اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

یادداشت: لغو مجوزهای حمله به عراق توسط سنای آمریکا؛ آیا اشغالگری پایان می‌یابد؟

  • کد خبر : 27127
  • 25 اردیبهشت 1402 - 15:02
یادداشت: لغو مجوزهای حمله به عراق توسط سنای آمریکا؛ آیا اشغالگری پایان می‌یابد؟
در مارس ۲۰۲۳ مجلس سنا آمریکا ۲۰ سال پس از حمله نیروهای اشغالگر آمریکایی به عراق، مجوزهای این جنگ را لغو کرد. دولت آمریکا به اعتبار دو مجوز ۱۹۹۱ و ۲۰۰۲ حق قانونی هجوم به عراق و مدیریت نیروهای نظامی آمریکایی در آن را داشت که با لغو این مجوزها، ورود مجدد یگان­های نظامی آمریکا­ به عراق و سیطره بر آن مستلزم موافقت سنا و کنگره آمریکاست. این مجوزها اختیار فرماندهی و هدایت نیروهای نظامی آمریکا در عراق را به دولت واگذار می­کرد که با لغو آنها این اختیار نیز سلب گردید. پیش از این یکبار در سال ۲۰۲۱ کنگره آمریکا خواستار لغو این مجوزها شده بود که با مخالفت سنا مواجه شد و به تصویب نرسید. نکته حائز اهمیت آن است که لغو این مجوزها تاثیری بر حضور نیروهای آمریکایی در عراق که به بهانه مبارزه با تروریسم فعالیت دارند، نخواهد گذاشت.

مجلس سنا به لغو توجیهات و مجوزهای قانونی برای حمله به عراق در سال‌های ۱۹۹۱ و ۲۰۰۳ رأی داد و خواسته اکثریت سناتورها برای سلب اختیارات جنگ از قوه مجریه را تنها چند روز پس از بیستمین سالگرد یورش نظامیان آمریکایی به عراق، تأیید کرد.  این مجلس با ۶۶ رای موافق و ۳۰ رای مخالف قطعنامه‌ای را برای لغو مجوز حمله به عراق در سال ۲۰۰۲ و استفاده از نیروی نظامی یا AUMF (مجوز استفاده از نیروی نظامی) صادر کرد.

کنگره آمریکا قبل از تهاجم مارس ۲۰۰۳ توسط نیروهای ایالات متحده و متحدانش این مجوز را به قوه مجریه آمریکا اعطا کرده بود. سنا همچنین مجوز سال ۱۹۹۱ برای استفاده از نیروی نظامی در جنگ اول خلیج فارس را نیز لغو کرد. سناتورهای حامی لغو مجوزها قائل به این هستند که: “انجام این کار برای جلوگیری از سوء استفاده روسای جمهور آینده از قدرتشان ضروری است، البته لغو این مجوزها مانع از تلاش­های فعلی آمریکا بر ضد تروریسم در عراق و خاورمیانه نمی­شود.”

برخی نیز بیان کردند که ایالات متحده، عراق و کل جهان از سال ۲۰۰۲ به بعد به‌طور چشمگیری تغییر کرده‌اند، و زمان آن فرا رسیده است که قوانین با این تغییرات مطابقت داشته باشند. بنابراین عمر این مجوزها به پایان رسیده است. البته آمریکایی­ها به شدت به ادامه حضور خود در خاورمیانه و یا سایر نقاط جهان تاکید دارند و  سنا نیز اعلام کرد که لغو این مجوزها به اعضای آمریکایی فعال در خارج آسیبی نمی‌رساند، و آنها فعالیت خود را ادامه خواهند داد.

چاک شومر، رهبر حزب غالب، پیش از رای گیری در مجلس سنا گفت: «این مجوزها مانع توانایی ما برای ایمن نگه داشتن آمریکایی­ها می­شود. حفظ این مجوزها، فرصت دیگری برای دولت­های آینده بوجود می­آورد تا از آنها سوء استفاده کنند. اختیارات جنگ در دست کنگره است و باید در اختیار آن بماند (نه در اختیار قوه مجریه).»

این قانون اکنون به کنگره می­رود، جایی که نمایندگان آماده اقدام و اجرایی سازی آن هستند. در سال ۲۰۲۱، زمانی که دموکرات‌ها کنگره آمریکا را تحت کنترل داشتند، آن کنگره به لغو مجوز سال ۲۰۰۲ رأی داد، اما هرگز در سنا رأی نیاورد. زمانی که چهل و نه جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان به دموکرات‌ها در رأی دادن به لغو این مجوز پیوسته بودند اما در نهایت با مخالفت سنا مواجه شدند.

