اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

تغییر معادلات جنگ یمن؛ فرودگاه در برابر فرودگاه

  • کد خبر : 21180
  • 22 خرداد 1398 - 9:48
تغییر معادلات جنگ یمن؛ فرودگاه در برابر فرودگاه
پهپادهای یمن در عملیات‌های خود ضد عربستان مراکز فرماندهی و شرکت هواپیمایی امارات و عربستان را در فرودگاه‌های منطقه ای جیزان مورد هدف قرار داده و معادله جدیدی را در موازنه‌های قدرت ایجاد کردند.

پهپادهای یمن در عملیات‌های خود ضد عربستان مراکز فرماندهی و شرکت هواپیمایی امارات و عربستان را در فرودگاه‌های منطقه ای جیزان مورد هدف قرار داده و معادله جدیدی را در موازنه‌های قدرت ایجاد کردند.

 به گزارش اخبار جهادی به نقل از المسیره، چندین انفجار پایگاه هوایی ملک خالد عربستان در خمیس مشیط را لرزاند. سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که پهپادهای یمنی عامل انفجارهایی هستند که موجب نقل مکان ساکنان منطقه خمیس مشیط شده و پایگاه هوایی عربستان را لرزاندند. وی هم چنین اشاره کرد که این پهپادها از نوع پیشرفته قاصف ۲ هستند که منابع اسلحه و رادارهای پیشرفته و جدید و نیز اتاق های کنترل را هدف گرفتند.

پهپادهای یمن همچنان به حملات خود ضد اهداف حیاتی عربستان در مرزهای جنوبی این کشور ادامه می دهند.

هواپیماهای بدون سرنشین یمن عصر شنبه فرودگاه های منطقه ای جیزان را مورد هدف قرار دادند که ارتش یمن تعداد آنها را اعلام نکرده است. این پهپادها مراکز فرماندهی و شرکت هواپیمایی امارات و عربستان را که دراین فرودگاه ها بودند مورد هدف قرار دادند. این دومین ضربه ای بود که در اواخر ماه مه گذشته به این فرودگاه وارد شد.

بر اساس گزارش منابع نظامی یمن، ریاض بخشی از مناطق غیرنظامی فرودگاه منطقه ای شهر جیزان را به مرکز فعالیت های نظامی تبدیل کرده که عملیات نظامی ضد یمن انجام می دهند. عربستان در این منطقه آشیانه ها و دفتر و فرماندهی برای پهپادهای ساخت آمریکا و چین تاسیس کرده و همه آنها در حملات امارات و عربستان ضد یمن مورد استفاده قرار می گیرند. اخیراً یک پنجم از این هواپیماها در شهرهای صنعا و صعده و حدیده منهدم شدند.

هواپیمای بدون سرنشین قاصف ۲ سکوهای موشک های پاتریوت را در فرودگاه نجران با موفقیت هدف گرفت. پس از عملیات نظامی گسترده ارتش و کمیته های مردمی یمن در اوایل ماه ژوئن و سقوط ۲۰ موضع عربستان در امتداد شهر نجران، بار دیگر امیدهای ریاض برای بازگشایی فرودگاه نجران از بین رفته است.

پس از حمله یمن به خط لوله شرق به غرب در دهه اول ماه مبارک رمضان که تجهیزات نفتی عربستان را از منابع آن در منطقه شرقی در خلیج فارس به بندر مینا انتقال می دهد و نیز جزئیات مختلفی که درباره تشدید حضور آمریکا در منطقه و ادامه سکوت کشورهای جهان در برابر جنایت های عربستان و امارات در یمن و با حمایت آمریکا در پی آن بود، حملات هوایی پهپادهای یمن بر فرودگاه های منطقه ای نجران و جیزان به معنای پایان عملیات نظامی آنها نیست. بلکه این حملات تنها بخشی از عملیات نظامی صنعا است که اگر ریاض محاسبات خود را بازبینی نکند این حملات افزایش خواهد یافت.

محمد عبدالسلام سخنگوی رسمی انصارالله درباره حملاتی که یمن در فرودگاه های نجران و جیزان عربستان انجام داد در صفحه توییتر خود نوشت که هدف از این عملیات ها این است که ریاض مجبور شود تا محاصره فرودگاه صنعا را بشکند. این فرودگاه بیش از سه سال است که در محاصره قرار دارد و هزاران نفر از مردم یمن به همین علت از دنیا رفته اند؛ چرا که به علت منع شدن از سفر نتوانستند برای درمان بیماری خود به خارج از کشور بروند.

عبدالسلام در کامنت خود در توییتر اشاره کرد که سازمان ملل متحد در ایجاد یک فضای بشردوستانه در مناطق درگیری ها ناتوان بوده و مردم یمن از بازگشایی فرودگاه صنعا با تلاش های ملل متحده ناامید هستند که باعث می شود بیماران نتوانند برای درمان به خارج از کشور رفته و به آرامی می میرند. کاری که سازمان ملل متحد انجام می دهد حمایت از عربستان است که گاهی شبیه به رشوه گیری برای سکوت درباره پرونده های مختلف است، پرونده هایی مانند سکوت دربرابر بسته شدن فرودگاه صنعا که عملی غیر انسانی و متناقض با بندهای قطعنامه ۲۲۱۶ که ریاض در تجاوزاتش ضد یمن ظاهراً آن را امضا کرده بود. این قطعنامه که سازمان ملل متحد صادر کرده نه تنها عربستان را از فهرست قاتلان کودکان بیرون کشیده بلکه برای بهبود چهره عربستان با قاتل کودکان برای حفاظت از همین کودکان توافق نامه امضا کرده است، این یک رسوایی بی سابقه در تاریخ به شمار می رود که جهان تاکنون به خود ندیده است.

در مجموع چیزی که به دست آمده تعطیلی کامل فرودگاه های جنوبی عربستان و شکست استراتژیک این کشور و نیز تغییر در معادلات جنگ است، به ویژه پس از حمله یمن به ایستگاه های نفت عربستان در دودامی و عفیف و متوقف کردن پمپاژ نفت در خط پترولاین (خط لوله شرق به غرب) که طول آن به حدود ۱۲۰۰ کیلومتر می رسد. ضعف ریاض نمایان شده و جنگ بازدارندگی را به منظور ابراز قدرت خود در سال ۲۰۱۵ آغاز کرد و اگر به مواضع کلامی آن در نشست مکه توجه کنیم، نشانه ای از قدرت در آن نمی بینیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=21180

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.