اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

همایش ملی لیبی؛ آیا آغاز حل بحران می‌شود؟

  • کد خبر : 18490
  • 22 دی 1397 - 12:18
همایش ملی لیبی؛ آیا آغاز حل بحران می‌شود؟

همایش گفت‌وگوی ملی یکی از طرح‌های پیشنهادی سازمان ملل است که شورای امنیت با هدف حل منازعه سیاسی و امنیتی لیبی، آن را مطرح کرده است. به گزارش اخبار جهادی، در سایه شکست طرح‌های ابتکاری داخلی و بین‌المللی برای حل بحران لیبی در سال‌های گذشته، اکنون جامعه جهانی و مردم لیبی چشم انتظار برگزاری همایش […]

همایش گفت‌وگوی ملی یکی از طرح‌های پیشنهادی سازمان ملل است که شورای امنیت با هدف حل منازعه سیاسی و امنیتی لیبی، آن را مطرح کرده است.

به گزارش اخبار جهادی، در سایه شکست طرح‌های ابتکاری داخلی و بین‌المللی برای حل بحران لیبی در سال‌های گذشته، اکنون جامعه جهانی و مردم لیبی چشم انتظار برگزاری همایش ملی و نتایج آن هستند.

۲۰ سپتامبر ۲۰۱۷ هیأت سازمان ملل در لیبی نقشه راهی مشتمل بر سه بند اعلام کرد که عبارت بود از: اصلاح توافقنامه سیاسی مربوط به سال ۲۰۱۵، برگزاری همایش ملی و برگزاری انتخابات در پایان سال ۲۰۱۸.

اکنون که دو بند مربوط به اصلاح توافقنامه سیاسی و برگزاری انتخابات تا پایان سال ۲۰۱۸ به شکست انجامیده است، جامعه جهانی به موفقیت برگزاری همایش گفت‌وگوی ملی چشم دوخته است اما سوالاتی درباره ماهیت این همایش، شرکت‌کنندگان، زمان، مکان و فرصت‌های موفقیت‌ و ارتباط آن با توافقنامه ۲۰۱۵ مطرح شده است.

طبق گزارش خبرگزاری آناتولی، همایش گفت‌وگوی ملی یکی از طرح‌های پیشنهادی سازمان ملل که شورای امنیت با هدف حل منازعه سیاسی و امنیتی در لیبی آن را مطرح کرد اما زمان برگزاری آن رسما اعلام نشده است و «غسان سلامه» فرستاده سازمان ملل در امور لیبی در آخرین سخنرانی خود در شورای امنیت در نوامبر ۲۰۱۸ پیش‌بینی کرده بود که این همایش اواسط ژانویه ۲۰۱۹ برگزار شود.

اکنون که اواسط ژانویه است، برگزاری این همایش بعید به نظر می‌رسد و در همین ارتباط سه‌شنبه گذشته هیأت سازمان ملل در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که «همه اطلاعات مربوط به همایش اعم از تاریخ و مکان و دیگر جزئیات آن بزودی از طریق کانال‌های ویژه این هیأت اعلام می‌شود».

ماهیت، مکان و موفقیت همایش

بنا به گفته غسان سلامه قرار است طیف وسیعی از شخصیت‌ها و گروه‌های لیبی در این همایش شرکت کنند و این همایش تنها منحصر به «فایز السراج» رئیس شورای ریاستی دولت وفاق ملی، «خالد المشری» رئیس شورای عالی دولت، «عقیله صالح» رئیس مجلس نمایندگان و ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای ارتش شرق لیبی نباشد.

«عبدالله المحیشی» سیاستمدار لیبیایی در مصاحبه با آناتولی گفت که طبق اعلام هیأت سازمان ملل قرار است نهادهای غیردولتی اعم از سیاستمداران، شخصیت‌های مستقل، احزاب، فرماندهان جنگی، موسسات جامعه مدنی، سندیکاهای کارگری و غیره در این همایش شرکت کنند حتی الجزائر در حال رایزنی با سلامه به منظور جلب رضایت وی برای مشارکت عناصر وابسته به رژیم قذافی در این همایش است.

المحیشی درباره مکان برگزاری این همایش نیز تصریح کرد که مکان این همایش نیز به اندازه گروه‌ها و شخصیت‌های شرکت‌کننده در آن اهمیت دارد. گروه‌های لیبی از برگزاری همایش‌ها، نشست‌ها و گفت‌وگوها در خارج از کشور خسته شده‌اند و بهتر است این همایش در داخل کشور برگزار شود اما برگزاری این همایش در داخل کشور نیز با مشکلاتی همراه است که از جمله آن بی‌اعتمادی لیبیایی‌ها است همچنانکه انتخاب شهر بی‌طرف نیز امری دشوار است و در صورت پیدا شدن این شهر نیز عامل لجستیک اعم از فرودگاه، هتل‌ها و غیره و تأمین امنیت آنها دشوار است.

«توفیق عراده» روزنامه‌نگار لیبیایی نیز درباره فرصت‌های موفقیت این همایش می‌گوید که فرصت‌های موفقیت این همایش زیاد است به خصوص اینکه سازمان ملل در تاریخ پنجم آوریل گذشته یک روند مشاوره‌ای با هدف رصد تمایل لیبیایی‌ها برای مشارکت و حل بحران از طریق همایش ملی را آغاز کرد و این روند که مرکز گفت‌وگوی انسانی در ژنو مأمور آن شده است، در این مأموریت موفق بوده و ظرف مدت یک ماه و نیم نزدیک به ۷۷ نشست در ۴۳ شهر لیبی برگزار کرد که حدود هفت هزار نفر در آن شرکت کردند.

عراده افزود که مشارکت این تعداد از افراد فعال در روند مشاوره‌ای برای برگزاری همایش ملی نشان می‌دهد که آنها آماده مشارکت و موفقیت این همایش هستند.

وی اشاره کرد که اظهارات طرف‌های اصلی منازعه لیبی در خصوص استقبال از این همایش نیز بیانگر امکان موفقیت آن است همچنانکه شورای ریاستی نیز کمیته‌ای مقدماتی برای این همایش متشکل از ۲۳ نفر تشکیل داده است.

«علی الزلیتنی» تحلیلگر سیاسی لیبی اما دیدگاهی مخالف دیدگاه عراده دارد و می‌گوید: «برنامه‌ها، تعداد شرکت‌کنندگان و مکان این همایش مبهم است و لذا موفقیت آن و حتی اعتماد به نتایج آن دشوار است».

الزلیتنی افزود که طی چند سال گذشته طرف‌های اصلی منازعه بارها نشست برگزار کرده‌اند بدون اینکه به راه‌حل حقیقی بحران دست یابند بنابراین چیز جدیدی در نشست مجدد آنها وجود ندارد جز اینکه طیف وسیعی از گروه در این همایش شرکت می‌کنند.

این تحلیلگر سیاسی لیبی اشاره کرد که نتایج این همایش نیز بنا به گفته سلامه تنها منحصر به توصیه‌هایی خواهد بود نه توافقنامه و لذا الزام‌آور نیست.

انتهای پیام/

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=18490

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.