز نیرو به بهترین سلاح سبک موجود در کنار استفاده از برجک‌های جدید مجهز به دوربین‌های مختلف برای نظارت و پایش ۲۴ ساعته، همگی از اقداماتی است که در قدم اول محتمل‌ترین و در دسترس‌ترین گزینه است.

با وجود موارد اشاره شده بنظر می‌رسد یکی از تجهیزاتی که می‌توان آنها را به سرعت در نقاط صفر مرزی یا نزدیکترین فاصله از آن مستقر کرد پهپادهای کوچک و توپخانه است. به طور مثال استفاده از کوادکوپترهای کوچک موجود در بازار تجاری برای کمک به افزایش دقت حملات توپخانه‌ای و انتقال توپخانه در حجم زیاد به فاصله چند کیلومتری مرز مانند توپ های ۱۲۰ میلیمتری که در تعداد بسیار زیاد نیز موجود است یا توپ های ۱۵۵ و ۱۵۲ میلیمتری مستقر در یگانهای رزم زمینی ارتش و سپاه و همچنین گلوله‌های هدایت لیزری آنها که امکان واکنش سریع و دقیق را در فاصله زمانی بسیار کوتاه و در حجم بسیار زیاد فراهم میکند.

موضوع دیگر استفاده از هگزاکوپتر خمپاره‌انداز با توان حمل شش عدد خمپاره (با بیش از ۴۰ کیلوگرم وزن) است، که در سال ۱۴۰۰ تحویل نیروهای زمینی ارتش شده است. توان پیمایش این پهپاد ۱۰ کیلومتر است که در نوع خود بی‌نظیر است و با استقرار آن در پاسگاه‌های مرزی می توان یک پوشش هوایی آنی و یک هدایتگر آتش بسیار خوب برای توپخانه ایجاد کرد که عملا از پس حمله کم حجم خودروی زرهی نیز برمی‌آید، هرچند این هگزاکوپتر بدلیل ابعاد بزرگ نسبت به کوادکوپترهای موجود آسیب پذیرتر است.

لازم به ذکر است که این هگزاکوپتر ایرانی، در طول جنگ یمن با نام “رجوم” توسط رزمندگان انصارالله در جبهات مختلف الحدیده، مارب، الضالع و… مورد استفاده قرار گرفته و عملیات های موفقی را به اجرا گذاشته است.

با توجه به در اختیار بودن این هگزاکوپتر و وزن بسیار بالایی که می تواند حمل کند، امکان نصب سلاحی سبک تا وزن ۱۰ کیلوگرم بر روی آن وجود دارد.

طرحی آینده نگرانه:
در طرح پیشنهادی سعی کرده ایم طرحی برای رزم زمینی آینده پیشنهاد دهیم که بر پایه طرح های واقع بینانه باشد. با الگو برداری از طرح پهپاد تک تیرانداز با نام TIKAD میتوانیم به یک طرح کلی نزدیک شویم. پهپاد TIKAD که به SNIPER UAV نیز معروف است، پهپادی است که توسط یک شرکت مجهول در فلوریدا توسعه یافته است. در گزارشی مربوط به سال ۲۰۱۷ ادعا شده یک افسر اسرائیلی به نام Atuar در این شرکت به عنوان طراح فعال بوده و همچنین مدعی به خدمتگیری این پهپاد در ارتش رژیم اسرائیل و آمریکا نیز شده‌اند. در طرح TIKAD ما شاهد ایجاد یک پهپاد تک تیرانداز هستیم و برای تیراندازی دقیق وجود یک نویزگیر یا استابلایزر بسیار حیاتی است.

اما در طرحی که قصد ارائه آن را داریم ما بدنبال یک طرح با پایداری بیشتر هستیم. اگر بخواهیم به سبک پهپاد TIKAD یک استابلایزر ایجاد کنیم هزینه‌های تحقیقاتی و ساخت آن بالا می‌رود و در نهایت به تولید انبوه نمی‌رسد. اما با اتصال مسلسل به پهپاد و ایجاد یک استابلایزر برای کل مجموعه که پهپاد را بعد از هر شلیک به جای خود برگرداند می‌توان این هزینه را کنترل کرد. در طرح SNIPER UAV ما شاهد استفاده از یک مسلسل M16 در حالت تک تیر و بدون قنداق هستیم. این مجموعه به یک استابلایزر پیچیده متصل شده و در نهایت دقت تیراندازی بسیار خوبی را به مجموعه می‌دهد.
پیشنهاد ما آن است که یک مسلسل مخصوص طراحی شود به شکلی که دارای وزن کمی باشد، قنداق و دستگیره تپانچه حذف شده و از نوار شلیکی به سبک مسلسل M249 به جای خشاب بهره ببرد. این خشاب که حداکثر ۱۰۰ گلوله را پشتیبانی می‌کند، باید به درون پهپاد منتقل شود تا کمترین درگ برای پهپاد ایجاد شود. در این حالت ما شاهد کمترین پیچیدگی و کمترین وزن ممکن در کنار حداکثر گلوله ممکن خواهیم بود.
توجه داشته باشید این حالت قطعاتی که یک مسلسل برای کار توسط انسان حیاتی است را حذف نموده و به جای آن سعی در افزایش تعداد گلوله‌ها را دارد. در نهایت نباید مجموع وزن مسلسل و گلوله از ۱۰ کیلو بیشتر باشد. هر چند که امروزه امکان ساخت مسلسلی بسیار سبک با مشخصات گفته شده و وزن ۵ کیلو نیز ممکن شده است.

احتمالا این روش دقت یک تک تیرانداز را برای ما به ارمغان نخواهد آورد اما امکان تولید انبوه آن و همچنین استفاده در حالت مسلسل را به خوبی فراهم کرده و برخورد با حملات پارتیزانی را سریع و کم هزینه کند. این طرح در مناطق کوهستانی که دارای موانع طبیعی فراوانی است یا در جنگ های شهری که پیچیدگی های فراوانی دارد با پیشروی یا دور زدن نیروهای دشمن توان غافلگیری دشمن را افزایش می‌دهد. همچنین امکان غافلگیر شدن توسط دشمن را نیز کاهش می‌دهد. این پهپاد به عنوان خط‌شکن موجب کاهش شدید تلفات خودی در میادین مختلف نبرد و همچنین افزایش تلفات دشمن خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=27672

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.