اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

از سرگیری روابط حماس و سوریه پس از حدود یک دهه!

  • کد خبر : 24896
  • 24 شهریور 1401 - 20:08
از سرگیری روابط حماس و سوریه پس از حدود یک دهه!
جنبش حماس فلسطین با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم خود جهت ازسرگیری روابط با سوریه پس از حدود ۱۰ سال خبر داد.

به گزارش اخبار جهادی، در ۲۴ شهریور ماه، جنبش مقاومت اسلامی حماس فلسطین با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حملات مکرر رژیم اسرائیل به خاک سوریه و تاکید بر اهمیت روابط با این کشور، خواستار وحدت امت برای مقابله با دشمن صهیونیستی شد.

در این بیانیه آمده است “جنبش مقاومت اسلامی حماس، تحولات خطرناک جاری در منطقه که به ملت فلسطین و آرمان‌های عادلانه آن لطمه وارد می‌کند را به دقت دنبال می‌کند که نمونه بارز این تحولات، شیوه‌های مختلف عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی، تلاش برای ادغام آن در منطقه و در کنار آن تلاش‌ برای سیطره بر منابع منطقه، غارت ثروت‌های آن، فتنه‌انگیزی بین ملت‌ها و کشورها و هدف قرار دادن جریان‌های پویا و تاثیرگذار آن است که در برابر پروژه صهیونیسم ایستاده‌اند.”

این جنبش با اهتمام ویژه‌ای پیگیر حملات دشمن صهیونیستی علیه کشور عزیز سوریه اعم از بمباران، قتل، ویرانگری و تلاش برای تجزیه این کشور و دور کردن آن از جایگاه تاریخی فعال و سازنده خود به ویژه در رابطه با قضیه فلسطین است. سوریه چندین دهه میزبان ملت فلسطین و گروه‌های مقاومت بوده و لازم است که ما در مقابل تجاوز وحشیانه علیه این کشور حامی و پشتیبان آن باشیم.

– در بیانیه حماس، موارد ذیل مورد تاکید قرار گرفته است:

۱- جنبش حماس، حملات مکرر دشمن صهیونیستی به سوریه به ویژه بمباران اخیر فرودگاه‌های دمشق و حلب را به شدت محکوم کرده و حمایت خود را از کشور عزیز سوریه در مقابل این تجاوزات اعلام می‌دارد.

۲- ما از رهبری و مردم سوریه به خاطر حمایت از مردم فلسطین و آرمان عادلانه آنها قدردانی می کنیم و امیدواریم که این کشور جایگاه خود در میان امت اسلامی و عربی را بازیابد. حماس از تمام تلاش‌های صادقانه با هدف دستیابی به صلح، ثبات و رفاه در سوریه حمایت می‌کند.

۳- حماس، در موضع ثابت خود در رابطه با وحدت سرزمین و ملت سوریه تاکید کرده و هرگونه تلاشی که باعث تجزیه کشور شود را محکوم می‌کند.

۴- ما در مقابله با طرح‌ها و توطئه‌های شوم رژیم صهیونیستی با هدف تجزیه و تقسیم امت و به غارت بردن ثروت‌های آن، در کنار هم خواهیم ایستاد. همه‌ی ما در یک صف واحد ملی، عربی و اسلامی برای مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی و مقابله با طرح‌های آن قرار داریم.

۵- حماس، خواستار پایان دادن کنار گذاشتن اختلافات و آشتی و تفاهم بین تمامی اقشار، طیف‌ها، کشورها به منظور تحقق منافع امت اسلامی می‌باشد.

۶- حماس بار دیگر بر استراتژی ثابت خود و اهتمام به توسعه و تقویت روابط خود با امت و کشورهای اسلامی و عربی و تمامی حامیان قضیه و مقاومت فلسطین تاکید می‌کند. در همین راستا، این جنبش بر ادامه تلاش‌ها به منظور تقویت روابط با کشور سوریه در چارچوب تصمیم خود مبنی بر ازسرگیری روابط با این کشور عزیز برای خدمت به امت و در راس آن قضیه فلسطین به ویژه در سایه تحولات سریع منطقه‌ای و بین‌المللی پیرامون قضیه و امت ما تاکید می‌کند.

در همین رابطه، خضر حبیب، از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین اقدام جنبش حماس برای توسعه روابط مستحکم با سوریه را گامی در مسیر درست خواند. وی بیان داشت: “این اقدام حماس، گامی در مسیر درست است و محور مقاومت را در رویارویی با اسرائیل تقویت خواهد کرد. قطع رابطه نه به نفع حماس است نه سوریه و نه حتی مساله فلسطین.”

شایان ذکر است حدود ۱۰ سال قبل و در جریان ناآرامی‌های سوریه، جنبش حماس به دلیل مخالفت با اقدامات دولت سوریه علیه مسلحین، روابط خود با دولت سوریه را قطع و اعضای این جنبش دمشق را ترک کردند.

ماه گذشته، خالد مشعل، رهبری جنبش حماس در خارج از فلسطین طی مصاحبه با شبکه الجزیره به دلایل خروج حماس از سوریه همزمان با شروع ناآرامی‌ها پرداخت و گفت: “این تصمیم توسط رهبری حماس گرفته شد زیرا وضعیت امنیتی در دمشق دیگر به صورتی نبود که حماس بتواند مسئولیت‌هایش را انجام دهد.”

تغییر مواضع حماس و سایر کشورهای منطقه به دلیل مقاومت و ایستادگی سوریه بر مواضع خود و همچنین پیروزی دمشق علیه تروریست‌ها صورت گرفته است. افزایش قدرت دولت رسمی سوریه با کمک متحدان پس از چندین سال، مقامات ارشد کشورهای منطقه و جهان را به تجدید نظر درباره موضع گیری علیه دمشق واداشته است.

پیش از این نیز طی ماه‌های اخیر، تعدادی از کشورهای عربی با عقب‌نشینی از مواضع سابق خود در قبال دولت سوریه، اقدام به عادی‌سازی روابط با این کشور و بازگشایی سفارتخانه‌های خود در دمشق کردند.

انتهای پیام/

منبع: تحولات جهان اسلام

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=24896

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.