اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

ناگفته‌های سقوط کابل از زبان فرمانده ارشد آمریکایی

  • کد خبر : 24547
  • 21 مرداد 1401 - 19:03
ناگفته‌های سقوط کابل از زبان فرمانده ارشد آمریکایی
فرمانده سابق تروریست‌های سنتکام در سالگرد خروج نیروهای خارجی از افغانستان گفت: بایدن به هشدارها درباره سقوط کابل توجه نکرد و تصمیم گرفت جنگ در این کشور را تمام کند.

به گزارش اخبار جهادی، ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده سابق تروریست‌های سنتکام در آستانه سالگرد تسلط طالبان بر افغانستان توضیحاتی در خصوص عوامل سقوط کابل ارائه کرد.

این نظامی بازنشسته آمریکایی در گفت‌وگو با نشریه پولیتیکو افزوده است که وی مخالف خروج کامل نیروهای خارجی بوده و اعتقاد داشته که آمریکا باید با حضور اندک نظامیان خارجی به نیروهای افغانستان برای دفاع از این کشور کمک کند، پیشنهادی که مورد مخالف واشنگتن قرار گرفت.

وی اضافه کرده است: «در آخرین ارزیابی رسمی اطلاعاتی که در ۸ آگوست به کاخ سفید گفتم به نظر من کابل سقوط خواهد کرد. فکر نمی‌کردم در آن آخر هفته سقوط کند. من فکر کردم ممکن است کمی بیشتر طول بکشد، ۳۰ روز یا بیشتر. اما احساس کردم کابل در کوتاه مدت محاصره خواهد شد.»

این ژنرال بلندپایه ارتش آمریکا درباره عملیات تخلیه گفت: روز پنجشنبه یا جمعه، در حین پرواز برای گفتگو با طالبان به من اطلاع داده شده که بخشی از نیروهای طالبان وارد کابل شدند، زمانی که با مقامات این گروه ملاقات کردم به آنها هشدار دادم که هدف ما انجام تخلیه است، اگر طالبان در این روند دخالت نکند، آمریکا علیه آنان حمله هوایی انجام نخواهد داد.

وی افزود: «در این دیدار ملابرادر، از آمریکا درخواست کرد برای تامین امنیت کابل وارد شهر شوند که این امر امکانپذیر نبود و به طور کلی طالبان در خروج نیرهای امریکایی کمک و امنیت بیرون فرودگاه کابل را تأمین کردند.»

وی درباره روز شروع بحران در فرودگاه کابل نیز گفت: «در تاریخ ۱۶ آگوست یک روز پس از سقوط قصد سفر به کابل داشتم، اما فرودگاه، باند فرودگاه، توسط افراد اشغال شده بود و ۱۶ ساعت طول کشید که نیروهای نیروهای آمریکا و کماندوهای افغانستان کنترل فرودگاه کابل را برعهده بگیرند.»

مک‌کنزی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا به رئیس‌جمهور امریکا هشدار داده بود که در صورت خروج نیروهای ایالات متحده، افغانستان به دست طالبان سقوط خواهد کرد، گفته است که در نامه‌هایی گفته بود که اگر نیروهای امریکایی به سرعت عقب‌نشینی کنند، احتمال فروپاشی وجود دارد.

وی اضافه کرده است: « من اصرار به باقی ماندن ۲۵۰۰ نظامی در افغانستان داشتم و بر این اعتقاد بودم که اگر این نظامیان در افغانستان باقی بمانند دولت افغانستان سقوط نخواهد کرد».

فرمانده پیشین سنتکام در ادامه عامل اصلی فروپاشی دولت افغانستان را مذاکرات دوحه دانست و گفت: آمریکا هرگز مشکل پناهگاه‌های امن در پاکستان برای طالبان را به‌طور رضایت‌بخشی حل نکرد؛ چیزی که به باور مک‌کنزی به سقوط دولت افغانستان کمک کرد.

مک‌کنزی در پاسخ به این پرسش که به‌خاطر تصمیم خروج دولت بایدن چقدر مقصر باشد، گفته است که هر دو دولت امریکا (بایدن و ترامپ) خواهان خروج از افغانستان بودند، نظر من متفاوت از رئیس جمهور بود، ولی در نهایت این رئیس جمهور آمریکا بود که این تصمیم را اتخاذ کرد.

این مقام نظامی آمریکا درباره فعالیت القاعده در افغانستان نیز گفت:  «تمام اطلاعات ما به ما می‌گفت که طالبان احتمالاً به القاعده اجازه می‌دهند تا دوباره خود را تقویت کند و در عین حال، طالبان نمی‌توانند داعش را شکست دهند. من فکر می‌کنم هر دو گروه رشد خواهند کرد.»

وی درباره‌ حضور رهبر القاعده نیز افزوده است که این واقعیت که الظواهری، رهبر القاعده در مرکز شهر کابل بوده، ثابت می‌کند طالبان آشکارا با نیت بد بر اثر توافق دوحه مذاکره کرده‌اند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=24547

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.