اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

پیشروی ناکام جمهوری آذربایجان در شمال کریدور لاچین

  • کد خبر : 26297
  • 08 فروردین 1402 - 6:10
پیشروی ناکام جمهوری آذربایجان در شمال کریدور لاچین

نیروهای دولت باکو صبح امروز عملیات جدیدی را در شمال کریدور لاچین با هدف مسدودسازی مسیرهای منتهی به استپاناکرت (خانکندی) آغاز کردند. هرچند که اخبار اولیه حاکی از موفقیت دولت باکو در این امر بود؛ اما در ادامه، نیروهای آذربایجانی از مسدودسازی جاده‌ خانکندی-خلفلی-تورشسو عقب نشینی کرده و در ارتفاعات ساریبابا در شرق جاده مستقر شدند.

به گزارش اخبار جهادی، ستاد اطلاع رسانی (دولت دفاکتو) آرتساخ، متعلق به ارامنه قره باغ کوهستانی از ثبت یک تجاوز جدید توسط نیروهای ارتش آذربایجان در ساعت ۹ صبح به وقت محلی در روز دوشنبه هفتم فروردین (۲۷ مارس) خبر داد. بر اساس این بیانیه، یگانی از ارتش جمهوری آذربایجان تلاش کرده‌ است تا یک ارتفاع دیگر که مشرف بر جاده خانکندی(استپاناکرت) – خلفلی(گابالیش) – ترشسو(لیساگور) است را تصرف کند. اما نیروهای مسلح قره باغ کوهستانی که در این محدوده مستقر شده‌اند و در حال آماده باش قرار دارند، از پیشروی آنها جلوگیری کرده‌ و گزارش مرتبط با این رویداد به فرماندهی نیروهای صلحبان روسی ارسال شده است.

بر اساس اطلاعات واصله، نیروهای آذربایجانی اکنون در بلندیهای شرق جاده در ارتفاعات ساریبابا مستقر هستند. دولت باکو به ارمنی‌ها تا ۹ آپریل مهلت داده است تا این منطقه را ترک کنند! به نظر می‌رسد عقب‌نشینی باکو از تصرف این راه، با شلوغی‌های اسرائیل مرتبط باشد؛ همچنین به نظر می‌رسد دولت باکو همه تحولات میدانی را به بعد از انتخابات ترکیه موکول کرده باشند.

سابقه نقض آتش بس

نیروهای آذربایجان پیش از این در پنجم فروردین با پیشروی در شمال ترشسو(لیساگور)، راه خاکی و ارتباطی جایگزینِ جاده کریدور لاچن به مرکز قره باغ کوهستانی را قطع کرده بودند. دولت باکو دلیل این اقدام را جلوگیری از اعزام نیروی نظامی، اسلحه و مهمات و تجهیزات نظامی از ارمنستان برای ارامنه قره باغ (ناگورنو کاراباخ) بیان کرده بود؛ اما ارامنه، استفاده از این مسیر خاکی را، به‌عنوان یک جایگزین برای مسیر مسدود شده شوشا اعلام کردند که مدت‌هاست توسط دولت باکو و فعالان محیط زیستی علیف مسدود شده است.

ستاد اطلاع رسانی آرتساخ ارامنه قره باغ کوهستانی از تیراندازی نیروهای آذربایجان با سلاحهای سبک در نزدیکی خطوط تماس به کشاورزان ارمنی در باغهای انار مارتاکرت(آق دره) و شمال شرقی قره باغ کوهستانی خبر داده است. در این حادثه کسی آسیب ندیده است.
رازمیک هاروتونیان و یرواند بالاسانیان حوالی ساعت ۱۰:۱۰ به وقت محلی روز شنبه پنجم اسفندماه در زمین‌های کشاورزی روستای سوس منطقه کارمیر شوکا مارتونی(خوجاوند) هدف تیراندازی با سلاح‌های سبک قرار گرفتند.
در همین روز ووا خاچاطریان و روبن آلاوردیان از اهالی روستای تخاورد، نزدیک ارتفاعات فرخ (پاروخ) حوالی ساعت ۱۱:۰۵ هنگام انجام کارهای کشاورزی در مزرعه گندم مورد تیراندازی نظامیان آذربایجانی قرار گرفتند. این تیراندازی نیز تلفاتی نداشت اما کار کشاورزی متوقف شد. این موارد نیز از طریق پلیس محلی و وزارت دفاع ارامنه قره باغ به فرماندهی صلحبانی گزارش شده است.

توجیه وزارت دفاع آذربایجان

وزارت دفاع آذربایجان این تیراندازی‌ها را در جهت جلوگیری از ساخت سنگر و حفاری کانال برای مقاصد نظامی بیان می‌کند.

آذربایجان همچنان به شناسایی در منطقه قره باغ ادامه می‌دهد. مردم محلی در روستای تغاورد گشت زنی یک فروند پهپاد از ساعت ۲۲ شامگاه چهارم فروردین تا ۲و۴۰ دقیقه پنجم فروردین را گزارش کرده‌اند.

فشار برای ادغام

این تنش‌ها در حالی رخ می‌دهد که دولت آذربایجان از مقام‌های ارمنی قره باغ برای سفر به باکو دعوت کرده‌اند تا در زمینه انجام پروژه‌های عمرانی طبق مفاد بیانیه سه جانبه مسکو ( نهم نوامبر ۲۰۲۰) و ادغام در ترکیب این کشور گفتگو کنند. به نظر می‌رسد که دولتمردان باکو در یک برنامه از پیش تعیین شده فشار را به ارامنه افزایش می‌دهند تا با ارائه مشوق‌ها، مردم و مقام‌های ارمنی را در مقابل یکدیگر قرار دهند و در نهایت آنها را مجبور به تسلیم در مقابل خواسته‌های خود و خودداری از ادعای استقلال کنند.

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=26297

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.