اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

رونمایی از «هویزه»؛ جدیدترین تک تیرانداز سنگین ایرانی/ برادران «مصاف» برای تجهیز یگان‌های ویژه آمدند +عکس

  • کد خبر : 12135
  • 25 مهر 1396 - 18:35
رونمایی از «هویزه»؛ جدیدترین تک تیرانداز سنگین ایرانی/ برادران «مصاف» برای تجهیز یگان‌های ویژه آمدند +عکس

هویزه، به عنوان تفنگی تک تیرانداز ضد مواد یا آنتی متریال شناخته می شود که هدف اصلی آن، نفوذ به سنگرهای تقویت شده یا بدنه زره پوش هاست اما دقت نمونه ایرانی از خانواده ام ۸۲ آمریکایی نیز بیشتر است. به گزارش اخبار جهادی،در جریان شانزدهمین نمایشگاه تجهیزات ایمنی و پلیسی موسوم به ایپاس که […]

هویزه، به عنوان تفنگی تک تیرانداز ضد مواد یا آنتی متریال شناخته می شود که هدف اصلی آن، نفوذ به سنگرهای تقویت شده یا بدنه زره پوش هاست اما دقت نمونه ایرانی از خانواده ام ۸۲ آمریکایی نیز بیشتر است.

به گزارش اخبار جهادی،در جریان شانزدهمین نمایشگاه تجهیزات ایمنی و پلیسی موسوم به ایپاس که از روز دوشنبه ۲۴ مهرماه در تهران شروع به کار کرده، غرفه متعلق به صنایع دفاعی کشورمان شاهد رونمایی از یک سری محصولات جدید در حوزه سلاح های سبک بود که در میان این محصولات یک سلاح تک تیرانداز سنگین جدید که شباهتی جالب به خانواده سلام مشهور M82 دارد، بیش از دیگران نگاهها را به سمت خود جلب می کرد و نشان می داد طراحی و ساخت نمونه های اولیه اسلحه های سبک در طی سالهای اخیر، با جهشی قابل توجه در کشورمان همراه بوده و نوید آنرا می دهد که در آینده ای نزدیک، کم کم شاهد خروج کلاشینکف ها و ژ-۳ های قدیمی از سازمان رزم یگانهای اصلی سپاه و ارتش باشیم.

هویزه؛ تک تیرانداز سنگین جدید ایرانی

یکی از این سلاح های جدید، یک محصول نیمه اتوماتیک است که برای شلیک گلوله های کالیبر ۹۹*۱۲٫۷ میلی متری توسعه پیدا کرده. از نظر ظاهری، شباهت زیادی میان هویزه و ام ۸۲ آمریکایی وجود دارد؛ سلاحی که از سال ۱۹۸۲ میلادی وارد خط تولید شده و در این سالها به دلیل حمله کشورهای فرامنطقه به همسایگان ما و بخشی دیگر به دلیل خریدهای برخی از همسایگان ایران، در خاورمیانه بسیار دیده شده است. خانواده این سلاح که در چندین مدل توسعه پیدا کرده است مشتری های زیادی در دنیا دارد که از آن جمله می توان به برزیل ، شیلی، کانادا، پاکستان، کویت، مصر، ترکیه، کره جنوبی، امارات، عربستان، قطر و عراق اشاره کرد.

سلاح تک تیرانداز هویزه در پایین و صیاد در بالا

این نوع از سلاح ها به عنوان تفنگ های تک تیرانداز ضد مواد یا آنتی متریال شناخته می شوند که هدف اصلی آنها، نفوذ به سنگرهای تقویت شده و یا بدنه زره پوش ها است. البته کاملا مشخص است که در صورت برخورد گلوله هایی در این اندازه به انسان چه اتفاقی رخ خواهد داد!

سرعت دهانه این گلوله های سلاح هویزه در حدود ۸۳۰ متر بر ثانیه و طول لوله این سلاح ۷۴ سانتی متر است. طول کلی سلاح ۱۴۶ سانتی متر و برد آن در حدود ۱۵۰۰ متر است. وزن این سلاح بدون دو پایه و دوربین و با خشاب خالی، در حدود ۱۳ کیلو و ۲۰۰ گرم است. این عدد برای اسلحه ام ۸۲ آ۱ با لوله ای در همین اندازه ۱۴ کیلوگرم است. اسلحه تک تیرانداز هویزه با خشاب ۵ تیری مسلح می شود. بر روی سلاح نیز ریل نصب سامانه های اپتیکی تعبیه شده که نصب و تغییر دوربین ها را بسیار ساده تر و در زمان کمتر ممکن می کند.

