اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

چرا باکو دیپلمات‌های ایرانی را اخراج کرد؟

  • کد خبر : 26506
  • 18 فروردین 1402 - 17:59
چرا باکو دیپلمات‌های ایرانی را اخراج کرد؟
دولت باکو روز پنجشنبه ۱۷ فروردین با فراخوانی سید عباس موسوی سفیر جمهوری ایران در باکو، مدعی شده است که دیپلماتهای ایرانی فعالیت‌های خرابکارانه ضد آذربایجانی در این کشور انجام می‌دهند. وزارت خارجه دولت باکو چهار دیپلمات جمهوری اسلامی ایران را عنصر نامطلوب اعلام کرده و به آنها ۴۸ ساعت فرصت داده تا خاک آذربایجان را ترک کنند.

به گزارش اخبار جهادی، وزارت خارجه آذربایجان علت این تصمیم را انجام فعالیت غیر دیپلماتیک و نقض کنوانسیون ۱۹۶۱ وین اعلام کرده است. همچنین اجازه اقامت معلمان مدرسه ایرانیان مقیم آذربایجان نیز تمدید نشده و مقام‌های باکو معتقدند که معلمان ایرانی در این کشور جاسوسی و فعالیت خرابکارانه ضد آذربایجان انجام می‌دهند.

تلاش شهروندان عادی برای سرنگونی حکومت!

مقام‌های باکو پس از بازداشت چهار شهروند به اتهام تیراندازی به نماینده مجلس فاضل مصطفی، جمهوری اسلامی ایران را عامل پشت پرده این حمله اعلام کردند. سیاوش نوروز اف نماینده مجلس این کشور خواستار عذرخواهی سفارت ایران از دولت باکو بابت تیراندازی به فاضل مصطفی شده است!

همچنین شش شهروند اسلام‌گرای آذربایجانی دیگر با اتهام انجام عملیات تروریستی و تلاش برای سرنگونی حکومت کنونی دستگیر شده اند. این شش شهروند متهم هستند که با روح الله آخوندزاده زندانی سیاسی سابق و حجت الاسلام والمسلمین بختیار بایرام اف شهروندان آذربایجانی مقیم ایران تلاش کرده‌اند تا حکومت را سرنگون کنند. تاکنون دلیلی قانع کننده‌ای که توضیح دهد این شهروندان عادی چگونه می‌خواستند دولت باکو را سرنگون کنند اعلام نشده است.

رویه‌ نادرست ایران!

این اقدام مغرضانه دولت باکو در حالی انجام می‌شود که پس از عملیات تروریستی تیراندازی در زیارتگاه شاهچراغ شیراز که شهروند وهابی جمهوری آذربایجان هماهنگ کننده عملیات تروریستی بود؛ سفیر باکو در ایران احظار نشد و هیچ دیپلمات آذربایجانی نیز از سوی جمهوری اسلامی ایران اخراج نشد.

چرایی اقدامات دولت باکو

اقدام اخیر دولت باکو را می‌توان به تحولات اخیر در تهران مرتبط دانست. طی هفته گذشته، شناسنامه ایرانی و پاسبورت گلناره علی اوا، همسر یاسین حسین زاده، عامل حمله به سفارت دولت باکو در تهران رونمایی شده است. محسن پاک آیین سفیر اسبق ایران دولتمردان باکو را به دلیل نقش احتمالی در خروج غیرقانونی گلناره علی اوا از ایران به قاچاق انسان متهم کرده است.

همچنین روز چهارشنبه ۱۶ شهریور، ۲۲۰ نماینده مجلس شورای اسلامی ایران بیانیه ای بر علیه دولت باکو صادر کردند. در این بیانیه تصمیمات بی ثبات ساز دولت باکو، ایجاد پایگاه برای اسرائیل در خاک جمهوری آذربایجان و افتتاح سفارتخانه در سرزمین‌های اشغالی فلسطین محکوم شده است.
افزون بر این، تجمع نیروهای مسلح ایران در جنوب ارس هنوز ادامه دارد. امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره حضور نیروهای بیگانه از جمله اسرائیل در کنار مرزهای ایران و مسلحین سوریه که پس از جنگ دوم قره باغ در این کشور ماندگار شده‌اند به دولت باکو هشدار داده است.

تلاش برای تقویت مواضع دولت علیف

می‌توان مدعی شد که دولت باکو در موضع ضعف قرار گرفته و در موضوعات اخیر، کفه ترازوی روابط به سود ایران سنگینی می‌کند. آنها این اتهام زنی‌ها را به‌خاطر ایجاد تعادل به نفع خود انجام می‌دهند.

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=26506

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.