اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

ساخت «بیرقدار-۴ شبح»؛ پهپاد پر مدعای کاملا غیربومی ترکیه

  • کد خبر : 24885
  • 25 شهریور 1401 - 14:30
ساخت «بیرقدار-۴ شبح»؛ پهپاد پر مدعای کاملا غیربومی ترکیه
رسانه‌های ترکیه‌ در حالی مدعی ساخت پهپاد رادارگریز«بیرقدار» شده‌اند که جبهه اوکراین به قتلگاه این نوع پهپاد مبدل شده است.

به گزارش اخبار جهادی، یک رسانه ترکیه‌ای در حالی مدعی ساخت نمونه‌ای تازه از پهپاد رادارگریز «بیرقدار» شده که تحلیلگران نظامی بر این باورند برخلاف ادعای کشور سازنده، خانواده این پهپاد کاملا بومی نیست و در نبرد اوکراین و روسیه شمار قابل توجهی از آن‌ها توسط پدافند روسیه سرنگون شدند.

روزنامه «ینی شفق» مدعی شده که شرکت «بایکار» سازنده این نوع پهپاد نوع جدید پهپاد بیرقدار به نام «تی بی-۴ شبح» را که برابر رادار نامرئی خواهد بود، خواهد ساخت. گفته‌می شود که بدنه بیرقدار-۴ باریک‌تر و سطح مقطع راداری کمی از خود به جا می‌گذارد و این باعث می‌شود که خاصیت رادارگریزی داشته باشد.

این روزنامه مدعی شده که بیرقدار شبح در اوکراین تولید می‌شود. چندی قبل «واسیل بودنار» سفیر اوکراین در ترکیه گفت که شرکت ترکیه‌ای بایکار در حال حاضر در حال ساخت کارخانه‌ای در خاک اوکراین است.

بیرقدار، پهپاد رزمی با توانایی پرواز در ارتفاع متوسط ​​است که برای جمع آوری اطلاعات، انجام مراقبت و شناسایی و انجام حملات هوایی طراحی شده است. این پهپاد قادر است ۲۷ ساعت متوالی در ماموریت بماند و برد موثر ۱۵۰ کیلومتری دارد. بسته به ماموریت، این پهپاد قادر است به چهار بمب یا موشک هدایت شونده مجهز شود.

در این بین پهپادهای «بیرقدار» ارسالی ترکیه به اوکراین در این نبرد چندان موفق نبودند به طوری که جبهه اوکراین به قتلگاه آن‌ها مبدل شده است. وبگاه «ایرلایو» در این زمینه به نقل از   خلبانان اوکراینی نوشت که استفاده از پهپاد بیرقدار به دلیل پوشش پدافند هوایی روسیه در مناطق عملیاتی کاهش یافته است.

پیشتر نیز رسانه‌ها گزارش کردند که بر خلاف ادعای ترکیه، برخی قطعات این پهپادپیشرفته ساخت آمریکا، کانادا و کشورهای اروپایی است.

در حالیکه بایکار، غول دفاعی ترکیه مدعی است که پهپادهای رزمی محبوب خود را به طور کامل از داخل ترکیه تهیه می‌کند، قطعات پهپادهای سرنگون‌شده در درگیری‌های متعدد مشخص کرد که قطعاتی از این پهپاد توسط تولید کنندگان آمریکایی، کانادایی و اروپایی ساخته شده‌اند.

با افشای این مسئله، قانون‌گذاران آمریکا دولت بایدن را تحت فشار قرار گذاشته‌اند تا بررسی کند که چگونه قطعات و فناوری ایالات متحده به یکی از محبوب‌ترین نمونه‌های پهپاد ساخت ترکیه در بازار‌های جهانی تبدیل شده است.

در حالیکه پهپادهای اهدایی غرب و  ترکیه موفقیت چندانی در جبهه اوکراین با روسیه نداشته‌، همزمان با برپایی نمایشگاه هوایی در ترکیه، چند نمونه پهپاد با موتور اوکراینی نیز در این نمایشگاه عرضه شدند.

 این پهپادها با موتورهای اوکراینی در نمایشگاه «تکنوفست» در شهر «سامسون» ترکیه ارائه شدند.  بنابر ادعای «والری زالوژنی» فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، هواپیماهای بدون سرنشین بیرقدار تجهیزات نظامی روسیه را در طول نبرد منهدم کردند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=24885

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.