اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

یادداشت: بررسی نبرد ثار الاحرار و عدم موفقیت جهاد اسلامی

  • کد خبر : 27082
  • 24 اردیبهشت 1402 - 21:46
یادداشت: بررسی نبرد ثار الاحرار و عدم موفقیت جهاد اسلامی
دور جدید نبردها میان ارتش رژیم اسرائیل و گروه‌های مقاومت فلسطین با ترور سه تن از فرماندهان ارشد سرایا القدس از ۱۹ اردیبهشت ماه آغاز شد. نبردها پنج روز به درازا کشید اما علیرغم عملیات‌های دفاعی پیشین مبارزان فلسطینی، در نبردهای اخیر، ابتکار عمل در اختیار ارتش رژیم صهیونیستی بود و مقاومت فلسطین عملا موفق به دیکته کردن شرایط به طرف مقابل نشد.

جنگنده‌های ارتش اسرائیل در ۱۹ اردیبهشت ماه با اطلاعاتی دقیق، به منزل فرماندهان سرایا القدس، جنبش جهاد اسلامی فلسطین در نوار غزه حمله کردند و سه تن از فرماندهان ارشد سرایا القدس به همراه چند تن از اعضای خانواده‌شان را به شهادت رساندند. رژیم صهیونیستی با انجام این ترورها قصد داشت ضمن تضعیف سطوح ساختاری جهاد اسلامی، بر اعتراضات داخلی خود که هفته هاست با آن دست به گریبان است، سرپوش بگذارد.

بیشتر بخوانید: شهادت فرماندهان سرایا القدس در حمله هوایی اسرائیل به غزه (ویدیو و تصویر)

اما واکنش مقاومت فلسطین به اقدامات جنایتکارانه رژیم اسرائیل با دفعات قبل کاملا متفاوت بود. رژیم اسرائیل انتظار داشت تا جهاد اسلامی بلافاصله بعد از شهادت فرماندهان خود، اقدام به شلیک صدها فروند راکت کرده و جنگ طی چند ساعت یا یکی دو روز پایان یابد. این تعلل و صبر، در ابتدا نوید بخش آمادگی قبل از طوفان و برنامه‌ریزی گروه‌های مقاومت فلسطینی برای پاسخی قاطع و کوبنده بود. اما چنین نشد! حماس به صورت مستقیم وارد نبردها نشد و جنگ به نوعی فقط بر دوش جهاد اسلامی قرار گرفت.

فرماندهی جهاد اسلامی با حفظ خونسردی و پس از گذشت ۳۶ ساعت از حملات اسرائیل، با راکت‌های کوتاه‌برد، شهرک‌های صهیونیست نشین اطراف نوار غزه را مورد هدف قرار داد. این حملات راکتی چندان قدرتمند به نظر نمی‌رسید و بیشتر آنها توسط سامانه های اسرائیلی رهگیری شدند. با ورود راکت‌های جدید مقاومت، وضعیت مقداری بهتر شد و اسرائیل مجبور شد برای رهگیری راکت‌ها، علاوه بر سامانه گنبد آهنین از سامانه فلاخن داوود نیز استفاده کند.

بیشتر بخوانید: آغاز عملیات ثأر الاحرار؛ حمله راکتی مقاومت فلسطین به سرزمین‌های اشغالی (ویدیو و تصویر)

این راکت پرانی‌های ناموفق و کم تاثیر و عدم ورود همه گروه‌های فلسطینی به نبرد، پیام ضعف به رژیم صهیونیستی ارسال و این رژیم را گستاخ‌تر کرد. ارتش رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت تا از فرصت پیش آمده برای ترور نیروها و فرماندهان بیشتری از جهاد اسلامی استفاده کند. از این رو، در روز چهارم نبردها، فرمانده و مسئول عملیات سرایا القدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی توسط ارتش اسرائیل به شهادت رسید.
در ادامه نیز، عدم توازن پاسخ به ترور فرماندهان سرایا القدس باعث شد تا حملات هدفمند اسرائیل علیه فرماندهان ارشد جهاد اسلامی استمرار داشته باشد.

نبردهای سیف القدس را به یاد بیاورید. هنگامی که اسرائیل در نبرد سیف القدس، تعدادی از متخصصان یگان موشکی کتائب القسام را مورد هدف قرار داد، حماس نیز در پاسخ به این حمله، محل استقرار کارکنان شرکت تسلیحاتی رافائل را هدف حمله قرار داد و صهیونیست‌ها با دریافت پیام هشدارآمیز حماس، ادامه عملیات‌های ترور را متوقف کردند. اقدامی که متاسفانه در این نبرد توسط جهاد اسلامی اجرایی نشد. فرماندهان مقاومت باید به خاطر داشته باشند که عدم پاسخ درخور و هم‌سطح با جنایت صهیونیست‌ها باعث تداوم سیاست حذف فرماندهان جهاد اسلامی توسط اسرائیل خواهد شد.

موضوع دیگری که در این نبردها به چشم می‌خورد، حفاظت ضعیف از فرماندهان جهاد اسلامی بود. اگرچه تلفات انسانی یکی از ویژگی‌های اجتناب ناپذیر جنگ‌های نامتقارن است و مخصوصا آنکه در باریکه کوچکی مانند باریکه‌ی غزه انجام امور حفاظتی دشوار است، اما حفاظت ضعیف از فرماندهان جهاد اسلامی در این نبرد مشهود بود. ترور چند فرمانده شاخص نظامی جهاد اسلامی طی چند روز نشان از وجود ضعف جدی امنیتی در لایه‌های حفاظتی این جنبش دارد.

سخنان زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی در پایان نبرد ثار الاحرار نشان می‌دهد که اختلافات جزئی در میان اعضای اتاق عملیات مشترک مقاومت فلسطین وجود داشته است. آنچه که عیان است، لزوم تجهیز بیش از پیش سرایا القدس و سایر گروه‌های مقاومت فلسطین می‌باشد؛ هرچند که این گروه‌ها با تمام قوا و تجهیزات به میدان نیامدند اما تجهیزات و تسلیحات آنها با کتائب القسام چه از لحاظ کیفی و چه از نظر کمی، قابل مقایسه نیست.

به هر روی، نبرد ثار الاحرار نیز پس از پنج روز با قبول آتش‌بس توسط طرفین به پایان رسید و مقاومت فلسطین در این دور از نبردها کارنامه خوبی از خود برجای نگذاشت. نوار غزه همچنان تا شرایط آرمانی و بازدارندگی علیه رژیم اسرائیل فرسنگ‌ها فاصله دارد…

بیشتر بخوانید: اعلام پایان جنگ پنج روزه توسط دبیرکل جنبش جهاد اسلامی؛ النخاله: از تمامی حامیان مقاومت تشکر می‌کنیم

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=27082

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.