اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

تلویزیون دولت باکو؛ ترکمنچای را لغو کنید

  • کد خبر : 25711
  • 30 بهمن 1401 - 12:36
تلویزیون دولت باکو؛ ترکمنچای را لغو کنید
شبکه های تلویزیونی دولت باکو در تبلیغات خود مدعی هستند که مناطق شمال غرب ایران متعلق به کشور آذربایجان است که باید بازگردانده شود. کار به جایی رسیده است که شبکه تلویزیونی آذ.تی.وی. و شبکه تلویزیونی اجتماعی(ای.تی.وی) دولت باکو خواستار لغو معاهده ترکمنچای شده است.

تاریخ سازی توسط افراد وابسته به دولت باکو همواره دنبال می‌شود و این جریان پان ترک تلاش می‌کند تا توهم وجود کشور مستقل و بزرگ آذربایجان را اثبات کند که ایران و روسیه در معاهده ترکمنچای آن را میان خود تقسیم کرده اند! این موضوع در کتاب‌های تاریخ مدارس، فیلم‌ها، مباحث سیاسی و هر جای دیگری در این کشور تکرار می‌شود.

شبکه دولتی آذ.تی.وی. جمهوری آذربایجان برنامه ای به مناسبت یکصد و نود و پنجمین سال امضای معاهده ترکمنچای در ۱۰ فوریه ۱۸۲۸ پخش کرده است. “جبی بهرام اف” مدیر شعبه “آذربایجان غربی” (ارمنستان) موسسه تاریخ آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان درباره معاهده و نتایج آن مدعی شده است: “به موجب این معاهده یک ملت به دو نیم تقسیم شده است و باید آن را لغو کرد.” جبی بهرام اف به همین هم بسنده نکرده و با اشاره به تلاش الهام علی اف برای الحاق بخش هایی از ارمنستان به جمهوری آذربایجان گفته است: “من نیز به عنوان عضو “انجمن آذربایجان غربی” و مدیر شعبه “آذربایجان غربی” در موسسه تاریخ آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان، مسئولیت آماده کردن مبانی حقوقی و نظری این کار را به عهده گرفته ام.”

کارشناس دیگر برنامه ایلقار نفتعلی اف دکترای فلسفه تاریخ نیز ادعای مشابهی درباره تقسیم آذربایجان را تکرار کرده و گفته است: “معاهده امضا شده در ۱۰ فوریه ۱۸۲۸ به استقلال و دولتگرایی آذربایجان پایان داده و اراضی آذربایجان به دو نیم تقسیم شد.”
نفتعلی اف همچنین درباره ادعاهای الهام علی اف رئیس جمهور دولت باکو برای دفاع از حقوق آذری های ایران مدعی شده است: “شما می دانید که سال گذشته ، رییس جمهوری پیروز آذربایجان، جناب الهام علی اف درباره سازماندهی آذربایجانی های غربی (مهاجران آذری از ارمنستان) با شهروندان (آذری های رانده شده یا فرار کرده از ارمنستان) دیدار و تاکید کرد که پس از آزادسازی قره باغ و اطراف آن، اکنون نوبت به آذربایجان غربی (ارمنستان) یعنی اراضی تاریخی آذربایجان رسیده است. جناب رییس جمهوری در سخنرانی های قبلی خود هم بارها تاکید می کرد که هم زنگزور و هم منطقه گویچه و هم ایروان، اراضی تاریخی آذربایجان است. بیان رسمی این مطلب و نیز تدوین شدن راهبرد بازگشت به آذربایجان غربی، این امید ما را تقویت می کند که ما به اراضی تاریخی خود باز می گردیم.”

تلاش رسانه های دولتی باکو فقط به آذ.تی.وی محدود نشده و “شبکه تلویزیون اجتماعی (ای.تی.وی)” در میزگرد تلویزیونی این سوال را به بحث گذاشت که آیا می توان معاهده ترکمانچای را نقض و لغو کرد؟!

استاد تاریخ آذربایجان؛ باعث خنده دیگران نشویم!

نصیب نصیبلی کارشناس تاریخ، یکی از افراد منتقد رویکرد تاریخ سازی در آذربایجان است. وی با انتقاد از مطالب منتشر شده نادرست در شبکه های اجتماعی اظهار کرده است: “برخی افراد ادعا می‌کنند که کشور ایران در زمان انعقاد عهدنامه‌های گلستان و ترکمنچای وجود نداشته و کشوری به نام ایران در سال ۱۹۳۵ رسمیت یافت. این موضوع نادرست بوده و در متن قرارداد ترکمنچای به‌ نام ایران و روسیه اشاره شده است. همچنین در متن قرارداد از حکومت‌های رومانوف و قاجار هم نام برده اند. متن قرارداد در دو نسخه فارسی و روسی نگارش شده و برخلاف ادعاها کلمه پرسیا (کلمه ای که دولتهای اروپایی برای نامگذاری ایران از آن استفاده می‌کردند) در آن موجود نیست.
وی در پاسخ به ادعاهای موجود درباره متن ساختگی معاهده ترکمنچای گفته است: “متن قرارداد ترکمنچای در اینترنت هم موجود است و اگر کسی مدعی است که این نسخه ها اورجینال نیست می‌تواند نسخه اصلی را ارائه کند.”
نصیب نصیب لی همچنین به منتقدان خود گفته است: “این قبیل گفته ها فقط درباره معاهده‌های گلستان و ترکمنچای مطرح نشده و بهتر است باعث خنده دیگران نشویم.”

دولتمردان باکو با ادعاهایی از این دست بیشتر از گذشته بر طبل اختلاف می‌کوبند و با مواضعی که دارند در مسیر تنش زایی پیش می روند. ادعاهای دولت باکو و رسانه‌های این کشور در حالی مطرح می‌شود که در سوی دیگر، در ایران، صحبت از قراردادهای ننگین گلستان و ترکمنچای مغفول مانده و دیگر خبری از آن در رسانه‌های رسمی و تلویزیون کشور یافت نمی‌شود. بهتر آن است که سیاست‌گذاری در این زمینه تغییر کند و موضوع معاهده ترکمنچای و حقوق ملت ایران در خصوص مالکیت بر سرزمین‌های شمالی یعنی اران و شروان و ماحولها، به روشنی و به کرّات برای مردم ایران بیان شود.

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=25711

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.