سناتور جمهوری خواه “تاد یانگ” که به همراه “تیم کین” سناتور دموکرات این لایحه را به سنا آوردند، پس از رای گیری در بیانیه­ای گفت: «ائتلافی گسترده و متنوع در کنگره از این قانون حمایت خواهد کرد و من امیدوارم که این طرح به سرعت مورد بررسی و اجرا قرار گیرد.» “کوین مک کارتی”، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز ماه گذشته در نشست جمهوری‌خواهان در فلوریدا به خبرنگاران گفت که طرح لغو مجوزهای هجوم به عراق به احتمال زیاد برای رای‌گیری به صحن علنی کنگره راه پیدا می‌کند. “کارین ژان پیر”، سخنگوی کاخ سفید نیز در این باره اعلام کرد: «پرزیدنت بایدن از لغو مجوزهای سال ۱۹۹۱ و ۲۰۰۲ حمایت می­کند و آماده جایگزینی مجوزهای منسوخ با چارچوب محدود و مشخصی است که تضمین می کند ما می توانیم به محافظت از آمریکایی ها در برابر تهدیدات تروریستی ادامه دهیم. ما مدت‌هاست که از لغو این مجوزها حمایت کرده‌ایم و سنا را برای این اقدام مورد تحسین قرار می‌دهیم. ما از مجلس می خواهیم که به سرعت در تصویب آن اقدام کند.» “تیم کین” سناتور دموکرات نیز در حمایت این اقدام اذعان داشت: «لغو این مجوزها پایانی بر شیطنت­هایی مانند شیطنت ترامپ است که حمله به قاسم سلیمانی، فرمانده نظامی ایران در عراق را با استناد به این مجوزها انجام داد.»

البته آنچه امروز در واقعیت میدان عراق شاهد آن هستیم این است که آمریکایی­ها با وجود کاهش نیروهای خود، تمایلی به ترک عراق ندارند. تحرکات پیوسته کاروان­های نظامی آمریکا در شمال عراق و منطقه ­ای در جنوب سوریه به نام “التنف”  گویای این مطلب است. گرچه بسیاری از مردم و مسئولیت عراقی هنوز آمریکایی­ها را اشغالگر می­دانند اما دولت آمریکا همواره حضور خود در عراق را به استناد قانون و توجیهاتی برای حفاظت از منافع آمریکا تلقی کرده است. این مطلب در لغو مجوزهای ۱۹۹۱ و ۲۰۰۲ نیز صدق می­کند چرا که مجلس سنا تعدادی از بندها را قبل از رأی گیری برای تصویب نهایی رد کرد؛ از جمله اصلاحیه سناتور جمهوری خواه “رند پل” برای لغو حضور نظامی از سال ۲۰۰۱ که به بهانه رهگیری مسئولان حملات ۱۱ سپتامبر صورت گرفته بود.

بنابراین سنا هنوز هم تاکید دارد که مبنای قانونی بسیاری از فعالیت­های آمریکا در عراق، شامل فعالیت­های ضد تروریسم ایالات متحده است. کار حتی از این هم جلوتر رفت و علاوه بر حضور نظامیان برای پیگیری مسئولان حمله ۱۱ سپتامبر، به مبارزه با نیروهای مقاومت عراق نیز رسید. سناتور جمهوری خواه “لیندسی گراهام” قائل به لغو مجوز حضور نیروهای آمریکایی علیه گروه­های مقاومت عراق بود که این اصلاحیه نیز شکست خورد و سنا به دلیل “اهمیت مقابله با شبه نظامیان تحت حمایت ایران” با آن مخالفت کرد. توانایی هدف قرار دادن نیروهای مقاومت در عراق یکی از مسائل مهم و مورد تاکید جمهوری خواهانی بود که با لغو این مجوزها مخالف بودند. 

در مقابل حامیان لغو مجوزها گفتند که بایدن برای انتقام از گروه­های مورد حمایت ایران نیازی به اختیارات کنگره ندارد و در صورت لزوم فورا اقدام خواهد کرد. سناتور دموکرات “باب منندز” در این باره گفت: «پرزیدنت بایدن اطلاعات را بررسی و با مشاوران خود مشورت کرد. او علناً متعهد شد که به دفاع در برابر تجاوزات ایران و پاسخ به حملات علیه نیروهای آمریکایی ادامه دهد.»

بنابراین گرچه سناتورهای آمریکایی گامی در کاهش اختیارات دولت آمریکا برای لشگرکسی ­های متعدد و بی حساب و کتاب به عراق برداشته ­اند و از آن به پایان جنگ عراق تعبیر می­کنند اما در واقع بر ادامه حضور نظامیان آمریکایی در عراق با عناوینی مانند مبارزه با تروریسم، مبارزه با رهبران القاعده و مجریان حمله ۱۱ سپتامبر و جلوگیری از قدرت یافتن نیروهای مقاومت عراقی تاکید دارند.

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=27127

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.