اما یک نکته جالب در مورد سلاح هویزه ، دقت این سلاح است. عدد دقت این سلاح ۱٫۵ MOAاعلام شده است. این عدد به این معناست که گلوله های این سلاح در فاصله ۱۵۰۰ متری، می تواند در دایره ای به قطر تنها ۶۰ سانتی متر به هدف بخورد. جالب اینجاست که این عدد MOAبرای اسلحه ام ۱۰۷ آمریکایی که جدیدترین مدل از خانواده ام ۸۲ محسوب می شود در حدود ۳ اعلام شده است!

مدل های کوچک شده مصاف رونمایی شدند

در این نمایشگاه شاهد رونمایی از سه مدل از تفنگ مصاف بودیم؛ سلاحی هجومی که سال گذشته برای اولین بار رونمایی شد. اسلحه ای مدرن با خصوصیاتی شبیه به اسلحه هجومی HK  ۴۱۶ ساخت آلمان که بیشتر برای نیروهای ویژه ساخته شده است. طرح کلی این سلاح بر اساس پلتفورم خانواده ام ۱۶، ام ۴ یا اچ کا ۴۱۶ استاین اسلحه بدون خشاب وزنی در حدود ۳ کیلوگرم دارد. وزن فجر ۲۲۴ بدون خشاب ۳ کیلو و ۲۰۰ گرم، این عدد برای کلاشینکوف روسی ۳ کیلو و ۴۷۰ گرم و برای ژ-۳ آلمانی بیش از ۴ کیلو است.

این اسلحه با گلوله های ۴۵*۵٫۵۶ میلی متری مسلح شده و از خشاب های ۲۰ یا ۳۰ تیری استفاده می کند. مکانیزم آن فشار غیر مستقیم گاز باروت است و نواخت تیر سلاح در حدود ۷۰۰ الی ۱۰۲۵ گلوله در دقیقه و برد موثر آن در حدود ۳۵۰ متر است. سرعت دهانه گلوله نیز بین ۸۵۰ الی ۹۵۰ متر بر ثانیه اعلام شده.

دو مدل از مصاف – به عدم تغییر طول لوله دقت کنید؛ هرچند اندازه کلی سلاح پایین، کاهش پیدا کرده

مصاف با لوله کوتاه شده و ویژگی های آن

در تصاویر مربوط به نمایشگاه، شاهد وجود سه قبضه مختلف از سلاح های سری مصاف هستیم. یک مدل از این سلاح، گونه استاندارد آن است که بیشتر برای یگان های معمولی پیاده نظام توسعه پیدا کرده، گونه کارابین یا کوچک شده این سلاح نیز در این نمایشگاه حضور داشت که البته لوله آن کوتاه نشده بلکه قنداق جمع شونده ای برای آن تعبیه شده است که طول کلی سلاح را کاهش می دهد. یک مدل دیگر از این سلاح نیز در ایپاس ۲۰۱۷ دیده شد که مشخصا دارای لوله کوتاه تری است. این دو مدل کوتاه شده بسته به نوع نیازها بیشتر در یگان های عملیات ویژه ارتش، سپاه و ناجا توان استفاده دارند. در حقیقت این رویه توسعه مدل های سبک تر و کوتاه تر در اکثر دنیا باب شده است تا نیازهای یگان های عملیات ویژه را نیز تامین کند.

با این اوصاف به نظر می رسد برنامه ریزی صورت گرفته برای اسلحه مصاف، جدی تر از بسیاری طرح های مشابه باشد و نوع طراحی و ساخت نمونه های مختلف آن نشان می دهد می توان این محصول را به عنوان یکی از کاندیداهای اصلی جهت تجهیز یگانهای مختلف نیروهای مسلح ایران باشد؛ موضوعی که با توجه به تهدیدات مختلف منطقه ای و ضرورت ارتقاء تجهیزات یگانهای سرپنجه، از اهمیتی بیش از گذشته برخوردار باشد.

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=12135

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.