اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

بحران در سودان؛ آتش بس و جنگ ادامه دارد

  • کد خبر : 26749
  • 05 اردیبهشت 1402 - 18:51
بحران در سودان؛ آتش بس و جنگ ادامه دارد
علیرغم موافقت طرفین سودانی با آتش بس پیشنهادی وزیر خارجه آمریکا به مدت سه روز، درگیری مسلحانه در شهرهای مختلف این کشور از جمله شهر خارطوم ادامه دارد.

به گزارش اخبار جهادی، در بامداد سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه و در پایان نهمین روز از درگیری‌های سودان، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا از موافقت سران ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع با برقراری آتش بس به مدت سه روز خبر داد. بلینکن همچنین در مورد حضور اعضای گروه واگنر و یوگنی پریگوژین رئیس این شرکت نظامی روسی در سودان ابراز نگرانی کرد.

یوگنی پریگوژین، رئیس شرکت واگنر اخیرا در نامه‌ای سرگشاده به طرفین درگیر در سودان، آمادگی خود را برای میانجیگری برای برقراری آتش بس اعلام کرده بود. پریگوژین در این پیام گفته است: «من یوگنی پریگوژین هستم. مدت طولانی در سودان بودم و با همه تصمیم گیرندگان در این کشور ارتباط داشتم.
سازمان ملل متحد و بسیاری از احزاب دیگر می‌خواهند خون سودانی‌ها را بریزند و من شخصا برای مردم سودان آرزوی صلح می‌کنم. آنچه اکنون در سودان اتفاق می‌افتد آن چیزی نیست که ما سودانی‌ها را برای داشتن سلاح آموزش دادیم، چرا که ما آنها را برای دفاع از مرزهای خود در برابر دشمنان آموزش دادیم.»

آتش بس سه روزه با میانجی‌گری آمریکا در حالی برقرار شد که اوضاع در سودان روز به روز بحرانی‌تر می‌شود و کشورهای مختلف، تعداد زیادی از دیپلمات‌ها و شهروندان خود را از این کشور خارج کرده‌اند.

در همین راستا بن والاس، وزیر دفاع انگلیس گفت عملیات نظامی تخلیه کارکنان و اتباع خارجی از شهر خارطوم با مشارکت ۱۲۰۰ سرباز انگلیسی و نیروهای کشورهای متحد انجام شده است. طبق گزارش اسکای نیوز به نقل از منابع محلی، ارتش انگلیس گروهی از نظامیان خود را با یک فروند هواپیمای ترابری سی-۱۷ برای انجام ماموریت شناسایی و کمک به تخلیه شهروندان انگلیسی به بندری در شرق سودان ارسال کرده است.
تخلیه سریع اتباع خارجی از سودان، بیانگر اوضاع وخیم این کشور است و به نظر می‌رسد در روزهای آینده برای این کشور اتفافات ناگوارتری رقم بخورد.

علیرغم برقراری توافق آتش بس، درگیری در شهر خارطوم و برخی نقاط سودان همچنان ادامه دارد. جنگنده‌های ارتش سودان روز گذشته مواضع نیروهای پشتیبانی سریع در مناطق الجریف، کافوری، خارطوم بحری و جاده المعونه در شمال پایتخت را بمباران کردند. ارتش سودان همچنین مدعی پاکسازی شهر الابیض در جنوب سودان از سیطره نیروهای پشتیبانی سریع شده است.
در غرب سودان نیز درگیری‌های سنگینی در شهر الجنینه مرکز استان دارفور غربی آغاز شده و تاکنون پیشروی خاصی برای طرفین گزارش نشده است.

گفتنی است در جریان درگیری‌های روز گذشته در خارطوم، یک دیپلمات وابسته اداری سفارت مصر کشته شده است. وزارت خارجه مصر و ارتش سودان با انتشار بیانیه‌ای کشته شدن این دیپلمات مصری را تأیید کرده‌اند. ارتش سودان در بیانیه‌ی ابتدایی خود مدعی شد که دیپلمات مصری یک مستشار نظامی بوده است اما در بیانیه دوم ضمن عذرخواهی بابت اشتباه پیش آمده گفت که دیپلمات مصری یک وابسته اداری بوده و در جریان حمله نیروهای پشتیبانی سریع کشته شده است.

سودان یازده روز است که صحنه درگیری‌های خونینی بین نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی ژنرال محمد حمدان دقلو معروف به «حمیدتی» و ارتش سودان به فرماندهی ژنرال عبدالفتاح البرهان است. اوج این درگیری داخلی در شهرهای خارطوم، الفاشر، الجنینه، مروی و… رقم خورده و همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: تمدید آتش بس در سودان؛ قشون کشی ارتش برای تسخیر خارطوم

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=26749

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.