اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

تمدید آتش بس در سودان؛ قشون کشی ارتش برای تسخیر خارطوم

  • کد خبر : 26739
  • 01 اردیبهشت 1402 - 23:45
تمدید آتش بس در سودان؛ قشون کشی ارتش برای تسخیر خارطوم
علیرغم تمدید ۷۲ ساعته آتش بس با میانجی‌گری آمریکا در سودان، درگیری و تجمیع نیرو در شهر خارطوم همچنان ادامه دارد.

به گزارش اخبار جهادی، در هفتمین روز از درگیری‌های داخلی سودان، ژنرال محمد حمدان دقلو (حمیدتی) فرماندهی نیروهای پشتیبانی سریع، در بیانیه‌ای موافقت خود را با تمدید آتش‌بس بشردوستانه به مدت ۷۲ ساعت از ساعت شش صبح امروز (۱ اردیبهشت ماه) به مناسبت عید سعید فطر و ایجاد گذرگاه‌های انسانی برای خروج شهروندان از مناطق درگیری اعلام کرد. علیرغم تمدید این توافق، درگیری و تبادل آتش ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در شهر خارطوم همچنان جریان دارد.

در جریان این درگیری‌ها جنگنده‌های ارتش سودان حملات هوایی گسترده‌ای را علیه مواضع نیروهای پشتیبانی سریع در جنوب خارطوم پایتخت این کشور اجرا کردند. طبق گزارش منابع محلی به نقل از مقامات ارتش سودان، این حملات هوایی پیش زمینه‌ای برای آغاز یک عملیات زمینی در خارطوم خواهد بود. در همین راستا ارتش سودان با صدور بیانیه‌ای از تجمیع و استقرار هزاران نیروی مسلح، اطلاعاتی و پرسنل ذخیره برای انجام یک عملیات خبر داده است. ارتش سودان اعلام کرد که این عملیات پس از انجام یک عملیات تعیین کننده هوایی طی صبح امروز در دستور کار قرار گرفته است.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که در جریان جابجایی نیروهای آمریکایی در سودان، پیش از تخلیه احتمالی سفارت این کشور در خارطوم، یک شهروند آمریکایی کشته شده است. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز با تایید این خبر، به خانواده این شخص تسلیت گفت. وی از ارائه جزئیات بیشتر در این مورد خودداری کرده است.

درگیری‌های سودان در حالی افزایش می‌یابد که اخیرا منابع محلی و غربی نیز مدعی درخواست کمک نظامی نیروی پشتیبانی سریع سودان از اریتره برای حمله به شهر کسلا در شرق سودان و در نزدیکی مرز اریتره شدند. شهر کسلا در جریان درگیری‌های ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در ۲۷ فروردین ماه به تصرف کامل ارتش سودان درآمد.
رسانه‌های غربی مدعی حمایت ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده ارتش ملی لیبی و نیروهای شرکت نظامی خصوصی روسیه (واگنر) از نیروهای پشتیبانی سریع هستند و در این راستا اقدام به ارسال دستکم یک هواپیما برای ارسال تجهیزات نظامی برای این نیروها کرده‌اند. همچنین گفته می‌شود مصر نیز جنگنده‌ها و خلبانان خود را برای حمایت از ارتش سودان به این کشور فرستاده است اما این ادعا تاکنون از مقامات مصری تکذیب شده است.

لازم به ذکر است که نیروهای پشتیبانی سریع در شامگاه ۳۰ فروردین ماه، ۲۷ نظامی مصری بازداشت شده در پایگاه هوایی مروی را به صلیب سرخ تحویل دادند. این نظامیان در پروازی از شهر خارطوم به قاهره منتقل شدند.

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=26739

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.