اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

دیدار وزیر خارجه ایران با رئیس جمهور سوریه

  • کد خبر : 25273
  • 24 دی 1401 - 22:33
دیدار وزیر خارجه ایران با رئیس جمهور سوریه
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی سفر به سوریه با رئیس جمهور این کشور دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش اخبار جهادی، حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ۲۴ دی ماه وارد فرودگاه دمشق، پایتخت سوریه شد و مورد استقبال فیصل المقداد، همتای سوری خود قرار گرفت.

وی دقایقی پس از ورود به دمشق، با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه دیدار و گفتگو کرد. بشار اسد در این دیدار اظهار داشت:

“دمشق علاقه‌مند به ارتباط مستمر و هماهنگی مواضع خود به صورت دائمی با ایران است به ویژه اینکه جمهوری اسلامی ایران از اولین کشورهایی بود که در کنار مردم سوریه در جنگ علیه تروریسم ایستاد. هماهنگی در این برهه زمانی خاص از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.”

وزیر خارجه ایران نیز در دیدار با اسد، سوریه را کشوری مهم و تاثیرگذار دانست و تاکید کرد:

“دو کشور ایران و سوریه در یک سنگر ایستاده‌اند. ایران به مواضع و تصمیمات سوریه اعتماد کامل دارد و معتقد است هرگونه گفتگو و مذاکره بین سوریه و ترکیه، گامی مثبت به نفع هر دو کشور و منطقه است.”

در این دیدار، فیصل المقداد، وزیر امور خارجه سوریه، مهدی سبحانی، سفیر ایران در دمشق، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، علی اصغر خاجی، مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی و مهدی شوشتری دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه حضور داشتند.

عبداللهیان پس از دیدار با بشار اسد، با با فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه دیدار و گفتگو کرد. وی در نشست خبری مشترک ضمن ابراز خرسندی از حضور در دمشق و قدردانی از همتای خود و با بیان اینکه در دیدار با بشار اسد درباره موضوعات مهم دوجانبه، مسائل راهبردی منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر کرده، بیان کرد:

“آقای بشار اسد بر دعوت خود از آقای رئیسی برای سفر به دمشق تأکید کرد. تلاش خواهیم کرد بتوانیم مقدمات انجام این سفر را در آینده فراهم کنیم.”

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه المنار لبنان در خصوص گفتگوهای سوریه و ترکیه اظهار داشت:

“ترکیه و سوریه دو کشور مهم در منطقه هستند. ایران با هر دو کشور روابطی مهم دارد. زمانی در جریان قرار گرفتیم که احتمال دارد نیروهای نظامی ترکیه به شمال سوریه حمله نظامی انجام دهند، وارد معادله برای جلوگیری از ورود به جنگ جدید و حمله نظامی شدیم. به تلاش‌های دیپلماتیک خودمان برای نزدیکی و حل مشکلات بین سوریه و ترکیه ادامه می‌دهیم.”

وزیر خارجه سوریه نیز در این نشست خبری مشترک بیان داشت:

“روابط ایران و سوریه، راهبردی است و طی روزهای آتی نیز شاهد عمیق‌تر شدن آن خواهیم بود. ما با هم دیدار می‌کنیم تا ریل جدیدی برای روابط ایران و سوریه راه‌اندازی کنیم. تصور کنید که اگر سوریه، کشور همپیمانی مانند جمهوری اسلامی نداشت، چه اتفاقی رخ می‌داد. ما راه‌های گسترش روابط اقتصادی و بازرگانی و افزایش همکاری در همه زمینه‌ها را بررسی خواهیم کرد تا با تحریم‌های غیر قانونی و ظالمانه غرب علیه دو کشور مقابله کنیم.”

شایان ذکر است وزیر امور خارجه ایران در ۲۲ دی ماه جهت دیدار با مقامات و شخصیت‌های لبنانی و فلسطینی وارد پایتخت لبنان شد. وی پس از دیدار با عبدالله بوحبیب، وزیر امور خارجه لبنان،نجیب میقاتی، نخست وزیر پیشبرد امور لبنان، زیاد نخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، بیروت را به مقصد دمشق ترک کرد.

بیشتر بخوانید: سفر وزیر امور خارجه ایران به لبنان

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=25273

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.