اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

دیدار وزرای خارجه سوریه و ترکیه پس از ۱۲ سال در مسکو

  • کد خبر : 26967
  • 20 اردیبهشت 1402 - 19:51
دیدار وزرای خارجه سوریه و ترکیه پس از ۱۲ سال در مسکو
نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه در مسکو برگزار شد و حاضران این جلسه بر احترام به تمامیت ارضی سوریه و طراحی نقشه راه برای پیشبرد روابط ترکیه و سوریه تاکید کردند.

به گزارش اخبار جهادی، نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه در ۲۰ اردیبهشت ماه با هدف بررسی تحولات سوریه و رفع اختلافات بین آنکارا و دمشق در مسکو آغاز شد و یکی از دستاوردهای مهم این نشست، دیدار وزرای خارجه ترکیه و سوریه پیش از آغاز نشست مسکو بوده است. این دیدار پس از ۱۲ سال با حضور وزرای خارجه ایران و روسیه انجام شد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در آغاز این نشست، دیدار وزرای خارجه ترکیه، سوریه، ایران و روسیه را مهم توصیف کرد و گفت: ما به طور پیوسته برای دستیابی به این نتیجه حرکت کرده‌ایم. روند عادی‌سازی روابط میان ترکیه و سوریه، فرصت‌های جدیدی را برای نشست آستانه در خصوص حل بحران سوریه ایجاد می‌کند. آغاز روند عادی‌سازی میان ترکیه و سوریه بر روی اوضاع منطقه و به طور کلی خاورمیانه تاثیر مثبتی می‌گذارد.

وزیر خارجه روسیه در ادامه، پیشنهاد تدوین یک نقشه راه در چارچوب روند عادی‌سازی روابط میان آنکارا و دمشق را ارائه کرد و گفت: نقشه راه حل و فصل پرونده سوریه باید برای نشست بعدی وزرای خارجه ترکیه، سوریه، ایران و روسیه تهیه شود و سپس به روسای جمهور ارائه شود.

در پایان این نشست بیانیه مشترکی از سوی چهار کشور صادر شد. در این بیانیه آمده است که با توجه به قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل و بیانیه‌های رسمی در روند آستانه، شرکت کنندگان بر تعهد خود نسبت به تمامیت ارضی سوریه، عدم دخالت در امور داخلی و مبارزه با تمام اشکال تروریسم، تجزیه طلبی و افراط گرایی در این کشور تأکید کردند. شرکت کنندگان همچنین توافق کردند معاونان وزرای خارجه وظیفه طراحی نقشه راهی برای پیشبرد روابط بین ترکیه و سوریه با هماهنگی وزارتخانه‌های دفاع و روسای اطلاعاتی چهار کشور را بر عهده بگیرند.

شایان ذکر است نشست اولیه روسیه، ترکیه و سوریه در مسکو بدون حضور ایران برگزار شد اما مدتی بعد سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه طی نشست خبری مشترک با سامح شکری، همتای مصری خود در مسکو از توافق اولیه‌ برای پیوستن ایران به روند عادی سازی روابط ترکیه و سوریه با مشارکت و میانجی‌گری روسیه خبر داد.

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=26967

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.